Jump to content

Kan Suzuki 40 4-t 2000 modell oppjusteres til 50hk?


qwerty

Recommended Posts

Hei.

Noen som har erfaring med Suzuki 40 Hk 2000 modell.

Har fått opplyst at dette er en motor som er lik 2010 mod, noe jeg ikke er helt sikker på.

Vurdere å kjøpe meg en slik og montere på Ryds 440.

Kan motoren justere opp til 50 Hk?

Ut i fra tekniske data er disse motorene like, sett bort i fra max turtall og effekt.

Hvis man kan tune opp denne til 50 Hk, vil den da ha samme momentkurve som den som er solgt som 50 Hk.

Dette med tanke på vannsport osv.

Har i dag en gammel 50hk totakter monter.

Denne er grei til vårt bruk, men ønsker oss en som går litt stillere og muligens litt lavere forbruk.

Er klar over litt vektforskjell på to og firetakter

Takk for tilbakemelding.

 

Link to post
Share on other sites

Skjønner etterhvert at det er firetakteren du snakker om.

som regel er det mer lønnsomt å kjøpe en større motor enn å trimme en firetakter fordi du må bytte kamaksel for å oppnå ønsket effekt.

Det er nok en stor jobb.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil si: Kjøp en 50- hester, eller kanskje helst en 60- hester. Begynner du å klå på en ny motor mister du nok garanti og reklamasjonsrett gjelder vel heller ikke lenger, når du har gjort endringer i produktet.. Er i (nesten) samme båt selv, kjøpte min lille Viksund med 40- hester, trodde det skulle holde... :headbang:

Skulle kjøpt 60- hester, er perfekt til min båt..

Link to post
Share on other sites

Ikke lønnsomt http://forums.iboats.com/showthread.php?t=144713&page=1

 

Derimot står det et par nesten nye E-tec 60 på finn til lav pris... gunstige kjøp.

Samme vekt som DF40/50. Og definitivt sprekere.

 

Redigert: den ene ble visst solgt på dagen, ikke så rart. Men en igjen da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tror jeg satser på en "ekte" 50 Hk.

Sal følge med på finn.no, men det er ikke så mange i nærheten som ligger for salg.

Må reise langt, eller kjøpe usett og få den sendt opp til Trøndelag.

Men det blir vel en løsning får junior får båten på vannet.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en Honda BF90D fra mjøstraktene i fjor, usett. Gikk helt fint det.

Han glemte å sende med et par viktige ting bl.a. nøklene :lol:

Men det gikk nå bra å få det ettersendt. Men man kan jo være uheldig også.

 

Honda BF50 er litt morsom.. det er jo den eneste i den klassen som veier godt under 100 kg hvis man er opptatt av vekt.

 

Jeg hadde en Galia 440 med E-tec 40 som jeg bygde om til 50 hk. Bytta motorstyringsmodul bl.a. (fikk tak i brukt). Økte toppfarten med ca 3 knop (samt bytte til stålpropell).

Men 60 hk var jo drømmen, det er jo samme vekt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jo, somregel går det greit.

Hva er vekten på honda 50Hk?

Dette med vekt spiller noen rolle, det er jo snakk om en liten båt, med begrenset bæring i hekken.

Er litt usikker på hva den gamle johnson 50 veier, tipper rundt 80 kilo.

Motor som er langt ov er 100 tror jeg blir for mye på hekken.

Link to post
Share on other sites

Honda 50 er vel 90-95 kg alt etter årsmodell osv.

Lite utvalg brukt i Norge tror jeg, bedre i sverige.

Jeg hadde en -97 modell en gang i tiden. Forgasserversjonen 3 syl. 3 forgassere.

Båten var en tung Mørebas 17 men det funket da på et vis, men bytta til DF70 men den var faktisk i tyngste laget.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...