Jump to content

vinglete båt


Scand_550

Recommended Posts

Nå har jeg hatt snekka en liten stund og fått noen inntrykk.

Jeg er kjempefornøyd med overgangen fra skjergårdsjeep til snekke,det er

det ingen tvil om..

 

Men det er noen små irritasjonsmomenter  :headbang:

 

båten er veldig vinglete ved tomgangskjøring/dorgefart.

Er dette normalt?

Tenkte en såpass stor/tung båt ville være mer retningsstabil.

Har autopilot men den klarer ikke å holde følge.

Er det proppelstrømmen som er så kraftig ???

Har hydraulisk styring som er tight å fin, ikke noe slark der.

 

Videre er den veldig følsom for forflytting om bord ved marsjfart,men dette er

noe jeg kan leve med..

Kjedeligere når man skal dorge å båten går i sikk sakk..

Ser jo en smule rart ut.. :crazy:

 

Er det noen råd for dette?

Takker for innspill

Link to post

Hei, kjenner ikke båttypen, ei heller generelt plastbåter. Men en ting er sikkert, og det er at alle båter har en eller annen form for ballast i kjøl.

 

Har du det i din??

 

Ballast kan være i form av plastposer med sand, til jernruller, cementblokker etc.

 

Dette har mye å si.

 

Ellers er vel generelt snekker noe mer "egenstyrende" i forhold til skjærgårdsjeep (slik jeg kjenner til det...l.)

Link to post

De snekkene jeg har hatt har ikke vært 100% retningsstabile.  Bølger, strøm, vind og varierende belastning i båten er parametere som vil endre kursen litt.  Derfor må man "gjete" båter litt, uansett går de ikke rett frem av seg selv. Kun en av snekkene jeg har hatt har hatt innlagt balast originalt. Ballast kan kanskje hjelpe litt, men dette er vel snarere for å redusere rulling enn for å lette styrejobben. Selv den båten jeg har nå, med to kontraroterende propeller er ikke 100% retningsstabil, selv om den har den beste retningsstabiliteten jeg har opplevd i noen av mine båter.

 

At roret gaår "i borde" som det sies her er vel ganske vanlig om man ikke har hydraulisk styring.  Dette kommer av vannstrømmen fra propellen mot roret.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...