Jump to content

Oljenivå på gir til British Leyland 1.8 diesel med ca. 44 HK


Capitaine

Recommended Posts

I en av mine båter er det en 4-sylindret British Leyland 1.8 diesel med ca. 44 HK. Jeg har diverse instruksjonsmanualer til selve motoren, men ikke til giret. Jeg er heller ikke sikker på type gir, annet enn at det er hydraulisk. Båten har vært i mitt eie i løpet av relativt kort tid.

 

1) Er det noen som ut fra bildene kan se hvilket gir det er? Kan det være det som kalles gir type PRM? Det står NEWAGE COVENTRY på platen med serienummer og oljekvaliteter for giret.

 

2) Skal giroljenivået peiles med peilepinnen skrudd til eller bare satt løst nedpå toppen av gjengene på giret?

 

3) Og er det noen som vet hvor oljenivået på peilepinnen til giret skal ligge for å være riktig?

 

 

Utvendige bilder av giret og hullet for peilepinnen til giret(beklager litt dårlig kvalitet på mobilbildene):

 

17022011193.jpg

 

20012011180.jpg

 

20012011177.jpg

 

20012011184.jpg

 

 

 

 

Bilder av peilepinne til giret(beklager igjen for kvaliteten på mobilbildene):

 

17022011192.jpg

 

17022011191.jpg

 

Som man ser, er det 2 inngraverte nivåstreker på peilepinnen til giret.

 

Og nei, det rosa tøyet peilepinnen til giret ligger på, er ikke en rosa genser jeg har hatt oppå skuldrene og knytt rundt halsen... :giggle::wink:

Link to post
Share on other sites

Det er et PRM gear ja, mest sannsynlig 160. Oljenivået skal ligge mellom de to strekene. Jeg har pleid å måle med pinnen nedskrudd, men det har nok ikke så mye å si. Da jeg sjekket oljen første gang etter å ha kjøpt båten, rakk ikke pinnen ned til oljen i det hele tatt! Litt skummelt, da vi hadde hatt en titimers tur hjem med båten i relativt åpent farvann! Men gearet fungerte helt normalt likevel. Så bare pass på at oljen rekker opp sånn ca et sted mellom merkene, så går det helt fint!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er et PRM gear ja, mest sannsynlig 160. Oljenivået skal ligge mellom de to strekene. Jeg har pleid å måle med pinnen nedskrudd, men det har nok ikke så mye å si.

 

Takk for svar! Jeg regnet nesten med at oljenivået skulle ligge mellom de to strekene, men sikker var jeg ikke. Det virker nok også mest logisk.

 

Da jeg sjekket oljen første gang etter å ha kjøpt båten, rakk ikke pinnen ned til oljen i det hele tatt!

 

Det samme var nesten tilfellet hos meg, med unntak av at det såvidt var litt olje synling nederst på peilepinnen. Det var da jeg virkelig ble usikker på hvor oljenivået skulle være.

 

Jeg har nå fylt på olje slik at det er jevnt med nederste strek når peilepinnen står løst oppå gjengene på giret. Det vil si at det er litt over nederste streken når peilepinnen er skrudd helt ned. Det eneste jeg har merket meg etter påfyll av mer olje på giret, er at det ligger litt olje oppå giret etter bruk. Kan det likevel bety at nivået er for høyt? Det kan selvsagt være en liten lekkasje fra en slange eller slangekobling, men denne eventuelle lekkasjen har jeg ikke kunnet lokalisere. Eller kan det bety at oljetrykket er for stort slik at overtrykket blir sluppet ut av noe som kan ligne på en overtrykksventil på giret(ikke synlig på bildene dessverre)?

 

Kan jeg benytte vanlig mineralolje 15W-40 som jeg bruker på motoren, også på giret? Det er i alle fall slik olje jeg har etterfylt med. Det står en hel masse oljekvaliteter anbefalt på serienummerplaten til giret, men disse henviser vel til gamle og utgåtte oljetyper fra blant annet Esso og Shell, blant annet SHELL SUPER MULTIGRADE OIL.

Link to post
Share on other sites

Motorolje ja, 10w30-15w40 fra 0 til 30 grader

 

Håndbok her (pdf)

 

The correct way of checking the oil level by using the dipstick is:

1 First fill the gearbox with the correct quantity and specification of oil (see above and page 5).

2 Ensure that the gearbox is in neutral.

3 Run the engine and gearbox to ensure that there is oil in the cooling circuit.

4 Switch off, then remove and wipe the dipstick.

5 Screw the dipstick fully down, then remove it and read the oil level.

6 Top up with an approved oil (see page 5) to the maximum mark on the dipstick.

7 Replace the dipstick, ensuring that it is fully screwed down into position.

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for flott svar, M/S Bastard! Her stod akkurat det jeg var ute etter hva angår oljenivå på giret og hvordan det skal peiles. Nå kan jeg også trygt benytte mineralolje 15W-40. :yesnod:

 

Ut fra diverse verkstedhåndbøker for PRM-gir som er tilgjengelige i dokumentarkivet her på baatplassen.no, kan det ut fra bilder i disse se ut til at det er et PRM140-gir jeg har. Det skal jeg uansett finne ut av neste gang jeg studerer serienummerplaten på giret da jeg nå vet at de 3 første sifrene på denne platen angir hvilket gir man har.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...