Jump to content

Når biter torsken


fjordfisker

Recommended Posts

Begynner å bli lei bomturene nå. Har fått noen torsk i rusen og folk drar torsk i garnet her i fjorden så jeg vet at den er her, men har ikke fått noen reaksjon i stangtuppen etter utallige forsøk (for det meste på kvelden) :-(

 

Så i en gjennomsnittlig fjord på vestlandet..i februar-mars når torsken er gyteklar:

 

Når på dagen biter den best?

Biter den best på fløende vann?

Hvor dypt bør jeg fiske?

Er ikke noen grunner her..er det andre steder(viker, brattheng, høler, sund , nært land etc) som bør prøves?

Link to post
Share on other sites

Mellom fem og åtte om morgenen er en god tid. En gammel kollega påsto at å fiske etter klokken åtte om morgenen var bortkastet tid. Han pleier å stå opp halv fire, og bruker to timer til fiskeplassene sine. Der setter han to liner i halv sekstiden, og fisker med harp og dorg frem til halv åtte. Da går linene opp, og turen går hjemover. På vei hjem blir alt fisken sløyd og filetert, og pakket i passende porsjoner. Så når han kommer hjem er det bare å plassere alt i frysen og middagen er sikret for noen flere uker.

 

I ungdommen fisket jeg mye i ferskvann, og der fant jeg ut at tidsrommet 23:30 til rundt 02:00 var en fin tid med godt bitt. Men jeg har ikke prøvd meg på denne tiden på sjøen ennå, så om dety er det samme der aner jeg ikke.

 

Selv går jeg ofte ut i titiden på morgenen i helgene, og får skjelden eller aldri noe som helst! Så det er i alle fall ingen god tid...

 

Jeg har alltid hørt at man skal fiske på stigende sjø. Om det stemmer, er ikke god å si. Gode steder er ofte i sund, bak et nes strømmen står mot etc. Fisken står som regel på lesiden, dvs der strømmen avtar. Så du må føle litt på strømforholdene for å få det helt rett.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...