jan innstø Startet 1.Mars.2011 Del på Facebook Startet 1.Mars.2011 Har en Jeanneau Sun Odyssey 42i. Har forgjeves via importør prøvd å få tak i hydrostatiske data (tyngdepunkt, metasenter osv) Skal ganske snart ut på langtur med båten,og det har vært greit å vite hva jeg egentlig gjør med stabiliteten avhengig om hvor jeg gjør av lasten. Er det noen som vet om database® hvor dette kan ligge? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bømlo Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 Tror ikke du finner dette i noen database. Konstruktøren har disse verdiene, men det er ikke så vanlig å publisere de. Du kan finne tyngdepunkt selv ved en krengeprøve. GM kan finnes vha. dette og kjennskap til båtens form i vannlinja. GM kan også finnes fra GZ kurve dersom denne er tilgjengelig. Se f.eks. Wikipedia og spør dersom det er noe du lurer på. Nå er imidlertid statisk stabilitet (stabilitet med båten i ro i stille vann) kun en liten del av bildet. Når en seilbåt i intakt tilstand kullseiler er dette nesten uten unntak en "dynamisk hendelse" hvor bølger, vind og båtens bevegelse er i et komplekst samspill. F.eks. kan en seilbåt være i større fare for å rulle rundt uten mast enn med selv om den har betydelig bedre statisk stabilitet uten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 (redigert) Der bør jo finnes en stabilitetskurve fra konstruktør på denne båten. Denne er for HR 43. Etter min mening er det kanskje den mest interessante - i og med at den forklarer hvor båten ikke lenger er selvrettende. Har båten din et instabilitetspunkt på under 110 grader hadde jeg vært skeptisk til å dra på lantur med den - dog litt avhengig av farvannet. Lastemessig bør du neppe tenke på annet enn å begrense dekkslasten og legge tunge ting i bunnen av seilbåten. De fleste seilbåter er lagd slik at det er i rommene under dørken og under køyene det blir langt mest på langtur. Og dekkslast begrenser seg ofte til noen kanner med diesel og litt annet normalt seilutstyr. Jeg hadde vel mer kikket på om båtens konstruksjon kunne styrkes på enkelte områder. Jeg leste nylig om et ektepar med ett hakk større båt enn dek - de hadde lagt på ekstra glassfiber på bunnstokkene og et par andre punkter om jeg husker rett. Redigert 1.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 Dette er en lang tråd som jeg ikke har lest i detalj, men du kan sikkert ha glede av den. Her finnes i hvertfall info for Odyssey 43: Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Der bør jo finnes en stabilitetskurve fra konstruktør på denne båten. Lightship kondisjon er vel relativt uinteressant for de fleste. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jan innstø Svart 9.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 Takk for alle innspill. Ja,som siste kommentar, "lightship condition" har begrenset interesse. Men det er jo bra om utgangspunktet er å leve med. Har klart å få tak i GZ kurven til båten.Jeg ser av den at Angle of Vanishing Stability ligger på ca 123 grader. Jeg er jo også veldig enig i kommentar fra Bømlo vedrørende statisk og dynamisk stabilitet. Jeg regner forøvrig med at CG ligger så lavt i båten at uansett hvor lavt jeg laster så forringer jeg stabiliteten. Jeg hever aldså CG. Det har derfor gitt et greit bilde hva jeg gjør med den statiske stabiliteten hvis jeg visste plassering av CG. Når det gjelder båtens konstruksjonen så må jeg bare si. Jeg konstaterer at det seiler tusenvis av tilsvarende konstruerte båter på de syv hav og det går tydeligvis bare bra. Bryte i stykker båt og rigg kan en gjøre med alle båter hvis man bare er ufornuftig nok. Jeg kan ikke drive å tenke meg til hvor konstruktøren/fabrikken eventuellt har gjort en dårlig jobb,og som amatør prøve å rette på det.Enten stoler jeg på konstruksjonen eller så gjør jeg det ikke. Hvis ikke,er valget lett. Men derimot hva jeg selv kan påvirke- som lasting -plassering av last- værforhold etc. Det synes jeg er viktig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 Må si meg veldig enig i oppsummeringen din. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 hvilke farvann skal dere på langtur i med denne båten? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.