Jump to content

Bo i båt eller hus

BamaBreeze

Recommended Posts

Tenker mer på generelle utgifter som strøm, havneleie, kom.avg. osv. Hva slags boutgifter har man ved å bo i båt i forhold til hus.

Hvis du leter litt i gamle tråder vil du finne flere eksempler som viser hvilke kostnader man har ved å bo i båt. Dette temaet har vært grundig diskutert her på baatplassen flere ganger tidligere.

Du kan også se priser for hva det koster i Oslo her: http://www.herbern.no/

Hva er billigst av å bo i en båt eller et hus?

Hvor lang er en strikk?

Jeg bor i båt, og månedsutgiftene er nok rimeligere enn å bo i leiebolig. For min del betinger det at jeg ligger 5-6 måneder på svai når det er båtsesong med høye havneavifter. På den annen side, priser og havneforhold varierer rundt om langs kysten.

I forhold til å bo i en eiet bolig så er båt ganske mye dyrere, men igjen avhenger det hva slags finansieringsbehov du har. Fast eiendom kan være en ganske god investering, og om jeg selger min egen bolig i dag (jeg bruker den egentlig ikke så mye) så hadde jeg gått med solid overskudd. Sånn sett kan det være billigere å bo i hus, men ikke alle hus er like. (Og fast eiendom kan også være en riktig så dårlig investering.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Eg betaler kring ti tusen i månaden på båtlånet, 1500,- i hamneavgift pluss straum. Når båten er nedbetalt vil eg bu nærast gratis, men i dag betalar eg meir enn eg gjorde i leilegheita eg budde i.

Eg trur ikkje det er ein god idé å flytte i båt berre for å spare pengar. Det handlar meir om livsstil enn ein økonomisk fordel.

Eg betaler kring ti tusen i månaden på båtlånet, 1500,- i hamneavgift pluss straum.

Jeg ligger omtrent på samme nivå med havneavgift + strøm i vintersesongen, men i tillegg kommer diesel til fyring. Båten bør også opp av vannet med jevne mellomrom, og det er en del andre vedlikeholdsutgifter som kan bli både en og to tusenlapper i måneden når de fordeles ut over året. Men slikt avhenger av hva slags båt du har.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Betaler 550,- pr, mnd + strøm. for en 36" foter. I perioden 01.09 - 01.05

I Sandefjord. Ikke bobleannlegg. Ikke noen form for fasiliteter på land åpent i vinterhalvåret. Nærmest ubegrenset tillgang på strøm, vann uttak 50mtr fra der jeg ligger.

http://www.sandefjordhavn.no/?CatID=1194

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Klarer du å kjøpe en kurant første båt som har tatt mye av verditapet uten å pådra deg gjeld så har du et godt utgangspunkt for en god økonomi og minimalt med verditap. En godt vedlikeholdt seilbåt som du kan bo i vil aldri koste 0 kr. selv om mange år. Vedlikehold må du uansett bedrive under tiden, men det må du på hus også. Hvis du velger denne metoden kan du i teorien jobbe deg opp til en relativt stor og ny båt uten gjeld ved sparing og salg / kjøp kanskje hvert tredje år. Her du heldig så stiger rentene mye og eiendomsmarkedet kollapser og mange dyre seilbåter går billig samtidig som du har penger på konto, din relativt billige båt blir da også attraktiv på bruktmarkedet. Reduser bilutgiftene med en veteranbil og ta bussen mye, ha båtplass i gåavstand fra jobben.

Spis nudler og bæsj ute… :flag_sw:

Min plass i Tønsberg koster 2500 inkl. sommerstrøm pr. år. Og en kan vel ligge der fra isen går til den kommer. Det gir en ”husleie” på 357 pr. mnd. (1. april.- 30 okt.)

Vinterhavn koster fra 3000-4000 pluss strøm her nede. Kjøpt deg en (http://www.microcustom.co.uk/metermaid.html) og bli enig om prisen på strømmen du bruker dersom de ikke har noe fra før.

Lykke til.

Redigert av Wesling490 (see edit history)

En godt vedlikeholdt seilbåt som du kan bo i vil aldri koste 0 kr. selv om mange år.

Tja, jeg har da hatt to båtnaboer som har opplevd å finne båten sin under vann og årsaken var isskader, som er noe mange forsikringsselskap ikke dekker, og for en av dem ble bergingskostnadene mer enn båtens verdi. :rolleyes:

Min erfaring er at utgiftene til vedlikehold av båt er noe høyere enn utgiftene til vedlikehold av hus. Men det er forskjell på både båter og på hus. :wink:

Betaler ca 1500-2000.- i mnd for båtplass og strøm i vinterhalvåret, mindre strøm om sommeren men båtplassleien er lik året rundt.

5,5meter bred plass med 12m utliggere

Leier ut huset så jeg får inntekt der samt slipper regningene på strøm,kabelTV osv. Bat har vi uansett så selve investeringen går ikke inn i regnestykket.

Redigert av Enzo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...