Lazy Startet 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2011 Har båten liggende i privat båthavn og eier vurderer å selge hele havna. Noen som vet hvordan vi som leietaker skal forholde oss til det ? Kan vi feks risikere å bli oppsagt av ny eier ? eller er det en selvfølge at man kan fortsette leieforholdet ? Det skal sies at det betales en årlig leie + "innskudd" på X antall kroner som skal gå i 0 på 20år. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Leieavtalene kan overdras til ny eier av havna. Det som står i avtalene er det som bestemmer. Ny eier må forholde seg til de avtalene. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Punkt 1: Sørg for at alt som er avtalt, er nedfelt og skriftlig Punkt 2: Fortsetter å forholde seg til leieavtalen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Lurer på om det er så enkelt. Dette er nok en sak for Worse. Mitt umiddelbare innspill ville være "leietaker forholder seg til utleier", men nå er ikke jeg jurist. Det er vel eksempler på at leieprisen har skutt i været når nye koster overtar. Kapitalkostnaden skal dekkes inn. Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 6.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Det foreligger skriftlig kontrakter så det er greit men står lite om eierskifte der så det er derfor jeg er ute med noen følere for på hva som er "normalt" Ett alternativ kan jo også være at leietakere kan danne ett ett andelslag og kjøpe havna men da skal det jo hostes opp endel kapital Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Skal han selge til dere, skal dere vel ha fratrekk for innskuddene dere ha betalt om ikke annet. Resten kan sikkert belånes med sikkerhet i innskudd som er estimert fremover osv. Skal havnen selges videre til en helt annen, bør jo han ta over avtalen dere allerede har og gjelden det evt er i havnen. Men... det er klart, det er sikkert mange råtne hull å tråkke i her. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
bliss X Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Det står vel noe om oppsigelse i leieavtalen vil jeg tro? Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 6.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Jo det står nok noe om oppsigelse...bekymringen er jo at båtplasser vokser jo ikke på trær så det var jo kjipt om man ble oppsagt den dagen det eventuelt blir solgt. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Har vært ute for liknende, og hadde ikke langtidskontrakt. Ny eier økte fra 12.000/året til 20.000 i sesongen + extra for vinterleie. Ny eier skulle ha plass til en del 60 fotere i havna så bl.a min plass måtte ofres. Fikk ikke tilbud om ny leieplass, men jeg kunne gjerne få kjøpe en 5m plass til 600.000 NOK + 70.000 for biloppstilling. Dette var for 5 år siden! Så her skulle helt klart nye eiere få kjapp avkasting av investerte millioner. Endte med at jeg fant meg en billigere plass. Skal sies at marinaen var ikke i indre Oslofjord, men havne prisene de opererte med var jo ren ønsketenking, men tviler ikke på at de etterhvert fikk solgt noen plasser. Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 8.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 Ble jo litt skeptisk og frykter jo at det kommer en oppkjøper som skal ødelegge det fine miljøet som er i båthavnen.. Men har vel funnet ut når jeg ser på kontrakten at det bare er å holde seg i ro foreløpig Skulle det være flere av leietakerene som leker med tanken om ett andelslag så må man jo vurdere å være med på det. Det er jo mye penger men som nevnt i mange tråder så er det jo lange ventelister på skikkelige båtplasser rundt om i kommune Norge og en investering i en privatplass ville nok kansje ikke være dumt. Time will show Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 Du kan jo tipse selger om muligheten for at dere leietakere kjøper hele havnen. Jeg har også båten i en privat marina, men der ble bruksretten kjøpt og tinglyst. Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 30.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2011 Ja det ble ikke noe salg av eiendom og båthavn men saken tok en ny vending. Vi som leier plass i båthavnen ble istedet oppsagt før sommeren med varsel om at vi skulle bli fremlagt ett forslag om å kjøpe plassen vi har. Dette kalles da kjøp av bruksrett......100.000,- breddemeteren + bruksrett til biloppstillingsplass. Bruksretten blir da tinglyst på selgers eiendom som bryggen ligger ved og nye eiere er ansvarlig for brygge og vedlikehold..... Dette blir for kostbar og usikkert synes jeg men jeg har ett spørsmål til forumet : På min leie kontrakt står det at kontrakten gjelder for minimum 3 år dette må jo være gjensidig ? Jeg kan ikke si opp de første 3 årene men det kan vel ikke utleier heller ? I tillegg har vi betalt inn forskuddsleie som gjelder for 20 år i følge kontrakt.(dette får vi tilbake betalt) Han skal jo ikke selge eiendom og brygge bare bruksretten til båtplassen... Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 30.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2011 jeg er ikke jurist, me nvirker rimelig at dine tre år er gjensidig begge veier. Dere har sikkert tegnet til forskjellige år i havna, slik at noen løper 3 år allerede ut på til 2012 og andre fornyet kanskje i år? men når de tre årene har gått fra tidspunkt man tegnet, kan nok eier hevde de nye reglene. Forøvrig synes jeg 100.000,- breddemeteren er rådyrt, og hvertfall i disse tider hvor man ser prisene på båtplasser til salgs synker. Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 30.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2011 (redigert) Ja min kontrakt er fra 2010 så jeg vil men at jeg kan leie ut neste år (2013) før evnt må kjøpeplassen. 100.000,- pr mtr er jeg enig i er drøy og med parkering så må jeg ut med 430.000,- + strøm/vedlikehold parkering (tilsammen over 2000,-) og det er sykt mye penger for en normal familie Vi er veldig fornøy med plassen vår og vil gjerne fortsette å ha båten vår der men ikke for enhver pris. Redigert 30.Oktober.2011 av Lazy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 30.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2011 Hvilken båthavn er det snakk om Lazy ? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Lazy Svart 30.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2011 Føler det blir litt feil å gå ut med navn på havn Contraband men det er i Agder. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 30.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2011 jeg er ikke jurist, me nvirker rimelig at dine tre år er gjensidig begge veier. Dere har sikkert tegnet til forskjellige år i havna, slik at noen løper 3 år allerede ut på til 2012 og andre fornyet kanskje i år? men når de tre årene har gått fra tidspunkt man tegnet, kan nok eier hevde de nye reglene. Forøvrig synes jeg 100.000,- breddemeteren er rådyrt, og hvertfall i disse tider hvor man ser prisene på båtplasser til salgs synker. I mine øyne er dette totalt idioti. Dette er kynisme uten grenser. å skulle betale 100 k breddemeteren er helt sykt. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Frøken Fryd Svart 30.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2011 Det høres rart ut at man skal kjøpe rett til anlegget samtidig som eier skal sørge for vedlikehold. Jeg ser for meg at vedlikeholdet ikke blir utført, la oss si bryggen er forfallen om 20 år, hvem tar regningen, eller hvem bestemmer når det er behov for vedlikehold? Da er det bedre å senke prisen og spleise på vedlikeholdkostnadene. Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 30.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2011 I følge kontraktsforslag skal selger stå for vedlikehold..brøyting osv på land mot vederlag. Kjøpere skal selv stå for vedlikehold av bryggeanlegget og da må det vel dannes en båtforening el. Tror nok jeg får prøve meg på at leieperioden minimum er tre år så jeg har båtplassen en sessong til så får jeg vurdre om båten må selges eller prøve å finne meg en ny plass Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 30.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2011 Dette er kynisme uten grenser. å skulle betale 100 k breddemeteren er helt sykt. Nå er det markedet som bestemmer, solgte for noen år siden en 3,5m i Bærum for 380.000. Prisene har falt noe nå men glad jeg solgte da jeg gjorde God avkastning med tanke på kjøpet som dengang var 10-12000,- Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.