Jump to content

Yanmar 4,2 td, noen som har tekniske data?


trracing

Recommended Posts

Hei. Prøver på nytt, og håper jeg har skrevet emne tittelen riktig nå. Jeg lurer litt på om det noen som har litt peiling på de yanmar 4,2liters turbo diesel motorene som er bygd på toyota 4,2 blokkene. Hva er betegnelsen på de forskellige utgavene, med forskellig effekt? Hvilken effekt er de levert med? Er dieselpumpene rotasjons pumper eller rekke pumper? Hvor stort er pumpehode? Og er det noen som har en sånn def\dele pumpe?

Takknemlig for alle svar

Link to post
Share on other sites

LP Serie

Klikk på teksten for å laste ned tekniske spesifikasjoner på den motoren du velger.

Spesifikasjonene ligger på PDF filer

 

 

 

http://www.yanmar.no/arch/_img/9058682.pdf

 

 

http://www.yanmar.no/arch/_img/9058680.pdf

 

Er vel disse?

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med Cummins Mercury Diesel QSD 4.2 motorene, som er basert på en italiensk sak fra VM Motori, men jeg kan sitere Tony Athens, en meget respektert mann (og faktisk Cummins selger) og særdeles erfaren på marine turbodiesel motorer.

 

Her er starten på hans svar i tråden "Repower 272 Sportcrafts.....Cummins QSD4.2 OR Yanmar 6LPA-STP???????" på www.boatdiesel.com forumet:

 

"IMO: Stay away (far away) from the QSD, any of them"

 

Yanmar sin derimot, som er basert på 1HD-FT motoren fra Toyota Landcruiser, er jo selvsagt helt perfekt. :lol: Derfor har jeg den :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Thorlyn har rett ja. Jeg har bygd twinturbo i en LC, med masse modifikasjoner. Når har jeg kommet til det punktet at pumpa ikke klarer og levere nok. Har hatt den inn på dieselverksted for ombygging en gang, men nå må jeg ha ett pumpe element med større pumpehode, minimum 14mm. Og kansje en kamskive med kvassere kammer. Så da må jeg forske litt på de som virkelig kan og ta ut effekt av disse motorene

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg antar du har sett spesifikasjonene og kurvene for dieselpumpa på Yanmar 6LP-STE (300hk) i kapittel 3.12 i Service Manualen i dokumentarkivet som jeg linket til sist. Mulig det ikke hjelper stort, og mulig den dieselpumpa ikke er optimal for din biturbo-løsning heller, jeg aner ikke...

 

Det er sikkert mange som er spesialister på denne motoren uten at de vet presis hvilke modifikasjoner du trenger i en Landcruiser dieselpumpe for å oppnå det du ønsker. Jeg kan ingenting, men hvis du vil snakke med noen som har laget en trimmet 380-hesters versjon (D-MAX) av Yanmars 24-ventiler, kan du jo kontakte Goldfish.

 

6lp_vs_dmax_performance.jpg

Link to post
Share on other sites

Og jeg vil minne om at både Yanmar 300hk og D-MAX har både ekstra oljekjøler og en kjøler for diesel retur (begge sjøvannskjølt).

 

Good luck to you :flag_bp:

 

Mvh

arnearmoa

 

Edit:

 

PS

I tilfelle du ikke har oppfattet det enda, så er 6LP-STE og 6LPA-STP egentlig akkurat samme motor.

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...