Jump to content

Prosjekt, Mørebas 140 GT m/90hk Tohatsu


Mørebas 140 GT

Recommended Posts

Hei dere :smiley:

 

Da starter jeg min første prosjekt-tråd, tråden kommer til å omhandle alt fra grovarbeid til finish'en.

Det er er mye arbeid på denne båten for å få den i bra stand og ikke minst utseendemessig.

 

Båten er av typen "Mørebas 140 GT" og motoren "Tohatsu 90DI 2004"

Slik ser båten ut om dere lurer:

002_liten.jpg

 

-Den største utfordringen med dette prosjektet, er å få båt og motor til å gå hånd i hånd.

Det vil si,forsterke akterspeilet sterkt nok til at motoren kommer til henge på akterenden ut sesongen.

Og ikke minst sjø-egenskapene, da motoren blir mye større en det båten er laget for.

For min værste frykt er at motoren kommer til å rive av akterspeilet, for å så havne på bunn :eek:

 

Det som må gjøres i grove trekk:

 

1. Renovere og forsterke akterspeil (pri 1)

2. Pusse og sparkle alle rifter/sprekker/hull

3. Støpe fundamenter til stoler forran og soffa bak

4. Pusse ned hele båten og gjør den klar for lakering

5. Rigge hydraulisk styring og gass/gir konsoll

6. Rigge manuell heis fra Bob's og motor(heisen må jeg ha fordi akterspeilet er for kort)

7. Montere instrumenter og annet elektrisk

8. (Muligens trimplan)

-----------------------------

 

Målet mitt med detta prosjektet er å få en båt som kan brukes til de fleste formål, fisking eller sportlig kjøring.

Er helt sikker på at dette kan bli en kjempe båt.

Ekstra morro er det når det ikke er så mange igjen av denne båt-typen.

 

Trenger mange tips angående forsterking av akterspeil.

Arbeid fremover kan dere følge på postene under fremover (vil ikke rote til introen med masse bilder og unøvendig info)

 

Har dere noen gode tips/erfaringer med denne båttypen eller annet som angår denne posten, så post her eller ta kontakt på IM :cheers_wine:

Ka skulle man gjort uten havet, bært båtan?

Link to post
Share on other sites

1. Renovere og forsterke akterspeil:

 

Vurderer om jeg skal ta ut kryssfineren(ser vasstrukken ut) og bygge om akterspeilet på nytt,

eller om jeg skal kun skal forsterke med ekstra glassfiber, og 3-kant støtter innenfra.

Men er er ikke veldig erfaren innen dette, så forslag ønskes :smiley:

 

Her er noen bilder av akterspeilet:

 

Bilde 1.

035_liten.jpg

 

Bilde 2. En av de løsningene jeg muligens kommer til å bruke, når det blir varmt nok i været.

Mellom de to røde trekantene så kan dere se at veden som er bakt inn glassfiber, den er støpt som en V. Er noe skeptisk til den konstruksjonen der. Så jeg vurderer å bygge ut med glassfiber innvendig, slik at det blir "en hel vegg"

005_liten.jpg

 

Bilde 3. Her er et eksempel på hvordan det kan gjøres. Hva mener dere om denne?

kneebrace_liten.jpg

-----------------------------

Det som er gjort i dag, selv om jeg ikke rakk så mye :headbang: :

 

Bilde 4 og 5. Har slipt ned til fineren, for å undersøke tilstanden. Fant ut at det var noe luft mellom glassfiberstøpen og fineren. Så også ut som fineren var vasstrukken, men vansklig å se da det er minusgrader ute.

 

001_liten.jpg

 

002_liten.jpg

 

Fineren ser veldig mørk ut, så må sove på dette i natt, så blir det gjort mer i morgen.

Ka skulle man gjort uten havet, bært båtan?

Link to post
Share on other sites

Synes umiddelbart det høres veldig tungt ut med en 90hk bakpå der. Synes båten ser litt liten ut. er det 14-15ft ? Spørs jo om den ikke blir for tung bak, og når man sakker av vil man risikere å få en skikkelig dose vann inn i båten ? Forsterke kan man jo gjøre så det blir så solid som fjel, men hjelper jo lite hva båten synker :)

 

Hvor mye veier motoren ? 130-150kg ?

 

Ser ut som den passer best med 50-60hk :)

 

Men det blir mest synsing fra min side. Er kanskje litt "pysete" når det gjelder sånt :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei Brodern:

 

14-15 fot ja.

 

Har diskutert dette med venner og de syntest det hørest vilt ut, ikke for å snakke meg bort i fra det.

For vilt er det, men jeg er optimistisk og prøver å se løsninger der andre ser problemer :thumbsup:

 

I fjor hadde jeg en 40 hk yamaha på, gikk greit det. Jeg prøvde å gå bak til akterenden, for å stå rett ved motoren.

For å se hvor mye mer båten sank i vannet, og det var ikke mye. Tror ikke jeg kommer til å få problemer med vann i båten når jeg går av plan, da jeg vil bygge opp litt der motoren skal henge.

 

Motoren veier nesten 150 kg ja :sweat:

 

Må jo prøve å se hvordan dette kommer til gå når jeg får den på vannet, går det ikke går jeg ned til 70-75 hk iåfall.

 

Time will show :cheers_wine:

Redigert av Flaten87 (see edit history)

Ka skulle man gjort uten havet, bært båtan?

Link to post
Share on other sites

I den glade ungdom tidlig på 80-talle var det en kompis som hadde en 140 GT med en 70 hk Johnson på. Gikk som en kule den i allefall, føltes ikke utrygg. Vil tro at denne 70 hk er like tung som din Tohatsu. Fort vil det gå med morrospaken dyttet helt fram....

 

Mener å ha sett en tråd ger på forum om en Ibiza 19 som ble forsterket i hekken for å tåle en stor motor, forsøk å søke fram denne tråden, den han gi deg en god ide på hvordan du kan gjøre din forsterknin av hekken på Mørebas`n din.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Er nok folk som har hatt enda større motorer på mindre båter, men siden du ønsker at båten skal være brukendes til forskjellige ting, så er det helt klart en ting å ta med seg at den blir liggende dypt med hekken. Manuell lift som bygger ca 5" bakover vil heller ikke hjelpe. Har du tenkt på plassering av batteri / bensintank..?

 

syns planene for forsterkning av speilet virker fornuftige, ville gått for løsningen med innstøpte plater. Lag dem gjerne enda litt større enn tegningen viser. Ang råtten kryssfiner, har hørt om folk som har fjernet den ovenfra med motorsag.

 

Ellers så kan det være inspirasjon å hente på www.baatportalen.no , der kan det være flere likesinnede

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har du tenkt på plassering av batteri / bensintank..?

 

Hei ivar :smiley:

 

Ja har tenkt på dette, skal skaffe meg en 55 liters plast-tank som jeg skal feste så langt frem i båten som mulig(under dekk såklart). Skal lage en fast/intern tank, der påfyllingen vil skje på dekk. Bare det, vil utgjør ca 55 kilo :thumbsup:

 

Har tenkt litt på det med batteri, men det er så lite og lett. Og med tanke på sikkerhet, så vil jeg ikke ha det forran med bensintanken. Så bateriet vil komme bak.

Ka skulle man gjort uten havet, bært båtan?

Link to post
Share on other sites

1. Renovere og forsterke akterspeil:

- Liten oppdatering

 

I dag har jeg slipt ned til glassfiberen innvendig akterspeil. Og mens jeg jobbet så "poppet" det stadig flere ide'er.

En av de skal jeg forklare:

 

Som dere er på bildet er det merket av A og B.

På pungt A, begge sider. Så kan dere se at det er et søkk inn, der vil jeg skjære til noen finerplater, og støpede inn.

Så skal det byggest ut så det flukter med pungt B, der "veden"er

004.jpg

 

Når dette er gjort, så skal jeg kjøpe inn finerplater. Skal lime to stykk sammen, med en aluplate imellom.

Altså "glassfiber,finer,alu,finer,glassfiber"

 

Å denne kombinasjonen skal byggest ut ifra eksiterende akterspeil, ca 30-50mm.(innvendig)

 

Det var det lille i dag, kommer mer i morgen :smiley: Irriterans at det er for kaldt til å støpe, da jeg står ute :headbang:

 

Flere bilder om interesse finnest :wink:

Bilde 1.

001.jpg

Bilde 2.

002.jpg

Bilde 3.

12.jpg

Bilder 4.

007.jpg

Ka skulle man gjort uten havet, bært båtan?

Link to post
Share on other sites

I går fikk jeg pusset og slipt enda mer, puuhh, tar lang tid og mye jobb :sweat:

 

Funnet ut at jeg dropper den manuelle liften, så jeg bygger opp akterspeilet. Slik at jeg forlenger speilet til 20 tommer, og ikke 18.(tar topp til bunn)

Det vil også hjelpe mye med tanke på vekta. Da heisen er en vektarm :nonod:

 

Er nå på arbeid, å kommer ikke hjem før til helga. Så jeg tenker litt på om jeg skal prøve å kappe materialer og støpe forsterknings-materialene.

Men skal jeg ta sjangsen på det, med tanke på tempraturen som ligger på 3-5 pluss på det varmeste + mer i sola da:)

 

Men om jeg har en varmeovn, som blåser varmt, tror dere at det vil funke bra nok. :confused:

Står ute vettu :headbang:

Ka skulle man gjort uten havet, bært båtan?

Link to post
Share on other sites

Da var det på tide med en oppdatering igjen.

Er ikke blitt gjort så mye enda, grunnet været.

 

I dag så har jeg rivd ut den gamle fineren i akterspeilet, som var pillrotten og vasstrukken. Det fant jeg ut av da jeg begynnte å skjære, da sto vannspruten mitt i trynet på meg :crazy:

Og har fått målt ut til ny finer, som skal dekke hele akterspeilet, og ikke bare deler av det.

 

Her er noen bilder fra arbeidet:

 

img_0368.jpg

 

Så var hele plata ute :smiley: :

img_0369.jpg

img_0370.jpg

 

Nedslipinga, fy og det støver :giggle: :

img_0371.jpg

Ka skulle man gjort uten havet, bært båtan?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Lenge siden nå, så en liten oppdatereing er på sin plass :wink:

 

Det som er gjort siden sist:

 

er at jeg har fått målt ut og laget en mal til akterspeilet. Så kappet jeg fineren etter malen.

Fineren er laget etter hvordan akterspeilet ser ut innvendig, for som dere har sett, så er det kun et 5 mm lag med glassfiber som er igjen bak på akterspeilet. All den "innbakte" veden/fineren som var der er jo nå fjernet.

Og skal bli ertattet med en stor finerplate om dekker hele akterspeilet innefa.

 

Har også sparklett igjen det meste av skruehull og sprekker innvendig i båten og utvendig rundt akterspeil.

 

Og ikke minst laget meg en motorbukk til tohatsu'en, montert motor og testet det elektriske trim/tilt osv.

Så til helgen tror jeg kansje jeg skal prøve og starte den i tønne :thumbsup: Gleder meg som en unge til lyden den kommer til og gi ifra seg!

 

Kansje begynne med glassfiberjobben på akterspeilet om det er litt varme i lufta :)

 

bilde motor og bukk:

003.jpg

Redigert av Mørebas 140 GT (see edit history)

Ka skulle man gjort uten havet, bært båtan?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ser du er fra Gjerstad, har hytte (foreløpig) ved Øysang, så kanskje jeg ser deg i farvannet rundt Risør i sommer :-)

 

Hei, ja det gjør du nok helt sikkert:) Hytte på den "gærne-sia" som risør folket kaller det :P

Ka skulle man gjort uten havet, bært båtan?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da har jeg fått proskjektet ut på vannet og kjørt med den noen dager :)

 

Alt funka fint som bare det, men skal ikke stikke under en stol at den ble noe tung i akterenden :P

Den hopper og spretter, utenat når jeg kjører full fart. Kan og opplyse om at den gikk ihvartfall 45 ærlige gps knop, har ikke testa på flatt vann enda.

 

Skulle nok at noen smart-tabs, for å få noe løft.

 

Har rett og slett ikke hatt tid til å oppdatere, fordi hadde veldig dårlig tid før vi skulle på hytta. Så jeg har stått på dag og natt for å få den ferdig:)

 

Kan legge ut noen bilder senere i dag :)Og er det noen som trenger hjelp med forsterkninger eller annet som er relatert til dette i denne tråden, så er det bare og poste det her :)

 

Mvh Tommy

Ka skulle man gjort uten havet, bært båtan?

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Nå begynner snart sesongen igjen og da er det klart for til båt-stell igjen :)

 

Kan først vise dere hvordan båten lå i vannet i fjor:

 

baaten_paa_vannet_1.jpg

 

I år er planen i hovedtrekk:

 

- Ny stålpropell propell, Ballistic High Performance 13 1/2x17 (bestilt)

- Trimtabs, Smart Tabs SX (bestilt)

- Heise motoren 1 hakk(antikavikasjonsplaten kommer 1 hakk over bunn)

- Sommerservice,ny impeller,gir-olje,plugger, olje og bensinfilter ++

- Montere automatisk lensepumpe(fra biltema, men innebygd nivåvakt, erfaringer med denne?`)

- Lime gulvbelegg

 

Jeg hadde noen "barnesykdommer" i fjor, og det var at båten ville gjerne legge seg over til babord når jeg skulle opp i plan frem til båten la seg i plan. Motoren skal være riktig montert, den står med antikavikasjons-plata plant med bunn av båt.

Det andre problemet var at jeg kan ikke kjøre i marsfart, da bare hopper og spretter båten, uansett hvor mye jeg tilter motoren inn mot båten. Spesielt om jeg har 3-4 stk i båten :S Det er jo selfølgelig på grunn av all tyngda bak, det er jeg ikke i tvil om engang :P

Får for mye turtall på motoren, med 13x15 aluprop.

Men kjørte jeg stram wire og en del tilt så gikk det veldig bra, nesten 50 gps knop :D

 

Jeg hadde en episode i fjor som jeg ikke likte, jeg kjørte med nesten full fart, så skulle jeg gå av plan. Det som da skjedde var at båten la seg helt over til styrbord side, og vannet fosset inn i båten. Det var så ille at jeg nesten datt ut av setet og var klar for en badetur :S

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor detta skjedde, men tror det kommer av 2 grunner:

 

1 Jeg har en besintank under dekk forran meg, og den er like bred som det det er plass til inni der. Jeg hadde ca halv tank, og når båten først begynnte å legge seg over, så følgte bensinen over i samme side. Den har nok bidratt litt.

 

2 Kansje jeg var litt kjapp med å tilte inn motoren , slik at den begynnte å "brøyte" for å så legge seg over til siden.

 

Skremt, ja det skal jeg love dere!

Bortsett fra det så funket alt annet veldig bra.

 

 

Jeg håper at med en ny propell og med trimstabs kan sabilisere dette en del :)

 

Bilder:

akterspeil_motor_001.jpg

akterspeil_motor_002.jpg

akterspeil_motor_003.jpg

akterspeil_motor_004.jpg

Gamle propellen:

gammel_propell_1.jpg

Redigert av Mørebas 140 GT (see edit history)

Ka skulle man gjort uten havet, bært båtan?

Link to post
Share on other sites

Motoren skal være riktig montert, den står med antikavikasjons-plata plant med bunn av båt.

 

 

Det vil jeg si er for lavt på en sånt skrog med såpass motor. Ville hevet 2 hull.

 

Og tror gjerne 17" propell kan bli litt lite....

 

 

Tror forøvrig du har helt rett ang bensintanken og at den la seg på sida, såkalt fri væskeoverflate er på ingen måte bra for stabiliteten.

 

Blir spennende å høre hvordan den oppfører seg med heving, tabs og ny propell

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det vil jeg si er for lavt på en sånt skrog med såpass motor. Og tror gjerne 17" også kan bli litt lite.

 

Ville hevet 2 hull.

 

 

Tror forøvrig du har helt rett ang bensintanken og at den la seg på sida, såkalt fri væskeoverflate er på ingen måte bra for stabiliteten.

 

Blir spennende å høre hvordan den oppfører seg med heving, tabs og ny propell

 

Det er mye mulig, jeg kan og skal heve 2 hull, men tar ett hakk av gangen. Er litt redd for kjølinga om jeg tar 2 hull, og kjører fullfart med mye tilt. Kan nok også være at 17" blir litt lite, jeg vippet mellom 17" og 19" når jeg skulle bestille, men hadde vært dumt om 19" hadde blitt formye :/

 

Nei det er ikke bra med fri veskeoverflate nei hehe, blir nok heller 2x25l tanker bak i år, hvis ikke 1.

 

Ja det skal bli morro se :)

Ka skulle man gjort uten havet, bært båtan?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...