Jump to content

Volvo D4-260 starter ikke


Puffen

Recommended Posts

Hadde samme symptom på min starter(annen motor), og det var kontaktsettet på innslaget som fusket. Skrudde av dekslet, tok ut boltene kablene sitter på og pusset disse(senere byttet til nye).Tok ut og pusset av skinna som innslaget beveger(bildet). Snudde den og flyttet den litt nærmere kontaktsettet på boltene, ved å legge i mellom skive bak.

kontakt.jpg

 

Som en test, i stedet for å kortslutte med verktøy, kan du koble på en hovedstrømsbryter med to kabler på innslaget. Mens en hjelper trekker innslaget via nøkkel, kan du vri på bryteren og se om du får start.

Link to post

Da har den startet. :thumbsup:

 

Årsaken ? nesten flaut og litt merkelig. Som mange gjettet på tidlig, var det problem med nok strøm fra batteriet.

 

Som tidligere nevnt var det bra spenning, også inn på starteren. Problemet var altså strøm-mengden og ikke spenningen. Ladingen var også bra. Forbruksbatteriet var derimot totalt flatt, og ikke mulig å lade. Det ser derfor ut til at all ladekapsitet gikk til feil batteri. Etter å ha byttet forbruksbatteriet, fikk jeg antydning til strøm til starteren. Men ikke nok til å få start. Da etterfylte jeg vann på batteriet, og koblet fra alle kabler, og satte på egen lader. Da ble det liv.

 

Konklusjonen er altså litt dårlig batterivedlikehold, kombinert med en uheldig forbindelse mellom start og forbruk via laderen.

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post

Hadde regelmessig kjølevæskealarm i 2 år når motor var kald og av og til når eg slakket ned. Da har motoren hatt årlig service på VP verksted uten at "feilen" ble rettet. Alarmen låg ikke i alarmloggen når diagnoseverktøyet ble koblet til. Eg fikk inntrykk av og trodde det var nok kjølevæske på, helt til eg fikk rede på at ekspansjonstanken skal fylles opp til dei to sorte "plastleppene" øverst er dekket. Etterfylte ca 3/4 liter, etterpå ingen alarm :thumbsup:

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post

Da tror jeg at jeg vet årsaken til alarmen også. Båten ble kranet opp i dag. Hydraulikkslangen til tilten på det ene drevet, er ødelagt. (Hull) Dette gjør at dette drevet henger slapt uten motstand. Derfor svinger det i vannet ved brå nedslakking. Da får vi alarm pga. at drevet i et kort øyeblikk står for høyt i vannet. Det er i allefall teorien. Får det ikke bekreftet før vi kjører prøvetur.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...