Jump to content

Volvo D4-260 starter ikke


Puffen

Recommended Posts

Nå er det problem i maskinrommet. Jeg skulle dra på service i dag. Fint vær (forbigående) Tok heldigvis en prøvetur inn i fjorden før jeg la av gårde til havs. Fikk alarm på ene motoren. Stoppet den, fikk ikke start igjen.

 

Jeg har hatt et tilbakevendende problem med den ene motoren, etter at jeg kjøpte båten i høst. Motoren starter, går fint og greit i alle turtallsnivå. Når jeg ligger i plan, drar av gassen og stopper, begynner den røde trekanten å blinke. Tidligere har jeg stoppet motoren i noen sekunder, for deretter å starte den igjen uten problem. Sammen med den røde trekanten har symbolet for diesel blinket, og alramen har hylt. Jeg tok derfor og byttet dieselfiltrene i går, før jeg skulle på tur ut i havet. Jeg hadde samme problem etter byttet i går, men den startet igjen etter kort tid. I dag var det derimot kul umulig å få den i gang igjen. Min foreløbige konklusjon er at jeg må spandere et par store lapper ekstra på å få servicegutta fra Gulliksen til å komme til meg.

 

Andre tips, erfaringer med tilsvarende symptom ? Harselerende kommentarer om VP tolereres :smiley: , men ber om mest mulig konstuktive tilbakemeldinger

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skikkelig luftet? byttet begge dieselfiltre (dvs både racor og finfilter på motoren)? forsøkt å pumpe på håndpumpen mens du kinner motoren. Håndpumpen skal være hard å trykke ned.

 

Kan du lese av feilkoden slik at du får ut feikoden i tall?

 

Har du sjekket kjølevæskenivå? Motorene er følsomme for dette nivået. Da varsles det for alvorlig feil på motoren. Jeg stusser på at du bare får feil når du slakker av.

 

Andre ting som kan sjekkes? Ta en kikk på serivcepunktene som olje, sjøvannsfilter, veivhusfilter, luftfilter.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har ikke byttet grovfilteret. Bare drenert det. Det er 1 felles grovfilter for begge motorene. Har både pumpet og luftet.

Glemte å opplyse om at den ikke kinner engang. Den slår rett og slett ikke inn. Lager bare klikkelyder, og sender alarmer. Det er spenning på batteriet. Det at problemet dukker opp når jeg slakker ned, har jeg tolket til at det er noe dritt som ligger og forskyver seg. Det var teorien bak filterbyttet.

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rart. Da ECUen klikket på D4en min så kinnet den - men startet ikke. Kanskje startbatteriet ditt er gåent? Kan du bytte over mellom batterier? Har du tatt en kikk på startmotoren? Den sitter under intercooleren - der det har skjedd at det lekker fra lokket der og ned i startmotoren. Sjekk også om jordingen på motoren er OK. En tykk kabel til gods på samme side som starteren - sitter litt under motoren liksom på venstre side om du ser bakfra og fremover i båten

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gode tips. Det oppleves som et eler annet elektrisk. Det som imidlertid motsier dette er at alarmdisplayet kommer med dieselpumpesymbolet. Jeg sjekket pumpen på motoren, og luftet en gang til, men det står diesetrykk der. Pumpen er knallhard.

 

Jeg får finne meg et voltmeter og sjekke batteriet i allefall.

Link to post
Share on other sites

Belastningsmåler tenker jeg du trenger. Batteriet kan godt vise god hvilespenning men klappe sammen ved belastning. Om du har voltmeter på instrumentpanelet ditt kan du kanskje få indikasjon? Jeg tenker også el feil. Sjekk også alt av koblinger på batterier og motor.

 

Du har vel to motorer - og da har du vel to startbatterier også? Burde være enkelt å eliminere dårlig batteri da.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra - en mulighet mindre å tenke på.

Jeg regner med at du har nullet ut alarmene ved å vri nøkkelen til stopp posisjon? Så vidt jeg vet skal det ikke være slik at feilminnet fylles opp og hindrer start.

 

Har du det må du nok krype litt rundt motoren og sjekke el punkter. Særlig jord er viktig.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du fått lest av feilkoder? Tror ikke det er defekter ved startmotoren eller filtre som er årsaken til dette, men hvis du får lest av feilkodene vil det nok bli lettere å finne feilen. Disse kodene er lagret i hjernen så de vil mest sannsynlig kunne leses av selv om varsellampe evt. slutter å lyse.

Link to post
Share on other sites

Har du fått lest av feilkoder? Tror ikke det er defekter ved startmotoren eller filtre som er årsaken til dette, men hvis du får lest av feilkodene vil det nok bli lettere å finne feilen. Disse kodene er lagret i hjernen så de vil mest sannsynlig kunne leses av selv om varsellampe evt. slutter å lyse.

 

I og med at dette er 2006 model, regner jeg med at jeg må ha spesialutstyr for å lese de ut ?

Link to post
Share on other sites

neida - om du forklarer hva slags instrumenter du har på displayet ditt kan det leses ut - med litt ulike metoder.

 

Har du EVC display? Eller har du samme som jeg hadde i 06 der det var et eget, litet rundt diagnose instrument med 5-6 lamper som lyste som selvdiagnose?

 

Du skal kunne lese ut kodene ved å holde inne Nen knapp i 5 sekunder. Så lese av en blinkekode. Tell antall blink som kommer i flere serier . her ser du hvordan det gjøres på EVC C

 

Du - har du sjekket at gass spakene står i nøytral?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

- se IMen jeg sendte deg.

 

Jeg tenker fortsatt på batteriene dine

Om batterispänningen sjunker under 12,4 V* (12 V

systemspänning) resp. 24,7 V* (24 V systemspänning)

orkar startmotorn inte dra runt motorn med normal

hastighet.

* Anm. Mätt på batterierna

 

 

Kontrollera att spänningen mellan anslutningarna B+

och B– på startmotorn är samma som batterispänningen.

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

begynner den røde trekanten å blinke. Tidligere har jeg stoppet motoren i noen sekunder, for deretter å starte den igjen uten problem. Sammen med den røde trekanten har symbolet for diesel blinket, og alramen har hylt.

diesel tegnet - er det det symbolet som ser ut som dieselpumpe (slik som står på brygga)? øvest på bildet her

484_medium.jpg

Da har du vann i diesel alarm. Da må du drenere finfiltert som sitter under håndpumpa på motoren

 

litt mer om det her

http://www.bjordal-madsen.no/download.asp?id=135

MID 128, PID 97

Vattenvakt, bränslefilter

MID 128: Motorstyrenhet

Felkod

FMI 0: Värdet är giltigt men överskrider normalt arbetsområde.

FMI 9: Onormal uppdateringshastighet.

FMI Felkodsförklaring

0 Vatten i bränslet

9 Fel på vakt / Fel i vaktkrets

Felindikering

FMI 0: Indikeringen för ”vatten i bränslet” blinkar i

larmdisplayen.

FMI 9: Orange lampa blinkar i larmdisplayen.

Symptom

Motorn stängs av vid kortslutning i kablaget för vaktens

spänningsmatning.

På EVC displayet (der du kan sette motorene i nøytral feks) - har du trykket på en knapp her slik at panelet er låst eller noe sånt? se etter små røde eller gule symboler på selve displayet

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

147

MID 164, PPID 394

Spänningsmatning startlås

MID 164: HCU

Felkod

FMI 3: Spänningen överskrider normalt värde eller är

kortsluten mot högre spänning.

FMI 4: Spänningen underskrider normalt värde eller

är kortsluten mot batteriminus.

FMI Felkodsförklaring

3, 4 Fel i spänningsmatningen till startlåset

Felindikering

Orange lampa blinkar i larmdisplayen.

Symptom

l Omöjligt att starta motorn.

l Ingen belysning i start- / stoppanelen (om sådan är

monterad).

Link to post
Share on other sites

diesel tegnet - er det det symbolet som ser ut som dieselpumpe (slik som står på brygga)?

 

Da har du vann i diesel alarm. Da må du drenere finfiltert som sitter under håndpumpa på motoren

Er det ikke en giver inne i filteret mon tro? Dvs, inne i senter av filteret. Husker jeg ikke feil, er denne litt spinkel og skjør, slik at det er fort gjort å skade den. Kan det være det som har skjedd her?? :confused:

Link to post
Share on other sites

Har hatt en lengre runde i maskinrommet i kveld. Jeg får ikke til å lese ut noen feilmeldinger. Skal ha en ny prat med VP i morgen, for å få rede på teknikken.

 

Jeg har først og fremst sjekket strøm og batterier. Batteriklemmene viser 14,2 V, og det samme på grovkabelen som går inn på starteren. Jeg begynner å mistenke releet på starteren til å være synderen. Når jeg prøver å starte klikker det bare, og det er nesten ikke strømutslag ut fra releet. 0,2 V eller deromkring.

Link to post
Share on other sites

Dårlig kontakt kan det høres ut som...

Selv om du måler riktig spenning når du ikke har belastning så kan det likevel være dårlig kontakt.

Prøv måle på starteren når du prøver å starte.

Det kan være dårlig kontakt på batteri, på hovedbryrer, i tenningsnøkkel mm. Flere muligheter. Gå systematisk frem.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...