Jump to content

diesel pumpe på ardic D-091 varmeapparat lekker


torh

Recommended Posts

Jeg har en ardic D-091 hvor det kastes ut noen fine dråper med diesel - når pumpen er i gang. Er det noen som har erfaring med å reparere slike doseringspumper eller er det bare å bytte? (er ikke sikker på om jeg vil bruke kr. 2000.- som Termomarin skal ha for en ny)

Link to post
Share on other sites

Helt riktig som NorWest_900 skriver :thumbsup:

Har samme varmeren selv og hadde samme problemet, nye pumper er vistnok ikke å oppdrive. Men IMS v/Per Varild har en bra løsning på dette slik at du kan bruke den gamle pumpen.

Jeg var hos han forrige uke og kjøpte noen nye deler samt ny trykkutjevner til pumpen...det er der lekkasjen oppstår. Kjempehyggelig kar som jeg tror kan ALT om Ardic. Min Ardic 091D fungerer nå helt topp!

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Takk for gode råd. Løsningen ble å tette ventilen med epoxy. Ventilen ble først blåst ren med trykkluft (forsiktig), renset med rødsprit og limt. Ulempen er at det nå ikke er en sikkerhet mot overtrykk i pumpen, det kan muligens føre til litt mer røyk fra varmeapparatet. På den annen side så dusjer ikke varmekolben i forstøvet diesel.

 

Før

[Vis alfabetisk] cimg0008.jpg

Etter

http://cimg0010.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har vært i kontakt med Per angående dieselpumpen på min Ardic 041-D og som jeg tidligere har mistenkt så er det ikke så enkelt som bare å tette den ventilen som noen her påstår, dette pga at det sitter en membran innenfor, ventilen er bare for å utjevne trykket når membranen beveger seg.

 

Per hadde repsett til pumpen, og da får vi håpe at alt fungerer som det skal etterpå. Venter i spenning på at dette skal komme i posten, og fungerer det er dieselvarmeren god som ny for under 1 båtpenge

 

 

 

Takk igjen til baatplassen for gode tips og kontakter

Redigert av Vegardlw (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja nå er ventilen byttet og pumpen går uten lekkasje, men brenneren tenner ikke.

Rengjort brennkammeret og det ser ut til at dieselen blir forstøvet som den skal, men fortsatt ikke fyr.

Så da gjenstår glødeplugg, som jeg nå har byttet, men med den nye glødepluggen kjører bare brenneren oppvarming av glødeplugg før den kutter helt ut. Med den gamle glødepluggen kjører den hele oppvarmingsprosessen samt start av pumpe og hele hopprennet, men når jeg nå har byttet glødeplugg vil den ikke gå lenger enn til oppvarming av glødeplugg.

Forslag før varmeren ender som fastfortøyning???

Link to post
Share on other sites

Antakelig er det et spenningstap på 4-5 volt inne i "hjernen". Så er spørsmålet om ny hjerne må kjøpes eller om dette er reparerbart. Har forøvrig bestilt webasto nå. Tenker å bruke fritiden min på andre ting enn å skru på en gammel varmer :p

 

Men det hadde jo vært kjekt å få den i orden, så kunne jeg hatt den i reserve, eventuelt solgt den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...