Jump to content

Forbannelse over sigarettenner-kontakter, bytte?


tom-ass

Recommended Posts

Regner med jeg ikke er alene om dette.

 

Jeg må stadig vri og lea på alt av utstyr jeg skal ha i en sig.tenner-kontakt, det være mobilladere, søkelys, støvsuger osv osv.

Jeg har 5 sig.tennerkontakter ved styreposisjon og alle er like elendige virker det som, selv om det ikke er samme fabrikat.

 

Vurderer og rett og slett bytte til en annen type, men det er ikke så mange å velge mellom, og alt av utstyr blir jo levert med standard sig.tenner.

 

Noen som har samme erfaringer og har løst problemet??

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Tror ofte problemet ligger i pluggen.

Hvis tuppen er hard å trykke inn eller ikke fjærer i det hele tatt må den stå i helt korrekt posisjon hvis det skal være kontakt.

Hvis tuppen er fjærbelastet med en litt slakk fjær og trykkes inn 3-5 mm når du setter i pluggen vil den kunne bevege seg ganske mye før du mister kontakten.

Mons

Link to post
Share on other sites

Det er veldig stor forskjell på sigarett-tenner-holderen, altså hun-delen. Noen knepper om spissen på pluggen så den sitter godt fast, andre er mest opptatt av å dytte pluggen ut igjen!

Alle sammenligninger med dyreriket er helt tilfeldig... :sweat:

Link to post
Share on other sites

Jeg leste nylig i et båtblad at noen bruker XLR plugger. Det er slike plugger som musikere ofte kopler til forsterkerne sine. De tåler ca. 10 Ampere.

 

Jeg leste det for noen år siden i båtbørsen.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg leste nylig i et båtblad at noen bruker XLR plugger. Det er slike plugger som musikere ofte kopler til forsterkerne sine. De tåler ca. 10 Ampere.

Jeg kjenner godt til slike kontakter fra min tid som ingeniør i NRK fjernsynets lydserviceavdeling. Det var NRK sin standardkontakt for lydkontakter, og hadde en lagt alle XLR-kontaktene i NRK på en vekt, hadde det nok blitt mange tonn! Men å bruke det som 12volt kontakt, får stå for båtbladets regning. I NRK ble de i hvert fall ikke brukt til annet enn som lydkontakter. Og direkte billige er i hvert fall ikke disse kontaktene!

 

Det er veldig stor forskjell på sigarett-tenner-holderen, altså hun-delen. Noen knepper om spissen på pluggen så den sitter godt fast, andre er mest opptatt av å dytte pluggen ut igjen!

Helt enig. Og det verste eksemplet på dette kan sees på bildene nedenfor. Det er en løs overgangs hun-kontakt kjøpt hos Clas Ohlsen!

 

sig_kont_utv.jpgsig_kont_inv.jpg

 

Jeg har vel egentlig ikke funnet noen helgod kontakt som kan erstatte sigarett-tenner kontaktene, men jeg har selv gått over til kontakter som på bildet under. Her er det i hvert fall klype i hunnkontakten som griper tak i flensen på midtpinnen og gjør at koblingen sitter. Og også her, uten sammenligning med dyreriket. Men vær litt obs på at det er forskjellig kvalitet ute og går her også. Det jeg har observert er irring av metallet.

 

12v_kont_male.jpg12v_kont_fmale.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

syns også sig.tenner plugger er no' skikkelig rallemikk. Den typen Lars viser liker jeg mye bedre, og mange av de pluggene fås også med overgang slik at de også passer i sigarettenneruttak.

 

 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Problemet med den typen du viser, Lars, er jo at du må bytte støpsel på hver eneste greier du kjøper. ALLE har jo sigarettennerstøpsel når de kjøpes.

Ja, og det er jo det som er så irriterende. Så da får en velge selv, enten leve med dårlige forbindelser, eller å ta jobben med å bytte ut kontakter. Jeg bytter ut, men har fremdeles en hunkontakt av sigarettennertypen montert. Men i den står sigarettenneren! (som den er beregnet til).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars H.

De kontaktene du nevner som brukbare er standard på min gamle Storebro.

Men hvis jeg husker rett fra min tid i NRK (anleggsavd), så hadde vi noen XLR for speningsmating.

De hadde bare to plugger i kontakten og fantes på noe av utstyret vi benyttet.

 

Faxen :thumbsup:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

De kontaktene jeg bruker, kjøper jeg hos ELFA. Du finner dem under kontakter, bilkontakter.

 

Og for de som ikke kjenner til Canon XLR-kontaktene, slik så lydkontaktene ut:

 

xlr_chassis.jpgxlr_plug.jpg

 

Og det er riktig Faxen, vi brukte også (i liten grad) spesielle XLR-kontakter for spenningsmating i NRK.

 

xlr_mains.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og direkte billige er i hvert fall ikke disse kontaktene!

Lars H.

 

Du får lett tak i XLR kontakter til 20-30 kroner stykk da, ikke så ille det vel?

 

Jeg har XLR kontakter på autopiloten, og synes det er en ordentlig og grei løsning. Men et annet alternativ til strøm er jo hyttekontakter og støpsler, like som for 230 volt medn med en tynn og en tykk pinne for polaritetens del. Disse fungerer i alle fall upåklagelig.

 

 

Problemet med den typen du viser, Lars, er jo at du må bytte støpsel på hver eneste greier du kjøper.

 

Det må du jo gjøre uansett hvilket alternativ du går for! Støpselet er en like stor del av problemet som stikkontakten, så det nytter ikke å bare bytte det ene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Joda, selvfølgelig. Og derfor har jeg ennå ikke gått over til noen alternativer, selv om jeg heller ikke går fri fra kontaktproblemer.

 

Å gå over til noe som er såpass lite utbredt har jeg vanskeligheter med. Ville heller - om problemet skulle bli for stort - lete intensiv etter sigarettennermateriell som er bedre.

 

For mange anvendelser er det jo idag heller ikke mulig å bytte pluggen. Det finnes jo uhørvelig mange ting hvor elektronikken allerede er bygget inn i pluggen.

 

41zDmizPEyL._SL500_AA300_.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har ennå ikke vært borti noe utstyr med sigarettennerstøpsel hvor ikke pluss er på midtpinnen, men jeg kan ikke garantere at det ikke finnes noe (engelsk feks.) sært utstyr med motsatt polaritet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt direkte fra USA. Du får "litt frakt" og 25% mva, som du må betale til speditør i Norge. Med "litt frakt" menes, du kan velge forsendelsemåte (det er derfor alle varer hos WestMarine er oppgitt med vekter). Dersom du velger "turbo", så får en varer raskere fra USA, en Norgespakke fra Maritim i Arendal (Og jeg bor i Kr.sand) Dette koster selvagt litt, så jeg velger normalt 3-7 dager og betaler ca 100.- kr i frakt for 2-3 slike kontakter.

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...