snekko880 Startet 27.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2011 Jeg vil skifte skrog gjennomføringene mine, da to av dem ser betenkelige ut. Har sett at man nå får gjennomføringer i plast, er dette noe å satse på? man blir jo kvitt problemer med tæring, men får man andre problemer?Jeg har båten liggende ute hele året og lurer jo da på hvordan det er med feks. frostproblemer? noen som har noen erfaringer de kan dele? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 27.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2011 Hvis du går inn på Ilas marine sine sider, vil du se en link til Trudesign sine sider. Der vises det div. tester. Blant annet frosttest/varme etc. Jeg har selv kjøpt gjennomføringer til vann og septik derfra, og jeg har trua på disse! Sitér dette innlegget Link to post
snekko880 Svart 27.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2011 Glimrende :-) Takk for hurtig svar Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2011 Jeg kommer til å bytte til Trudesign sine gjennomføringer og kraner når det blir behov for utskifting. Her spørsmål til og svar fra produsenten: Due to the resistance to corrosion, I'm interested in your Ball Valves, let us say the 90235 Ball Valve. But, I live in Norway with very cold winters. So, is a closed valve frostproof? And, will these valves withstand toilet waste? What is the expected lifetime for your valves? Best regards Lars H. Hi Lars Thanks for your enquiry The Ball Valves have been designed for marine use especially toilet inlet and outlet plus all other valves user on a marine vessel. The body is Glass Reinforced Nylon with Teflon internal seal rings and balls. We have carried out tests with filling the valve with water then freezing it and have not seen a crack or break. With regard to how long they will last I personally have had similar glassfilled Nylon skin fittings and ball valves on my Launch for 15years and they are still as easy to turn as the day they were installed and all seal very well so I can see them lasting the life of the vessel unless something unusual happens. Best Regards Alan Maddox Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
RSL Svart 28.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2011 Det ligger en demovideo på Youtube også. Jeg jobber på ilas (ikke på marineavdelingen), så jeg skal ikke si noe fra eller til om produktet i fare for at det evt skal bli oppfattet som reklame. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
dvil Svart 28.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2011 Jeg har lest endel på nettet fordi jeg også har behov for å bytte noen ventiler. Flere har opplevd at selve skroggjennomføringen ryker av i gjengene. Det er derfor anbefalt å bruke det noen kaller sjøventiler (seacock), siden disse har kraftig innfesting i skroget. Forespar/Marelon har en slik. http://www.forespar.com/products/boat-marine-plumbing-flange-mounting-seacock-thru-hull.shtml Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 28.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2011 Har sett at man nå får gjennomføringer i plast, er dette noe å satse på? Du skriver plast men de fleste svarene du har fått er nok ment for gjennomføringer i kunstfiber (Marlon etc.). Plast i billigste form ville jeg kun brukt på gjennomføringer som er over vannlinje men kunstfiber har jeg troen på (har selv benyttet dette på septik). Prisen på kunstfiber er også røfflig det doble av messing. Sitér dette innlegget Link to post
salti Svart 28.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2011 har båten på land i vinter for ombygging av kjølesystem etc. var inne på tanken å bruke kunstoff i alle skrog gjennomgangene og ventilene,men landet på messing denne gangen også.alle delene blir montert med sikaflex og loctite. har god erfaring med metall deler,men jeg er nøye med anoder og jeg bytter metalldelene etter 8-10 år.når jeg bytter ut delene så er dei fremdeles hele å se på og har stort sett ikke endret farge.(blitt røde).kansje jeg bruker kunst stoff ventiler og gjennomføringer neste gang.det ble litt sånn at jeg vet hva jeg har,men ikke hva jeg får tenking som avgj valget... Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 28.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2011 Hvor får man egentlig kjøpt Trudesign? Jeg finner de ikke på noen nettbutikker. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2011 http://www.ilasmarine.no/. Om de ikke selger direkte, får du sikkert vite om forhandlere ved å ta kontakt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bukt Svart 28.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2011 Hvordan er de kunstfibergjennomføringene med tanke på slag ol... ser for meg at ved et uhell der båten glir mot en fjellskrent eller noe under vann ryker disse lettere enn en god massiv bronsje gjennomføring...? Alltid litt skeptisk til nye ting men innen mitt fag er det på full fart inn og de hadde garantert ikke satt det ut i markedet hvis det ikke var til å stole på.... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 28.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2011 Hvordan er de kunstfibergjennomføringene med tanke på slag ol... ser for meg at ved et uhell der båten glir mot en fjellskrent I følge videoen, så skal den tåle både slag og spark, og det som verre er! Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 28.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2011 (redigert) Burde kanskje sett videoen før jeg postet ... he he Skal bytte ut på båten så er jo et bra alternativ hvis det tåler litt... tror jeg skal kjøpe en og teste ut den på egenhånd sammen med en i bronsje... Vært litt på tanken å dreie selv og gjenge opp med tanke på bedre tykkelse ved gjenger, gå opp et hakk i gjenger. eks 3/4" gjenger med innvendig hull til 1/2" der det skal osv... da burde de holde i mange år Redigert 28.Februar.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 28.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2011 Jeg kjøpte Trudesign sine, og satser på at kvaliteten er så god som de sier Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 28.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2011 http://www.ilasmarine.no/. Om de ikke selger direkte, får du sikkert vite om forhandlere ved å ta kontakt. Du får kjøpt direkte. 23 16 76 60 så svarer Heidi. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2011 Eg skulle ha slike, og så mangla lokale slippen eine størrelsen eg måtte ha. Så eg tok syrefast for å få båten ut igjenn. Angrer nå....ein dag til eller fra på land for å vente på ny forsending..... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
snekko880 Svart 28.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2011 Da tenker jeg det blir plast (eller kunstfiber) som Bergen helt korrekt påpeker. Så er i alle fall tæring på gjennomføringer en saga blott.. Tusen takk til alle som har bidratt med innspill og lenker Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 1.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2011 Watski selger også Tru Design! Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 3.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2011 Jeg vil anbefale last ett stykke over vannlinjen og rustrfritt eller messong nær/under vannlinje. Dettte på grunn av slag etc. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 3.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2011 Disse komposittgjennomføringene skal tåle mye, samt man unngår tæring! Sitér dette innlegget Link to post
snekko880 Svart 3.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2011 På min båt er kjølen ca en halv meter dyp, så hvis jeg slår i bunn med kjølevann inntak eller andre gjennomføringer, ja da er jeg antagelig så langt inne på land at det ikke blir noe sjøforklaring... da tar de det nok opp i landbruksnemda i steden for Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 4.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2011 Det er ikke kun bunnen en bør være engstelig for. Tro meg. Jeg jobber i rep. bransjen. Har sett mye stygt ang. dette. Det er ingen grunn til å spare på dette. Noe så enkelt som å stramme for mye slangeklemmene innvendig som fører til brudd etter flere år, eller etter første prøvetur. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2011 (redigert) Når du sier "å stramme for mye slangeklemmene innvendig som fører til brudd", er det da gjennomføringer i kompositmateriale som feks. Trudesign du da snakker om? Redigert 4.Mars.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tom Rør Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 Noe så enkelt som å stramme for mye slangeklemmene innvendig som fører til brudd etter flere år, eller etter første prøvetur. Det er jo ikke plastgjennomføringer vi mener, men kompositt! Jeg har ikke tro på at du klarer å dra i stykker stussen med slangeklemmen, da klemmen vil ryke før komposittstussen. Kanskje de gjennomføringene som f.eks. blir brukt til avløp fra kjøkken etc. kan ryke etter en tid, men de sitter jo over vannlinja! (ihvertfall på min båt) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 Det er ikke at slangeklemmen klemmer for mye på slangen, slik at denne gnager han mener da? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.