Jump to content

Er det noe å hente fra takmontert GPS-antenne?


Norfront

Recommended Posts

Hvis den har innebygget antenne og den skal monteres ute under kalesjen har det vel lite for seg. Men om den står under en hardtop eller liknende som skjermer for signalene så er det ikke så dumt med en takmontert antenne nei...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ville ikke ventet med å montere ekstern antenne. Selv om alt virker bra ved brygga, kan signalene bli svakere når du ruller frem og tilbake i litt sjø. Og akkurat da, når du skal finne den smale innseilingen og gjemme deg for bølgene så "henger" kartet seg. Nei, gjør det skikkelig med en gang.

Link to post
Share on other sites

Og akkurat da, når du skal finne den smale innseilingen og gjemme deg for bølgene så "henger" kartet seg.

 

Det er da du skal ha kartet fremme, og vite hvor du er, så kan gjerne GPS`n konke ut da.

Skal jeg inn i en ukjent havn, så sjekker jeg så mye som muligt først fra kartet, da har jeg en pekepinn på hvor staker og ev grunner ligger - har ikke tid til å sjekke gps og kart om man kommer inn via en slik situasjon som du beskriver der. (sidespor)

Men at en utvendig med fri "sikt" trolig, og teoretisk virker bedre en en inne - ja.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Hei, Benji! Da er vi jo enige i konklusjonen vedrørende antennen, men jeg vil likevel kommentere bruk av kart og plotter; Det er ingen tvil om at man bør ha studert kartet på forhånd og også ha det korrekte kartet fremme til enhver tid. Jeg er imidlertid uvanlig glad i å bruke plotteren underveis. Merker også det når jeg er på tur med andre erfarne småbåtfolk. Særlig når det er mye sjø, synes jeg det er lettere å bare ta en titt på plotteren enn å holde kart og styre båt samtidig. I min første kommentar tenkte jeg spesielt på en situasjon hvor min datter og jeg hadde et par meter bølger på vei inn Stangholmen øst for Risør. Jeg visste godt hvordan det så ut på kartet der, men synes likevel det var ubehagelig å ikke kunne finjustere inn den smale innseilingen fordi antennen som delvis var skjult under vindskjermen på min daværende Uttern 64 dti ikke fungerte. Jeg seiler i dag mye alene i en 41 fots motorseiler, og ville ikke følt meg så trygg uten plotteren.

Link to post
Share on other sites

HDS fungerer greit innfelt eller under tak med intern antenne, men det er mulig kombinasjonen gir for dårlige forhold.

 

LGC-4000 har 5Hz oppdatering i motsetning til standard som er 1Hz. Den utvendige antenna vil dermed gi bedre plotterytelse ved store hastigheter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...