Jump to content

Strøm til PC i båt


crew

Recommended Posts

Jeg har ikke det minste peiling på dette og lesing av gamle tråder om emnet har gjort meg om mulig ennå mer usikker

Konkret :

Jeg har en hp comp nx 8220 som er noen år gammel , men har tenkt å ta den med på en tre mnd seiltur langs norskekysten.

Den vil bli brukt til mail,nettbank og lettere nettsurfing. Nødvedigvis ikke i bruk hver dag og kun under motorgange eller under land, med eller uten landstrøm.

 

Seilbåten har to forbr.batt og ett startbatt. 12 volts sigarettuttak på instrumentpanelet.

 

Pc har en adapter på strømledningen mellom pc og vegg hjemme hvor det bl.a annet står :

AC adapter PPP012L-S

Inp 100 - 240 V 1.5A 50 - 60 HZ

Output 19 V 4,74

90 W

 

Hva er beste oppkobling mot båtens strømnett for et bekymringsfritt pc-bruk ombord ?

Link to post
Share on other sites

Forslagene ovenfor fra CO og Komplett er de greieste, etter min erfaring.

Det følger med et knippe plugger som passer til ulike pc-typer. Og du må stille omformeren inn på rett ut-spenning - i ditt tilfelle 19 volt.

 

Ulempen med de fleste av disse omformerne er at de ikke har kraft nok til å lade batteriet på den bærbare pc-en. De klarer bare å holde den i gang.

Redigert av ezach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for innspill.

Da prøver jeg CO sin Vanson 120 W tenker jeg.

 

Et par novisespørsmål til :

Hvorfor er disse kun å få med sigarettplugg og ikke vanlig kontakt. Har jo flere av disse vanlige strømkontaktene i båten ?

 

Er det så bare å plugge Vanson i enten man går for motor eller ligger med landstrøm ?

 

Er det forresten 12V eller 24 v som tas ut fra flytebryggene ? Kan jo i nøden også koble direkte strøm fra bryggen til PC eller ?

Link to post
Share on other sites

Ulempen med de fleste av disse omformerne er at de ikke har kraft nok til å lade batteriet på den bærbare pc-en. De klarer bare å holde den i gang.

 

pølsesnakk, har brukt slike i årevis på alskens forskjellige maskiner fra 10-17" og dèt har aldri vært noe tema. De fleste slike 220v adapter er 65 w

Link to post
Share on other sites

Et par novisespørsmål til :

Hvorfor er disse kun å få med sigarettplugg og ikke vanlig kontakt. Har jo flere av disse vanlige strømkontaktene i båten ?

 

Er det så bare å plugge Vanson i enten man går for motor eller ligger med landstrøm ?

 

Er det forresten 12V eller 24 v som tas ut fra flytebryggene ? Kan jo i nøden også koble direkte strøm fra bryggen til PC eller ?

På brygga henter du 230 volt, akkurat det samme som du har hjemme! Den omformeren du sikter til gjør om 12 volt til 18-19 volt ++++. Når du kobler deg til landstrøm bør du bruke den originale strømadapteren til pcn plugga i en stikkontakt ombord. grunnen til at det anbefales en direkte omforming fra 12-19 volt er at ved bruk av inverter som lager 230 volt fra batteriene i båten så får man et unødvendig høyt tap da de fleste rimelige invertere har en dårlig virkningsgrad! 12 volts adapteren brukes fortrinnsvis når du kun har 12 volt forsyning ombord (under fart og f.eks i uthavn)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig! Vil allikevel nevne at en 300-500 watts inverter kan være kjekk å ha i båten, kan være grei hvis barbermaskinen plutselig trenger lading eller som hos oss at Nintendoene må ha strøm, lade et batteri til drillen etc! Ingen problem å bruke en sånn så lenge motoren går, uten lading kan de være ganske tøffe mot batteriene, men brukt ved behov kan det være ganske nyttig!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

............ Vil allikevel nevne at en 300-500 watts inverter kan være kjekk å ha i båten, ........... Ingen problem å bruke en sånn så lenge motoren går, uten lading kan de være ganske tøffe mot batteriene, men brukt ved behov kan det være ganske nyttig!

 

 

Jeg har en slik: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=152538397

 

Mener bestemt at det står i bruksanvisningen at den ikke skal brukes mens dynamoen lader ( har ikke brukt den siden i fjor sommer, så jeg tar forbehold om at jeg husker feil... :blush: ). Er det jeg som misforstår bruksanvisningen? Nå bruker ikke jeg PC som kartplotter, men HVIS jeg hadde gjort det, så MÅ den jo brukes mens motor går/dynamo lader?

Link to post
Share on other sites

jada er slike 12 volt eg og snakker om. Har en sånn både fra Clasern og Jula som både lader batteriet og står i med alt i full sving på pc være seg både 2 og 3 harddisker og cd stasjon og max lys osv uten å mukke. Har aldri hatt ladeproblemer hverken med motor på eller av. Min henvisning til 220v omformere var at de bare er på 65w og desse 12v greierne er gjerne litt større. Var det 90w skal tru. At det finnes mindre er meget mulig men det er jo lov å lese av effekten på eget utstyr før man handler :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

.. kan være grei hvis barbermaskinen plutselig trenger lading eller som hos oss at Nintendoene må ha strøm, lade et batteri til drillen etc!

- eller hvis en ustyrlig lyst på pannekaker gjør at stavmikser-vispen må tre i umiddelbar aksjon...

Kjekk å ha! :thumbsup:

 

(- men dette har jo ingen ting med PC å gjøre..) :giggle:

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...