Jump to content

Prosjekt, Mørebas 140 GT m/90hk Tohatsu

Mørebas 140 GT

Recommended Posts

Hei.

Hadde samme båt med tidleg 80`tals Yamaha 55 på, denne oppførte seg eksemplarisk. Problemet her var at motoren var så tung at vi tok inn vann om eg med mine 90 kg gjekk bak i båten. Eg hadde både batteri og bensin bak. Dette er ellers ein kjempetøff båt som går meget godt i litt motsjø med sitt fine v-skrog.

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Hei sirius, når jeg hadde 40 hk yamaha på båten for 2 år siden, så funket dette utmerket. Men var ikke powertrim, så ble litt "kjedelig" å kjøre.

Jeg bygget opp akterspeilet mitt, så når jeg står bak er det 2-3 cm før vannet renner inn i motorbrønnen.

Ja det er et veldig bra skrog som glir lett i vannet.

Men er det noen som kan fortelle meg hvor man kobler seg til for å få vanntrykket, på sladrestrålen, eller må det være på vannslangen som går inn til motoren.

Ser på katalogen til tohatsu, så skal vanntrykksmåleren kobles på mellom: (Skulle jo tro det gikk luft der da hehe?)

vanntrykksmaaler2.jpg

Se selv på side 83

Men er det sammen plassen som det hvite T-stykket allerede er, som er merket med en noe utydelig rød pil?

tohatsu_90_tldi_02.jpg

tohatsu_90_tldi_03.jpg

Blir noe forvirra av dette, så håper noen kan gi meg et svar :smiley:

Ka skulle man gjort uten havet, bært båtan?

• 2 uker senere...

Liten oppdatering:

Har fått gjort litt mer på båten i dag:

-Heiset motor 2 hakk

-Montert og koblet til lanterne

-Montert og koblet til lensepumpe m/nivåkontroll

-Lagt opp nytt ledningsnett til strømstyring av div el.komp

-Feilsøk på powertrim-indikatoren, uten løsning idag

-Luftet powertrimsystemet, og etterfylt hydralikkveske

-Smørt alle beveglige deler til motor/service

Så må jeg ha hjelp av dere:

Det som er problemet er at powetrim-indikatoren ikke fungerer som den skal.

Det går 7 kabler ut av instrumentet, fordelt på to bunter med 4 i den ene og 3 på den andre.

De 4 kablene i den ene bunten går bak til powertrimføleren, det er greit. De er koblet til.

De resterende er en svart,en rød og en blå. Den svarte er tilkoblet jord som den skal. De to resterede er ikke tilkoblet i det heletatt.

Den røde kablen er til lys i instrumentet, det er greit.

Problemet er den siste blå kablen,jeg fant ut av at hvis jeg koblet + på, så gikk nåla i instrumentet helt opp,og blir der.

Uansett om jeg tilter opp eller ned.

Har dere en idè om hva som kan være galt?

Som sakt så hadde jeg også heiset motoren 2 hakk, og jeg syntes motoren stod litt høyt med tanke på orginalt vanninntak.

Dere kan se under på bildene og si hva dere mener om monteringa av motoren. Kan kan også se at motoren står litt for mye til venstre.

loeftet_motor3.jpg

loeftet_motor2.jpg

Rød pil viser toppen av vanninntaks-dekslet

loeftet_motor1.jpg

Liten oppdatering:

Har fått gjort litt mer på båten i dag:

-Heiset motor 2 hakk

-Montert og koblet til lanterne

-Montert og koblet til lensepumpe m/nivåkontroll

-Lagt opp nytt ledningsnett til strømstyring av div el.komp

-Feilsøk på powertrim-indikatoren, uten løsning idag

-Luftet powertrimsystemet, og etterfylt hydralikkveske

-Smørt alle beveglige deler til motor/service

Så må jeg ha hjelp av dere:

Det som er problemet er at powetrim-indikatoren ikke fungerer som den skal.

Det går 7 kabler ut av instrumentet, fordelt på to bunter med 4 i den ene og 3 på den andre.

De 4 kablene i den ene bunten går bak til powertrimføleren, det er greit. De er koblet til.

De resterende er en svart,en rød og en blå. Den svarte er tilkoblet jord som den skal. De to resterede er ikke tilkoblet i det heletatt.

Den røde kablen er til lys i instrumentet, det er greit.

Problemet er den siste blå kablen,jeg fant ut av at hvis jeg koblet + på, så gikk nåla i instrumentet helt opp,og blir der.

Uansett om jeg tilter opp eller ned.

Har dere en idè om hva som kan være galt?

Som sakt så hadde jeg også heiset motoren 2 hakk, og jeg syntes motoren stod litt høyt med tanke på orginalt vanninntak.

Dere kan se under på bildene og si hva dere mener om monteringa av motoren. Kan kan også se at motoren står litt for mye til venstre.

loeftet_motor3.jpg

loeftet_motor2.jpg

Rød pil viser toppen av vanninntaks-dekslet

loeftet_motor1.jpg

Hei

Artig båt dette, har en selv :thumbsup:

Du skal ikke vere redd den hevinga der, tror bestemt at du kan heve den mye mer uten problem, du må huske at vannet kommer oppgjenn bak båten.

På min båt utgjorde hevinga 6-7 knop med en 50 hk johnson, 33 til 39-40 knop, jeg er ening i den at en 17" er forlite, du trenger minst 19" muligens 21-22".

Bare si fra vist du trenger en GT140 til, Norges tøffeste ligger i Ørsta for salg http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=34488342

Hei

Artig båt dette, har en selv :thumbsup:

Du skal ikke vere redd den hevinga der, tror bestemt at du kan heve den mye mer uten problem, du må huske at vannet kommer oppgjenn bak båten.

På min båt utgjorde hevinga 6-7 knop med en 50 hk johnson, 33 til 39-40 knop, jeg er ening i den at en 17" er forlite, du trenger minst 19" muligens 21-22".

Bare si fra vist du trenger en GT140 til, Norges tøffeste ligger i Ørsta for salg http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=34488342

Javist er det en artig båt ;)

vi får håpe på at jeg får nok kjøling med den heisinga.

Propellen blir kansje i det miste laget, vel vi får bare se.

Takk, men elles takk, det får holde med en båt :)

Fikk fikset powertrim-instrumentet i dag, så nå funker det.

Var koblet litt feil tydligvis, pluss at det var irra kontakter.

Så nå er jeg storfornøyd :D

Har også tatt ut alt av båten, og lagt i badroms-belegg i bunn av båt. Så nå ser den litt bedre ut.

Samt begynnt å pusse ned underdel av båt og klargjort for maling i morra :)

Du kan hente litt ved å have motoren. Men du må forklare hvordan den allerede står, vanskelig å gi deg tips zuki vis vi ikke har noe å gå etter :thumbsup:

Så kommer det ann på hvordan propell du har, men regner med at det er en standard alu?

På lette/raske båter kan du heve slik at antikavitasjonsplata (tror jeg det heter) ligger litt over bunnen på båten, båter med overflate propell kan kjøre aksel med bunn!

motoren står med den plata jevnt med bunnen av båten. er standard propell.

Du kan nok kansje heve den 1 hakk uten fare, men med standard propell, så kan den begynne å spinne om man tilter mye.

Du må nesten bare prøve og feile, men med en grovere stål propell så kan du heise mer. Og få mer fart :)

Da er propellen kommet fra usa og hjem til meg :)

Prøvemonterte den i går, og den passer overens med taggene på akslingen.

Men jeg trenger to spacere i følge Bruksanvisninga for at den skal passe.

For problemet er at når jeg setter på propellen på akslingen, så ser man ca 2cm av taggene på akslingen, så man får ikke skrudd til.

Noen som har vært borti detta før?

Det de sier er at jeg kan bruke den gamle innmaten fra den gamle propellen, og sette over. Det passer ikke. De beskriver delene som "aft collar" og "forward throttle collar"

Skal legge ved bilder til kvelden så kan dere se :)

Redigert av Mørebas 140 GT (see edit history)

• 2 uker senere...

Da har jeg vært i kontakt med samtlige forhandler for å få hjelp til ett monterings-sett til propellen, men har kun fått postitiv respons hos en forhandler. Og det er Winrace propellers i Froland. De sa at de kunne hjelpe, så skal dit til uka for å finne deler :)

Har fått ordna litt med på båten:

-reparert motoren for start-problemer

-montert lensepumpe

-laget benk for pasasjerer bak

-limt fast baderomsbelegg på dørk

-montert vanntrykksmåler og knopmåler

Da er det dette som gjenstår før sjøsetting:

-montere trimtabs

-montere propell

-male det hvite et strøk

-lufte powertrim systemet

Skal få tatt noen bilder i morra :)

Hei

Artig å følge prosjektet ditt. Du går jo løs på problemene og løser de. Sønnen min hadde en periode i sitt liv hvor båten hans aldri gikk fort nok. Jeg glemmer aldri prøveturen i Mossesundet en fin junidag i 1991. Kun ett sete som han selv satt i. Selv fikk jeg kjenne dødsangsten liggende på knærne i bånn på den lille rotta som i allefall gjorde 40...

En måned senere hadde jeg dessverre oppgaven med å dykke ned for å feste tau i den. Sønnavind og lavt frikort akter fylte den med vann. Idag er han en roligere kar som fortsatt liker sjøen men nå i seilbåt.

Fint om vi får følge suksessen videre :-)

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Heisann!

Har samme problemet med propellene mine på båten! Funker bra med skiver som er akkurat størrelsen på akslingen på motoren. Bare bygge nok ut med skivene slik at skruen passer og du får splinten imellom :)

Bare passe på at skivene er akkurat!! Kast i akslene er no drit :lol:

• 1 måned senere...

Hei igjen :)

Da er det vel på tide med en aldri så liten tilbakemelding på hvordan båten funker i år, men ny ballistic propell og 2" økning på stigningen fra 17" som var i fjord. Og heiset motor 2 hakk.

Monterte også Smart-tabs SX. Beklagligvis har jeg ikke fått tatt noen bilder av monteringa av disse.

Men når det er sakt så flyter båten enda:

moerebas_paa_vannet.jpg

Forskjellen fra i fjord til i år er at båten har blitt mye mer stabil i lav fart en i fjord, og planingsterskelen er minimal. Planer ved ca +-10 knop, og det er mest takket være smart-tabs'a, og selfølgelig ballistic propellen som biter ifra seg.

Men i år så vingler båten mer en i fjor under høyere hastigheter, ca 45knop. Og jeg kan ikke trimme motoren så mye pga stålpropell, for da blir det for mye løft i båten.

Hvorfor vingler/chinewalking båten mer i år under høye hastigheter, jo antaglig vis på grunn av altfor mye baugløft fra både propell og smarttabs. Er fryktlig vansklig å få en fin balanse i båten, for ett alsidig bruk. Kjøre seint er nå behaglig, mens fort er minder behaglig, og motsatt i fjord.

Tror også at jeg har fått lavere toppfart i år, for i følge gps'en går båten 42 knop med 3 stk i, mens i fjord gikk den nærmere 50. Men det er sansynligvis smart-tabsa som bremser litt + at det var en mer i båten. Har samme toppfart når vi er voksene i båten også, det er jo faktisk ikke dårlig :)

Men nå kom jeg over en billig Laser 2 propell, 13 1/4 19", så skal bli morro å se hvordan det forandrer seg da. Denne propellen har nesten samme form som den orginale alu propellen som stod på i fjord, så jeg har trua på detta.

Noen med erfaringer med laser 2 prop?

tabs'ene gir ikke baugløft. Hva slags hull har de i? Du kan evt prøve å flytte til innerste hull om du nå har de i midten. Da vil tabsene blir presset mindre ned i vannet. I teorien skal de da løfte hekken mindre + bremse mindre - slik at du ikke trenger å tilte like mye ut. Bare en måte å finne ut på - teste.

Propellen har mye å si på oppførsel ja, men det er også en sak der du må prøve deg fram...

Heller ikke noe gunstig at motoren står litt skjevt til venstre (hadde da vært bedre om den heller sto litt til andre sida , det kan motvirke momentet fra propellen)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...