Jump to content

Eberspächer som soter!

FredT

Recommended Posts

Hei,

I båten min står en Eber - tror det er en D1L. (nyanskaffet båt). Den er sikkert noen år, men ser fin og nesten ny ut. Ved kjøp ble jeg informert om at den sotet, og at eksosslangen derfor måtte byttes.

Har prøvestartet den en gang og ser rett nok at det kommer litt sotrøyk ut av skutesiden.

Men - jeg skjønner  ikke helt at dette kan skyldes eksosslangen. Har derfor lyst til

høre om noen her har andre/bedre forslag til hva det kan skyldes. Bytter gjerne den slangen, men helst ikke fånyttes.

For øvrig ser jeg at produsenten anbefaler at man demonterer hele molevitten om vinteren og lagrer Eber'n hjemme!

mvh

Fred T.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Kan være at eksosslangen er nedsotet og har for fått for liten "diameter". Dette medfører for stor motstand i eksosen slik at brenneren ikke fyrer skikkeligt.............

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hei FredT

Har hatt akkurat samme varmer som deg og med akkurat samme problem.

Du kan prøve å "brenne" den ren ved å kjøre den på lampeparafin. Hvis det ikke hjelper så ville jeg tatt den med til et merkeverksted og fått de til å se på den, samtidig med en rens av hele varmeren. Da vil du samtidig få en liten rapport på tilstanden. Og det beste av alt dette var ikke dyrt :yesnod:

Hei FredT

Har hatt akkurat samme varmer som deg og med akkurat samme problem.

Du kan prøve å "brenne" den ren ved å kjøre den på lampeparafin.

Kan anbefales: Kjør den på lampeolie i 20 - 30 min, og du har et "nyt" varmeapp. Pass deg for at der ikke er sårbare ting (båter, brygger +++) i nærheten av exosen, der kommer ganske mye guffe ut der. Lykke til.  

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Husk også at varmeren må brukes jevnlig og å kjøre den på full guffe av og til. Hvis ikke så vil den begynne å sote. Lett for at varmeren ikke blir brukt når det er varmt og godt, men start den likevel og kjør den på full GUFFE :yesnod:

Helt enig med. Erfaringen her som med mye annet. Det står seg ihjel før det går seg ihjel.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...