Jump to content

Erfaring med skroggjennomføringer i plast?

snekko880

Recommended Posts

Hei.

Nå har ikke jeg erfaringer med kompositt, og vi bruker det heller ikke grunnet som nevnt ovenfor. Plast/kompositt er svakere brudd/slagstyrke enn messing/rustfritt.

Muligens er det gubbeprat men slik er erfaringene mine så langt.

Når det gjelder slangeklemmer så er klemmene som vi bruker på sjøvannsinntak feks. av den robuste typen eksosklemmex2. Dette på grunn av stivheten i slange og at en får en bedre klem rundt.

Desse klemmene kan gjøre både det ene å det andre med feks. en plastgjennomføring. Vist du i tilegg er uheldig å tråkker på en slik når du går ned i motorommet etc. eller en hard gjenstand faller ned på, så kan resultatet være ille.

Muligens er kompositt en erstatning for messing/rustfritt, men jeg tviler. Hva med myndighetene og kontroll av mindre og større passasjerbåter. Har gjennomføringen den typegodkjenning som kreves under vann?

• 7 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Skal man montere gjennomføring under vannlinja er det påbudt med stengeventil.

Kjøpte forøvrig en 1 1/2" syrefast gjennomføring med slangestuss, og en overgang til fra 2 til 2 1/2" på Maritim her om dagen og røyk på 2 1/2 båtpenge. Noen som vet prisen på Trudesign?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Holder på å monterer vask på toalettet. Trenger en skroggjennomføring til avløpet ( over vannlinje ). Er denne brukende til dette:

Det får være opp til den enkelte. Hulda er en seiler som kan ligge lenge lent over til en side. Den gjennomføringen hadde ikke blitt montert hos meg. Men jeg monterte avlufting for septiktanken i fjor, i syrefast rustfritt, ca. 30 cm over vannlinjen. Når det gjelder tømming av septik, så bør vel utløpet ligge så nær vannlinjen som mulig. Slik at man ikke får drittrand nedover skutesiden.

Ellers så har jeg nå kjøpt en drøss rørdeler i AISI316 (rustfritt syrefast). Bare kuleventilen i 1 1/4 inch. koster ca. kr. 670 i det materialet. I dette avgrensede prosjektet så kommer det også t-stykker, overganger, reduksjoner og end caps. Kompositt ville vært et utmerket alternativ. Problemet er å få fatt i alle detlajene i forskjellige dimensjoner uten leveringstid. Jeg er en utålmodig fremtoning.

Ellers så hadde jeg en del Marelon i den forrige båten, kjempekvalitet i utmerket materiale. Jeg har ingen problemer med å montere det under vannlinjen.

På jobben min bygger vi båter, og der har vi begynt med plastgjennomføringer . Men bare over vannlinjen.

Det er slike som drenering fra kjøleboks, og drenering fra cocpit.tilfelle regn, eller bølge. Altså lite brukte. Dette er ikke true design sine, men billige kina produkter. Men de ser pene ut. Vi er nøye med å slipe paralelle flater inne/ute slik at de ikke sprekker når vi strammer til. Forøvrig strammer vi ikke så mye, men lar limet gjøre tettingen.

Jeg har ikke hørt om noen reklamasjoner på dette enda.

............ Når det gjelder tømming av septik, så bør vel utløpet ligge så nær vannlinjen som mulig. Slik at man ikke får drittrand nedover skutesiden.

..........

Jeg må vel innrømme at jeg ikke tenkte på vann fra en vaskeservant som septik , men etter noen dager i båt, uten dusjmulighet, så kan det vel kanskje sammenliknes med septik, vaskevannet også :lol: .

Jeg får sjekke utvalget hos Maritim i morgen, det blir nok metall, med krane.

Takker iallefall for tips.

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)

Jeg må vel innrømme at jeg ikke tenkte på vann fra en vaskeservant som septik , men etter noen dager i båt, uten dusjmulighet, så kan det vel kanskje sammenliknes med septik, vaskevannet også :lol: .

Må nok innrømme at jeg ikke leste godt nok, fikk bare med meg ordet 'toalett' og koblet det rett over til 'septik'. Men ellers så er jeg enig med meg selv :-)

Jeg synes at valg av materiale i skroggjennomføringer og alle typer beslag også har et estetisk aspekt. Er jeg helt alene om det?

Hos meg gjelder: Maritim bronse under vannlingjen og polert syrefast over vannlinjen.

Ikke helt alene, men nokså. Er redd Hulda ikke deler entusiasmen fullt ut. Det er så vanskelig å sveise bronse til sort stål. Og sveiste forbindelser i undervannsgjennomføringene skal jeg ha. Helt udiskutabelt. Og det skal være minimum AISI 316. Selv om dette heller ikke er helt idiotsikkert m.h.p. korrosjon.

Jeg har byttet alle mine skroggjennomføringer og valgte True Design. Disse har nå stått montert i ett halvt år og lar seg åpne og stenge like lett som kjøkkenkranen hjemme. Når det gjelder bunnventiler så synes jeg disse ventilene har gitt ett enklere båtliv i og med att disse lar seg åpne og stenge svært lett i forhold til messing som må voldtas hvis en skal stenge eller åpne True design gjennomføringene har også en bredere annleggsflate mot skrog både utvendig og innvendig i forhold til gjennomføringer i metall. Dette gjør att gjennomføringen får en svært god og stabil innfesting de er også svært lette og få tette ved montering da gjengene på hann og hunndeler er svært presise og godt tilpasset så disse kan jeg anbefale. Så til alt det svada en leser om att mister en en gjenstand på gjennomføringen så vil den bryte sammen gjennomføringen hvil ikke tåle en grunnstøting og lignende. om slike utsagn er det bare en ting og si og det er Rolp.

...Det er så vanskelig å sveise bronse til sort stål. Og sveiste forbindelser i undervannsgjennomføringene skal jeg ha. Helt udiskutabelt. ...

Da regner jeg deg iallfall som ikke-medlem i "plastklubben". Syrefast under vannlinjen er også stilig nok etter min standard.

Skulle bare mangle at jeg legger sjela mi i fine detaljer i eksotisk treverk og så bryter stilen med plastbeslag. Skroggjennomføringer i plast var blant det første som gikk i søpla etter at jeg overtok Tora. På Saowanee gjelder også samme regel mht. bronse og syrefast.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

På trebåt er det uten tvil, diskusjon, kompositt ventiler som er best egnet. En unngår alle problem som har med kjemisk tæring som fører til lutdannelse og svekking av treværk som resultat. Syrefaste ventiler unnder vannlinje, vil veldig ofte få groptæringer etter kort tid, messing er faktisk bedre, bronse best. Har selv byttet alle ventiler under vannlinje til Tru Design, og disse fungerer 100%, meget enkle å betjene. Bruker syrefaste ventiler på dieselsystemet, og vannsystem ,der tanker er laget av syrefast. NB! Viktig å skille mellom kompositt ventiler og plast.

Vel, Tora er en grimstadsnekke fra 1967. Har ennå ikke registrert problemer av noen art med bronsegjennomføringene under vannlinjen. På en slik båt ser jeg på plastdeler som rent stilbrudd, søppel og forurensing, uansett hva man måtte mene måtte være "uten tvil, diskusjon, best egnet". Kompositt er i denne sammenheng også plast. :smash:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Byttet to av mine gjennomføringer i fjor til Tru Design og er meget godt fornøyd. Regner med å bytte de gjenværende i år. Bestillte mine fra Seatronic, og de skaffet meg flere Tru Design-deler som de ikke hadde lagerført. En ting som man bør være opps på er at selve stengekula er trangere enn innløp og utløp på ventilen, så jeg øket dimensjonen et trinn i forhold til rørene. Kan også nevne at gjengene skal tettes med gjengetape eller et flytende gjengetettemiddel...

• 1 år senere...

Fikk pakken min fra http://www.discount-marine.co.nz/ på fredag. For 5 gjennomføringer med tilhørende kuleventiler og slangestusser ble regningen på ca 2000kr inklusiv frakt og tollbehandling. Da er det bare å vente på litt mildere vær for montering. Klarte forøvrig å få feil inntakssil, så dersom noen har bruk for en i 3/4" så jeg en til overs. Trenger dog en i 1 1/4"

fort tiden båtløs seiler

Jeg fikk også for store siler til de minste ventilene mine. Tror ikke de har siler til de minste ventilene. Satte på de store, og det funker jo OK. No big deal

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...