Jump to content

Seilbåter tyngdepunkt, metasenter


jan innstø

Recommended Posts

Har en Jeanneau Sun Odyssey 42i.

Har forgjeves via importør prøvd å få tak i hydrostatiske data (tyngdepunkt, metasenter osv)

Skal ganske snart ut på langtur med båten,og det har vært greit å vite hva jeg egentlig gjør med stabiliteten avhengig om hvor jeg gjør av lasten.

Er det noen som vet om database® hvor dette kan ligge?

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du finner dette i noen database. Konstruktøren har disse verdiene, men det er ikke så vanlig å publisere de.

 

Du kan finne tyngdepunkt selv ved en krengeprøve. GM kan finnes vha. dette og kjennskap til båtens form i vannlinja. GM kan også finnes fra GZ kurve dersom denne er tilgjengelig. Se f.eks. Wikipedia og spør dersom det er noe du lurer på.

 

Nå er imidlertid statisk stabilitet (stabilitet med båten i ro i stille vann) kun en liten del av bildet. Når en seilbåt i intakt tilstand kullseiler er dette nesten uten unntak en "dynamisk hendelse" hvor bølger, vind og båtens bevegelse er i et komplekst samspill. F.eks. kan en seilbåt være i større fare for å rulle rundt uten mast enn med selv om den har betydelig bedre statisk stabilitet uten.

Link to post
Share on other sites

Der bør jo finnes en stabilitetskurve fra konstruktør på denne båten. Denne er for HR 43.

GZ-HR43-deep_draft.jpg

 

Etter min mening er det kanskje den mest interessante - i og med at den forklarer hvor båten ikke lenger er selvrettende. Har båten din et instabilitetspunkt på under 110 grader hadde jeg vært skeptisk til å dra på lantur med den - dog litt avhengig av farvannet.

 

Lastemessig bør du neppe tenke på annet enn å begrense dekkslasten og legge tunge ting i bunnen av seilbåten. De fleste seilbåter er lagd slik at det er i rommene under dørken og under køyene det blir langt mest på langtur. Og dekkslast begrenser seg ofte til noen kanner med diesel og litt annet normalt seilutstyr.

 

Jeg hadde vel mer kikket på om båtens konstruksjon kunne styrkes på enkelte områder. Jeg leste nylig om et ektepar med ett hakk større båt enn dek - de hadde lagt på ekstra glassfiber på bunnstokkene og et par andre punkter om jeg husker rett.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle innspill.

Ja,som siste kommentar, "lightship condition" har begrenset interesse. Men det er jo bra om utgangspunktet er å leve med.

Har klart å få tak i GZ kurven til båten.Jeg ser av den at Angle of Vanishing Stability ligger på ca 123 grader.

Jeg er jo også veldig enig i kommentar fra Bømlo vedrørende statisk og dynamisk stabilitet.

Jeg regner forøvrig med at CG ligger så lavt i båten at uansett hvor lavt jeg laster så forringer jeg stabiliteten. Jeg hever aldså

CG. Det har derfor gitt et greit bilde hva jeg gjør med den statiske stabiliteten hvis jeg visste plassering av CG.

 

Når det gjelder båtens konstruksjonen så må jeg bare si. Jeg konstaterer at det seiler tusenvis av tilsvarende konstruerte båter på de syv hav og det går tydeligvis bare bra. Bryte i stykker båt og rigg kan en gjøre med alle båter hvis man bare er ufornuftig nok.

Jeg kan ikke drive å tenke meg til hvor konstruktøren/fabrikken eventuellt har gjort en dårlig jobb,og som amatør prøve å rette på det.Enten stoler jeg på konstruksjonen eller så gjør jeg det ikke. Hvis ikke,er valget lett.

Men derimot hva jeg selv kan påvirke- som lasting -plassering av last- værforhold etc. Det synes jeg er viktig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...