Jump to content

Oppgradere instrumentering i seilbåt. Tilbakemelding ønskes.


Cerveza

Recommended Posts

Instrumenteringen ombord i seilbåten (Beneteau First 26) er moden for utskifting og jeg vurder forskjellige løsninger.

Driver ikke med regattaseiling, så jeg ser i utgangspunktet ikke hensikten med å fylle cockpiten med dedikerte analoge instrumenter for vinddata.

 

I utgangspunktet heller jeg mot et kombinert kartplotter/ekkolodd oppsett som kan tolke/vise relevant vinddata via nmea 2000/seatalk. Jeg har ikke sett at noen har brukt et slik opplegg i praksis, og det er vanskelig å finne gode skjermbilder for sammelikning når det kommer til presentasjon av vinddata.

 

Har sett litt på Garmin og Raymarine foreløpig. Priser/info hentet fra Seatronic.no & Marineshop.no

 

Forslag 1:

 

ray_A50D_Facing_Front_MED.jpg

 

Raymarine A50D 7450,-

Vindpod 2490,-

Vindsensor 3550,-

 

I tillegg kommer flushmonteringskit og ekkoloddsvinger (Navionics Silver kart for hele europa inkludert).

 

 

Forslag 2:

 

3c8c69af503e0b446df0aafbedd681bc.image.239x230.jpg

 

Garmin 526s 6290,-

GWS 10 Vindsensor 5150,-

 

I tillegg kommer kart, flushmonteringskit og ekkoloddsvinger.

 

Begge disse oppsettene kan lett bygges ut med multidisplay o.l. hvis behovet skulle melde seg senere.

 

Kan noen komme med inspill på dette?

Redigert av Cerveza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan jeg tolke det dithen at ingen har erfaring med å presentere vind data /seilbåt instrumenter på en multifunksjonsskjerm? :smiley:

Nei... Det er helt vanlig...

 

Det er som ikke er vanlig er å bruke kun plotteren til å vise disse dataene. Du trenger heller ikke fylle cockpit med dedikerte analoge instrumenter. Du trenger bare et instrument ved siden av plotteren. Multifunksjonsskjermer som viser masse rart er å anbefale. Både Garmin og Raymarine har slike.

 

Raymarine ST70

http://seatronic.no/instrumenter-navigasjonsinstrumenter-c-44_139/raymarine-st70-multi-p-2115

 

Garmin GMI 10

http://seatronic.no/instrumenter-navigasjonsinstrumenter-c-44_139/garmin-gmi-10-p-2419

 

Jeg har selv en Garmin 620 med mulighet for overlay av vinddata på kartet:

http://seatronic.no/kartplotter-kartplottere-c-235_2/garmin-gpsmap-620-p-1703

 

Har ikke fått testet dette. Den er oppkoblet mot Autopiloten (Raymarine SPX10) og de sender data til hverandre. Desverre tror jeg ikke jeg får vinddata fra Autopiloten over NMEA 0183.

Link to post
Share on other sites

Jeg så på Garmin 620, den hadde dog ikke nmea 2000 og ville derfor (så langt jeg se) ikke være direkte kompatibel med Garmins vind sensor eller ekkolodd (intelliducer). Størrelsen hadde dog vært perfekt...

 

Ang multi-instrumenter så ser jeg helt klart muligheten for å utvide oppsettet senere, hvis det viser seg å være utilstrekkelig med bare en skjerm.

 

Jeg så Garmin sin vind-instrument layout, på en 526S i demo modus. Har ikke kunnet sammenlikne med Raymarine og det finnes ingen screenshots så langt jeg kan se på nett. Synes Raymarine A50d appellerer litt mer enn Garmins 526s så langt. Garmin har muligens en bedre ekkolodd-løsning, men i utgangspunktet har jeg ikke tenkt til å fiske så det er ikke nøye for meg.

Link to post
Share on other sites

620 har ikke ekkolodd støtte, men 720s er nok verdt å ta en titt på. 720s har både NMEA 2000 og 0183, samt støtte for både radar og ekkolodd. Den er en del større, men det gir jo også større skjerm.

 

Her ser du instrument bildene på 720s:

 

Det som ikke kommer fram der, er hvordan du kan få vinddata i overlay på navigasjons kartet.

 

Fant en del på youtube med A50d:

http://www.youtube.com/results?search_query=raymarine+a50d&aq=f

Link to post
Share on other sites

720s ser ut som et kjempe instrument, men jeg synes den blir unødvendig stor i min båt. Er selvfølgelig vanskelig å moderere seg når det kommer til slikt, men i utgangspunktet ser jeg etter en fysisk mindre enhet. Har lagt ved et bilde for å illustrere utgangspunktet litt bedre.

 

Seilebt-08046.jpg?t=1299490898

 

Tanken er å flushmontere et instrument der den gamle Silva-loggen står. 720s og andre enheter i den størrelsen ser ut til å bygge en del i dybden, og vil komme i konflikt med kabinen på innsiden.

 

Jeg har ikke funnet noe kurant sted å montere en instrument-brakett med unntak av i nedgangen, men det er ikke en løsning jeg i utgangspunktet ønsker.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver å bruke gamlemåten så langt det lar seg gjøre med laminerte båtsport kart og kompass, så jeg føler ikke behovet for å ha all info i trynet til en hver tid. :sailing: Så lenge jeg kan få en dybde alarm før jeg navigerer rett inn på skjæret og en ankeralarm når dreggen slipper på svai, så er mye gjort...

 

I dag har jeg ingen vindinstrumenter ombord, kun windexen i mastetoppen. Ekkoloddet på Silva-loggen la på røret sist sesong, og det er grunnen til oppgradering. Siden jeg heller ikke har kartplotter ombord tenkte jeg at det kunne være kurant med et kombiinstrument.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...