Guest Kaptein Fredrik Startet 2.Mars.2011 Del på Facebook Startet 2.Mars.2011 (redigert) Jeg bruker 2 blybatterier i båten min. De er nå til lading(Oxford intelligent lader), men jeg har tatt livet av ett blybatteri på den laderen før. Det stod der til lading i over en uke Hva er grei ladestrøm og spenning for blybatterier? Og hvor lavt kan volten synke uten at batteriene tar skade? Takk på forhånd Mvh Fredrik Redigert 2.Mars.2011 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Volten må ikke under 10 volt har eg hørt.. Ladespenning får andre smartinger svare på Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Frydenlund Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Batterier har ikke godt av stå lenge under lading. Vanligvis er de full ladet etter 2 timer (sålangt det lar seg ladet). Har de vært under 10 volt, blir de vanskelige å få dem i livet igjen. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Dype utladinger reduserer levetiden betraktelig, en tommelfingerregel kan være å ikke lade ut batteriene mer enn 50% av oppgitt kapasitet, mange mener detber et godt kompromiss mellom levetid og størrelse på banken i en fritidsbåt. Litt avhengig av batteritype vil hvilespenningen da være 11,7 V ved 20 grader. Det er viktig at et batteri som er utladet, eller delvis utladet, ikke blir stående uten å bli ladet opp. Batteriet vil da sulfatere, noe som veldig enkelt betyr at en del av blyet omdannes til harde krystaller som ikke lengre bidrar til batterifunksjonen men derimot hindrer batterifunksjonen. Med mindre man har veldig god tid når batteriet skal lades opp bør man benytte en s.k. Intelligent flerstegs lader som ikke overlader batteriet, men samtidig gir en rask opplading. Ctek eller Sterling er kostnadseffektive og gode ladere, etter min mening. 14.4V er et godt kompromiss for "vanlige" blybatterier i det vi kaller absorpsjonsfasen av ladingen. Senere bør spenningen senkes av laderen for å gi mindre gassing og tæring av platene i batteriet. Har du et spesielt batteri (f.eks. Gel / AGM) bør man se i dokumentasjonen til batteriet hva som anbefales. En tommelfingerregel sier at du ikke bør ha høyere ladestrøm i A enn 20% av batteriets kapasitet i Ah. Geir Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Ta 11.7 V med en stor klype salt da dette tallet varierier veldig avhengig av hvilken tabell man ser i, hvilket batterindu har, og hvor mye utlading man tillater seg. I tillegg til den usikkerheten forutsetter dette at batteriet står ubelastet i lengre tid, typisk time®. Dette er jo ikke praktisk under vanlig bruk. Et bedre mål er et batteriinstrument eller å måle batteriets syrevekt. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 (redigert) Batterier har ikke godt av stå lenge under lading. Vanligvis er de full ladet etter 2 timer... Beklager å måtte si det men dette er tull! Har du skikkelig lader i forhold til batterikapasiteten(10% av Ah-kapasiteten) så kan du kanskje komme opp i 80% i løpet av et par timer. Å fylle opp fra 80% til 100% tar mange timer selvom laderen er godt dimensjonert i forhold til banken. Redigert 2.Mars.2011 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Hei Jeg kan dessverre ikke dette med linker ennå men.. Hvis du går til hjemmesiden til sønnak "www.sonnak.com" og trykker på knappen batterikunnskap så finner du en pdf fil som heter startbatteriets oppbygging og funksjon. Her står det mye vettugt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.