Jump to content

Volvo D4-260 starter ikke

Puffen

Recommended Posts

Jeg skal høre med Bonus om han ikke kan skrive om hvordan koder hentes ut - han vet det på sin båt som er 06 modell med samme motorer som du har

Hei Puffen, jeg tok noen utklipp av 2006 instruksjonsboken. Send meg en IM om du vil ha hele boken som PDF fil.

evctastatur.jpg

feilkodeutlesning.jpg

Hvis startreleet klikker, så er det vel ingen elektronikkfeil. Startreleet får jo tydeligvis strøm, så da høres det ut som en mere tradisjonell elektrisk feil i releet. Om da startreleet opererer fullstendig, og ikke bare "nestenopererer".

Hadde samme symptom på min starter(annen motor), og det var kontaktsettet på innslaget som fusket. Skrudde av dekslet, tok ut boltene kablene sitter på og pusset disse(senere byttet til nye).Tok ut og pusset av skinna som innslaget beveger(bildet). Snudde den og flyttet den litt nærmere kontaktsettet på boltene, ved å legge i mellom skive bak.

kontakt.jpg

Som en test, i stedet for å kortslutte med verktøy, kan du koble på en hovedstrømsbryter med to kabler på innslaget. Mens en hjelper trekker innslaget via nøkkel, kan du vri på bryteren og se om du får start.

Da har den startet. :thumbsup:

Årsaken ? nesten flaut og litt merkelig. Som mange gjettet på tidlig, var det problem med nok strøm fra batteriet.

Som tidligere nevnt var det bra spenning, også inn på starteren. Problemet var altså strøm-mengden og ikke spenningen. Ladingen var også bra. Forbruksbatteriet var derimot totalt flatt, og ikke mulig å lade. Det ser derfor ut til at all ladekapsitet gikk til feil batteri. Etter å ha byttet forbruksbatteriet, fikk jeg antydning til strøm til starteren. Men ikke nok til å få start. Da etterfylte jeg vann på batteriet, og koblet fra alle kabler, og satte på egen lader. Da ble det liv.

Konklusjonen er altså litt dårlig batterivedlikehold, kombinert med en uheldig forbindelse mellom start og forbruk via laderen.

Redigert av Puffen (see edit history)

Hadde regelmessig kjølevæskealarm i 2 år når motor var kald og av og til når eg slakket ned. Da har motoren hatt årlig service på VP verksted uten at "feilen" ble rettet. Alarmen låg ikke i alarmloggen når diagnoseverktøyet ble koblet til. Eg fikk inntrykk av og trodde det var nok kjølevæske på, helt til eg fikk rede på at ekspansjonstanken skal fylles opp til dei to sorte "plastleppene" øverst er dekket. Etterfylte ca 3/4 liter, etterpå ingen alarm :thumbsup:

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)

Da tror jeg at jeg vet årsaken til alarmen også. Båten ble kranet opp i dag. Hydraulikkslangen til tilten på det ene drevet, er ødelagt. (Hull) Dette gjør at dette drevet henger slapt uten motstand. Derfor svinger det i vannet ved brå nedslakking. Da får vi alarm pga. at drevet i et kort øyeblikk står for høyt i vannet. Det er i allefall teorien. Får det ikke bekreftet før vi kjører prøvetur.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...