Puffen Startet 6.Mars.2011 Del på Facebook Startet 6.Mars.2011 (redigert) Nå er det problem i maskinrommet. Jeg skulle dra på service i dag. Fint vær (forbigående) Tok heldigvis en prøvetur inn i fjorden før jeg la av gårde til havs. Fikk alarm på ene motoren. Stoppet den, fikk ikke start igjen. Jeg har hatt et tilbakevendende problem med den ene motoren, etter at jeg kjøpte båten i høst. Motoren starter, går fint og greit i alle turtallsnivå. Når jeg ligger i plan, drar av gassen og stopper, begynner den røde trekanten å blinke. Tidligere har jeg stoppet motoren i noen sekunder, for deretter å starte den igjen uten problem. Sammen med den røde trekanten har symbolet for diesel blinket, og alramen har hylt. Jeg tok derfor og byttet dieselfiltrene i går, før jeg skulle på tur ut i havet. Jeg hadde samme problem etter byttet i går, men den startet igjen etter kort tid. I dag var det derimot kul umulig å få den i gang igjen. Min foreløbige konklusjon er at jeg må spandere et par store lapper ekstra på å få servicegutta fra Gulliksen til å komme til meg. Andre tips, erfaringer med tilsvarende symptom ? Harselerende kommentarer om VP tolereres , men ber om mest mulig konstuktive tilbakemeldinger Redigert 6.Mars.2011 av Puffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 6.Mars.2011 Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 (redigert) Skikkelig luftet? byttet begge dieselfiltre (dvs både racor og finfilter på motoren)? forsøkt å pumpe på håndpumpen mens du kinner motoren. Håndpumpen skal være hard å trykke ned. Kan du lese av feilkoden slik at du får ut feikoden i tall? Har du sjekket kjølevæskenivå? Motorene er følsomme for dette nivået. Da varsles det for alvorlig feil på motoren. Jeg stusser på at du bare får feil når du slakker av. Andre ting som kan sjekkes? Ta en kikk på serivcepunktene som olje, sjøvannsfilter, veivhusfilter, luftfilter. Redigert 6.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Puffen Svart 6.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 (redigert) Har ikke byttet grovfilteret. Bare drenert det. Det er 1 felles grovfilter for begge motorene. Har både pumpet og luftet. Glemte å opplyse om at den ikke kinner engang. Den slår rett og slett ikke inn. Lager bare klikkelyder, og sender alarmer. Det er spenning på batteriet. Det at problemet dukker opp når jeg slakker ned, har jeg tolket til at det er noe dritt som ligger og forskyver seg. Det var teorien bak filterbyttet. Redigert 6.Mars.2011 av Puffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 6.Mars.2011 Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 (redigert) Rart. Da ECUen klikket på D4en min så kinnet den - men startet ikke. Kanskje startbatteriet ditt er gåent? Kan du bytte over mellom batterier? Har du tatt en kikk på startmotoren? Den sitter under intercooleren - der det har skjedd at det lekker fra lokket der og ned i startmotoren. Sjekk også om jordingen på motoren er OK. En tykk kabel til gods på samme side som starteren - sitter litt under motoren liksom på venstre side om du ser bakfra og fremover i båten Redigert 6.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Puffen Svart 6.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 Gode tips. Det oppleves som et eler annet elektrisk. Det som imidlertid motsier dette er at alarmdisplayet kommer med dieselpumpesymbolet. Jeg sjekket pumpen på motoren, og luftet en gang til, men det står diesetrykk der. Pumpen er knallhard. Jeg får finne meg et voltmeter og sjekke batteriet i allefall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 6.Mars.2011 Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 (redigert) Belastningsmåler tenker jeg du trenger. Batteriet kan godt vise god hvilespenning men klappe sammen ved belastning. Om du har voltmeter på instrumentpanelet ditt kan du kanskje få indikasjon? Jeg tenker også el feil. Sjekk også alt av koblinger på batterier og motor. Du har vel to motorer - og da har du vel to startbatterier også? Burde være enkelt å eliminere dårlig batteri da. Redigert 6.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Puffen Svart 6.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 (redigert) Sjekket akkurat batteriene. Det ser greit ut. Skal gå over alle koblingene. Har en følelse av at det er en liten irriterende bagatel. Muligens ønsketenking. Kan det være at antall alarmer gjør at den forhindres fra å starte ? Redigert 6.Mars.2011 av Puffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 6.Mars.2011 Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 (redigert) Bra - en mulighet mindre å tenke på. Jeg regner med at du har nullet ut alarmene ved å vri nøkkelen til stopp posisjon? Så vidt jeg vet skal det ikke være slik at feilminnet fylles opp og hindrer start. Har du det må du nok krype litt rundt motoren og sjekke el punkter. Særlig jord er viktig. Redigert 6.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 6.Mars.2011 Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 Jeg hadde noen rare feilkoder på en D3-190 i fjor. Det hjalp å stramme dieselfilteret litt... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Puffen Svart 6.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 Fikk det tipset tidligere. Sjekket det, og fant ut at jeg ville bytte filtrene. Problemet forsvant ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 6.Mars.2011 Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 Har du fått lest av feilkoder? Tror ikke det er defekter ved startmotoren eller filtre som er årsaken til dette, men hvis du får lest av feilkodene vil det nok bli lettere å finne feilen. Disse kodene er lagret i hjernen så de vil mest sannsynlig kunne leses av selv om varsellampe evt. slutter å lyse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 6.Mars.2011 Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 (redigert) Programvare EVC-C2 som min 2008 mod D4 har, skal lagre alarmer som er blitt normale igjen til motor er startet/stoppet 5 ganger, er eg blitt fortalt av et VP verksted. Redigert 6.Mars.2011 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Puffen Svart 6.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 Har du fått lest av feilkoder? Tror ikke det er defekter ved startmotoren eller filtre som er årsaken til dette, men hvis du får lest av feilkodene vil det nok bli lettere å finne feilen. Disse kodene er lagret i hjernen så de vil mest sannsynlig kunne leses av selv om varsellampe evt. slutter å lyse. I og med at dette er 2006 model, regner jeg med at jeg må ha spesialutstyr for å lese de ut ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 6.Mars.2011 Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 (redigert) neida - om du forklarer hva slags instrumenter du har på displayet ditt kan det leses ut - med litt ulike metoder. Har du EVC display? Eller har du samme som jeg hadde i 06 der det var et eget, litet rundt diagnose instrument med 5-6 lamper som lyste som selvdiagnose? Du skal kunne lese ut kodene ved å holde inne Nen knapp i 5 sekunder. Så lese av en blinkekode. Tell antall blink som kommer i flere serier . her ser du hvordan det gjøres på EVC C Du - har du sjekket at gass spakene står i nøytral? Redigert 6.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Puffen Svart 6.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 Du - har du sjekket at gass spakene står i nøytral? Jepp Den har jeg hatt problem med tidligere. Jeg får ta en prat med Gulliksen i morgen, og så får vi se videre hva vi gjør. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 6.Mars.2011 Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 (redigert) - se IMen jeg sendte deg. Jeg tenker fortsatt på batteriene dine Om batterispänningen sjunker under 12,4 V* (12 Vsystemspänning) resp. 24,7 V* (24 V systemspänning) orkar startmotorn inte dra runt motorn med normal hastighet. * Anm. Mätt på batterierna Kontrollera att spänningen mellan anslutningarna B+ och B– på startmotorn är samma som batterispänningen. Redigert 6.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 6.Mars.2011 Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 (redigert) begynner den røde trekanten å blinke. Tidligere har jeg stoppet motoren i noen sekunder, for deretter å starte den igjen uten problem. Sammen med den røde trekanten har symbolet for diesel blinket, og alramen har hylt. diesel tegnet - er det det symbolet som ser ut som dieselpumpe (slik som står på brygga)? øvest på bildet her Da har du vann i diesel alarm. Da må du drenere finfiltert som sitter under håndpumpa på motoren litt mer om det her http://www.bjordal-madsen.no/download.asp?id=135 MID 128, PID 97 Vattenvakt, bränslefilter MID 128: Motorstyrenhet Felkod FMI 0: Värdet är giltigt men överskrider normalt arbetsområde. FMI 9: Onormal uppdateringshastighet. FMI Felkodsförklaring 0 Vatten i bränslet 9 Fel på vakt / Fel i vaktkrets Felindikering FMI 0: Indikeringen för ”vatten i bränslet” blinkar i larmdisplayen. FMI 9: Orange lampa blinkar i larmdisplayen. Symptom Motorn stängs av vid kortslutning i kablaget för vaktens spänningsmatning. På EVC displayet (der du kan sette motorene i nøytral feks) - har du trykket på en knapp her slik at panelet er låst eller noe sånt? se etter små røde eller gule symboler på selve displayet Redigert 6.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Puffen Svart 6.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 Jeg er heller ikke overbevist om at batteriet er helt 100. Jeg skal ta med noen instrumenter fra jobben i morgen. Jeg ser ikke vekk fra muligheten til at det to feil ute og går. Dårlig batterispenning og en eller annen giverfeil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 6.Mars.2011 Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 147MID 164, PPID 394 Spänningsmatning startlås MID 164: HCU Felkod FMI 3: Spänningen överskrider normalt värde eller är kortsluten mot högre spänning. FMI 4: Spänningen underskrider normalt värde eller är kortsluten mot batteriminus. FMI Felkodsförklaring 3, 4 Fel i spänningsmatningen till startlåset Felindikering Orange lampa blinkar i larmdisplayen. Symptom l Omöjligt att starta motorn. l Ingen belysning i start- / stoppanelen (om sådan är monterad). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 6.Mars.2011 Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 wild guess: dårlig batteri og tett finfilter/vann i finfilter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 6.Mars.2011 Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 diesel tegnet - er det det symbolet som ser ut som dieselpumpe (slik som står på brygga)? Da har du vann i diesel alarm. Da må du drenere finfiltert som sitter under håndpumpa på motoren Er det ikke en giver inne i filteret mon tro? Dvs, inne i senter av filteret. Husker jeg ikke feil, er denne litt spinkel og skjør, slik at det er fort gjort å skade den. Kan det være det som har skjedd her?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 6.Mars.2011 Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 den sitter med en plast "mutter" i bunnen av filterholderen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Puffen Svart 7.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2011 Har hatt en lengre runde i maskinrommet i kveld. Jeg får ikke til å lese ut noen feilmeldinger. Skal ha en ny prat med VP i morgen, for å få rede på teknikken. Jeg har først og fremst sjekket strøm og batterier. Batteriklemmene viser 14,2 V, og det samme på grovkabelen som går inn på starteren. Jeg begynner å mistenke releet på starteren til å være synderen. Når jeg prøver å starte klikker det bare, og det er nesten ikke strømutslag ut fra releet. 0,2 V eller deromkring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 7.Mars.2011 Del på Facebook Svart 7.Mars.2011 Du kan forsøke å kakke på starteren med en hammer. Kanskje den har satt seg? Jeg skal høre med Bonus om han ikke kan skrive om hvordan koder hentes ut - han vet det på sin båt som er 06 modell med samme motorer som du har Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 7.Mars.2011 Del på Facebook Svart 7.Mars.2011 (redigert) Dårlig kontakt kan det høres ut som... Selv om du måler riktig spenning når du ikke har belastning så kan det likevel være dårlig kontakt. Prøv måle på starteren når du prøver å starte. Det kan være dårlig kontakt på batteri, på hovedbryrer, i tenningsnøkkel mm. Flere muligheter. Gå systematisk frem. Redigert 7.Mars.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.