Scand_550 Startet 19.Oktober.2004 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2004 Nå har jeg hatt snekka en liten stund og fått noen inntrykk. Jeg er kjempefornøyd med overgangen fra skjergårdsjeep til snekke,det er det ingen tvil om.. Men det er noen små irritasjonsmomenter båten er veldig vinglete ved tomgangskjøring/dorgefart. Er dette normalt? Tenkte en såpass stor/tung båt ville være mer retningsstabil. Har autopilot men den klarer ikke å holde følge. Er det proppelstrømmen som er så kraftig ??? Har hydraulisk styring som er tight å fin, ikke noe slark der. Videre er den veldig følsom for forflytting om bord ved marsjfart,men dette er noe jeg kan leve med.. Kjedeligere når man skal dorge å båten går i sikk sakk.. Ser jo en smule rart ut.. Er det noen råd for dette? Takker for innspill Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 19.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2004 Hei, kjenner ikke båttypen, ei heller generelt plastbåter. Men en ting er sikkert, og det er at alle båter har en eller annen form for ballast i kjøl. Har du det i din?? Ballast kan være i form av plastposer med sand, til jernruller, cementblokker etc. Dette har mye å si. Ellers er vel generelt snekker noe mer "egenstyrende" i forhold til skjærgårdsjeep (slik jeg kjenner til det...l.) Sitér dette innlegget Link to post
Brannmann Svart 19.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2004 Har hatt maken båt selv. Topp båt forresten Min erfaring var at det skulle så utrolig lite rorutslag til før den reagerte. Har du noen mulighet til å begrense/stille utslag fra autopilot til et absulutt minimum. Jeg måtte ha ganske mye ballast i den for å få den stabil under full fart. Sitér dette innlegget Link to post
Scand_550 Svart 19.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2004 Båten det gjelder er en Joda 7500 Går vel for å være et halvplanende skrog. ikke noe utpreget dyp kjøl vil jeg si og noe balast finnes ikke i bunnen av båten min. Er det normalt å fylle opp båten med sand da.. Tyngere båt mindre fart..... Sitér dette innlegget Link to post
carmina Svart 19.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2004 Kanskje meir ballast akter, kjølbåtar men god rompe styrer utidig med det som er av kjøl og stavn forut, og det er ikkje stabilt. Hadde sjøl slark i roroverføringane, og det ga seg utslag i vingling på dorgefart. Slarken låg mellom rorstamme og rorpinne, at styrewirene var strame hjelpte ikkje då. Sitér dette innlegget Link to post
Brannmann Svart 19.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2004 Er det normalt å fylle opp båten med sand da.. Jeg skar av noen slanger fra bilhjul,fylte dem med sand og knøt godt igjen i endene. Da kunne jeg flytte ballasten der jeg trengte den alt etter last. Fungerte godt. Sitér dette innlegget Link to post
Scand_550 Svart 19.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2004 Jeg måtte ha ganske mye ballast i den for å få den stabil under full fart. Hallo Brannmann. du sier ganske mye... hvor mye er det sånn ca? mistet du mye fart? Sitér dette innlegget Link to post
Brannmann Svart 19.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2004 Jeg la ca.75kg helt fremme under dørken, og ca.50kg i hver side (helt ute ved skutesida) ved bakkant av motorrommet. Tror ikke jeg tapte nevneverdig fart. Hadde 115 HK. Før autopilot ble mont kunne ikke roret slippes under full fart,da gikk det rett i borde. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 20.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2004 De snekkene jeg har hatt har ikke vært 100% retningsstabile. Bølger, strøm, vind og varierende belastning i båten er parametere som vil endre kursen litt. Derfor må man "gjete" båter litt, uansett går de ikke rett frem av seg selv. Kun en av snekkene jeg har hatt har hatt innlagt balast originalt. Ballast kan kanskje hjelpe litt, men dette er vel snarere for å redusere rulling enn for å lette styrejobben. Selv den båten jeg har nå, med to kontraroterende propeller er ikke 100% retningsstabil, selv om den har den beste retningsstabiliteten jeg har opplevd i noen av mine båter. At roret gaår "i borde" som det sies her er vel ganske vanlig om man ikke har hydraulisk styring. Dette kommer av vannstrømmen fra propellen mot roret. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Plomma I Svart 20.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2004 Har lagt ca. 100kg helt fremme i baugen på Hanto`n og det var som å få ny båt den blei utrolig stabil................................ Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.