FredT Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 Hei, I båten min står en Eber - tror det er en D1L. (nyanskaffet båt). Den er sikkert noen år, men ser fin og nesten ny ut. Ved kjøp ble jeg informert om at den sotet, og at eksosslangen derfor måtte byttes. Har prøvestartet den en gang og ser rett nok at det kommer litt sotrøyk ut av skutesiden. Men - jeg skjønner ikke helt at dette kan skyldes eksosslangen. Har derfor lyst til høre om noen her har andre/bedre forslag til hva det kan skyldes. Bytter gjerne den slangen, men helst ikke fånyttes. For øvrig ser jeg at produsenten anbefaler at man demonterer hele molevitten om vinteren og lagrer Eber'n hjemme! mvh Fred T. Quote Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Brannmann Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 Sotrøyk er et tegn på dårlig forbrenning pga luftmangel.Sjekk at den får den luften den trenger og gjerne litt til. Quote Link to post
880 Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 Kan være at eksosslangen er nedsotet og har for fått for liten "diameter". Dette medfører for stor motstand i eksosen slik at brenneren ikke fyrer skikkeligt............. Quote Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
will Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 Hadde same problem etter at vi fikk rød diesel (grønn nå) ble kvitt problemet med å blande 50/50 med parafin i egen tank til Eberspächeren Quote Link to post
Amorosa Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 Hei FredT Har hatt akkurat samme varmer som deg og med akkurat samme problem. Du kan prøve å "brenne" den ren ved å kjøre den på lampeparafin. Hvis det ikke hjelper så ville jeg tatt den med til et merkeverksted og fått de til å se på den, samtidig med en rens av hele varmeren. Da vil du samtidig få en liten rapport på tilstanden. Og det beste av alt dette var ikke dyrt Quote Link to post
Jensen_fra_Vest Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 Hei FredT Har hatt akkurat samme varmer som deg og med akkurat samme problem. Du kan prøve å "brenne" den ren ved å kjøre den på lampeparafin. Kan anbefales: Kjør den på lampeolie i 20 - 30 min, og du har et "nyt" varmeapp. Pass deg for at der ikke er sårbare ting (båter, brygger +++) i nærheten av exosen, der kommer ganske mye guffe ut der. Lykke til. Quote Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
FredT Posted October 20, 2004 Author Share Posted October 20, 2004 Hei igjen, Takker for alle svar. Gleder meg til "ny" Eber neste sesong. mvh Fred T. Quote Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
b-e-p Posted October 20, 2004 Share Posted October 20, 2004 Kan bare bekrefte det som er sakt, jeg hadde samme problem som deg i fjor. Men etter å ha kjørt en 4 l renset parafin fra europris til en pris av 49,- var varmeren som ny. Quote Link to post
Trophy Posted October 20, 2004 Share Posted October 20, 2004 Husk også at varmeren må brukes jevnlig og å kjøre den på full guffe av og til. Hvis ikke så vil den begynne å sote. Lett for at varmeren ikke blir brukt når det er varmt og godt, men start den likevel og kjør den på full GUFFE Quote Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Amorosa Posted October 20, 2004 Share Posted October 20, 2004 Husk også at varmeren må brukes jevnlig og å kjøre den på full guffe av og til. Hvis ikke så vil den begynne å sote. Lett for at varmeren ikke blir brukt når det er varmt og godt, men start den likevel og kjør den på full GUFFE Helt enig med. Erfaringen her som med mye annet. Det står seg ihjel før det går seg ihjel. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.