Jump to content

Har pusset litt for mye på mahognyfinér, hva nå?


HelgeO

Recommended Posts

Har hatt litt fukt i båten i vinter og et par av skapdørene har begynt å flasse litt av. I et forsøk på å få dørene fine igjen begynte jeg med å pusse bort gammel lakk/olje. Det ser ut som dørene er lagd i kryssfiner av et lyst treslag som har et veldig tynt ytre skikt med mahogny. Under pussingen kom jeg gjennom mahognylaget et par steder slik at det ble helt lyst tre der. Etter ett lag med pigmentert olje vises det lyse treet fortsatt like godt.

 

Finnes det noen gode triks her?

Noe med riktig farge som kan smøres bare på de lyse stedene?

Eller kan jeg pusse mahognyen helt bort og lime på nytt lag?

Hvor får man evt lagd nye deler med fin mahogny finish, og hvor mye koster det?

Helge O

Link to post
Share on other sites

Du kan jo prøve å beise den lyse delen med f.eks. Herdins Lack beis i mahogny farge eller den som ligner mest. De fleste malerforretningene har denne og du får sikkert tak i fargekart. Denne blir mørkere ved flere lag, må beise før du lakkerer. Likevel vil nok fiberretningen være på tvers på det laget du beiser? Evt ny kryssfiner med Mahogny overflate får du kjøpt hos Tre & X-finer import i Hillevåg. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde først å beise litt, men det er umulig å få jevn farge.

Derfor tenkte jeg at det bare var å kjøpe ny finer til å lime på, men det viser seg å være vanskelig å få tak i.

 

Tre og X-finer hadde ikke, men de får inn hele plater på 240 x 120 cm. Og jeg behøver 27x35 cm i 16 mm og 40x20 cm i 10 mm. Blir litt voldsomt å kjøpe 2 hele plater for dette.

 

Noen som vet hvor jeg får tak i kun finer til å lime på?

Har forsøkt flere møbelsnekkere i distriktet uten hell.

Helge O

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har også pusset igjennom.

jeg brukte brune fargeblyanter og vanlig blyant og tegnet tremønsteret inn igjen. Litt brun banarolje og bygget opp flere lag. Den var hvit da jeg begunte og idag kan du ikke se det uten å vite om de.

Dette kan jeg like :-) Skal prøves. Smart med fargeblyanter, da har man kontroll på at man bare påfører farge på det lyse området.

Helge O

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...