Jump to content

VP har ikke transompakning til 270 drev, sier at drevet skal limes


Erik K

Recommended Posts

Hei.

Jeg har nettop kjøpt med en Draco 1700tl. Det følger med 270 drev, men selger sier at pakning mellom transom og skrog er ødelagt. Noen som vet hvor dette fåes kjøpt? Min lokale volvo penta forhandler sier at det ikke finnes noen pakning, men at man bruker å lime drevet til skroget. Stemmer dette? I tilfelle, hva slags lim bruker dere?

Link to post
Share on other sites

Dette er bare tull!

 

Transom skal ikke limes fast i båten, selv om enkelte kanskje synes det er en grei måte å gjøre det på, helt til det skal av?

 

Pakningen mellom transom og båt fåes hos Volvo Penta forhandleren din. Delenummeret du tar med til forhandleren er #897726, prisen skal være 540,- kroner.

Link to post
Share on other sites

Pakningen er bare en gummiremse som kuttes til riktig lengde, pass på at den blir riktig lengde, og bruk gjerne en liten klatt silikon i skjøten, som skal være øverst midt på transomfestet.

 

I tilegg skal det være seks o-ringer på boltene, mellom transom og båt, disse har delenummer #850418, og koster 22,50,- pr. stk. og bør monteres nye samtidig.

 

Det skal være store skiver på boltene inne i båten, og her skal det brukes godt med silikon bak skivene og rundt boltene, slik at det blir tett, ettersom boltene sitter på utsiden av pakningen rundt transom'en.

 

Silikon rundt selve transomfestet er unødvendig, da ny myk gummipakning tetter langt bedre enn silikon!

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Går ut ifra at dette gjelder for 290 transomen også, bortsett fra at 290 har "unsynlige"/innvendige bolter.

 

Min transom var limt(i tillegg til orginalpakning) på den båten det satt på før, noe som vi merka godt når det skulle av. Brekkjern måtte til for å få det av.

Så da trenger jeg bare godt med klin på innsiden?!

Link to post
Share on other sites

Her er en "O-ring" til 290-drevet.

Den gamle O-ringen så noe flatklemt ut da jeg demonterte drevet, så jeg bestilte ny (som skal limes fast i sporet). Jeg hadde imidlertid hjelp av en kar som hadde montert drev før, og han mente det ikke var nødvendig med ny pakning. Han klinte sikaflex på den gamle O-ringen rundt drevet og monterte på plass. Har ikke sett noen lekkasje. Sikafleks må du sikkert bruke i tillegg til pakning uansett ny eller ikke.

 

oring_290drevet.jpg

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...