torh Startet 7.Mars.2011 Del på Facebook Startet 7.Mars.2011 Jeg har en ardic D-091 hvor det kastes ut noen fine dråper med diesel - når pumpen er i gang. Er det noen som har erfaring med å reparere slike doseringspumper eller er det bare å bytte? (er ikke sikker på om jeg vil bruke kr. 2000.- som Termomarin skal ha for en ny) Sitér dette innlegget Link to post
NordWest_900 Svart 7.Mars.2011 Del på Facebook Svart 7.Mars.2011 Ring en reperatør/forhandler på tlf.90784056. han er en meget trivelig kar som har lang og bred erfaring på ardic`n. han kan helt sikkert hjelpe deg! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 7.Mars.2011 Del på Facebook Svart 7.Mars.2011 (redigert) Helt riktig som NorWest_900 skriver Har samme varmeren selv og hadde samme problemet, nye pumper er vistnok ikke å oppdrive. Men IMS v/Per Varild har en bra løsning på dette slik at du kan bruke den gamle pumpen. Jeg var hos han forrige uke og kjøpte noen nye deler samt ny trykkutjevner til pumpen...det er der lekkasjen oppstår. Kjempehyggelig kar som jeg tror kan ALT om Ardic. Min Ardic 091D fungerer nå helt topp! Redigert 7.Mars.2011 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miranda Svart 7.Mars.2011 Del på Facebook Svart 7.Mars.2011 demonter slangen der den går inn på varmeapparatet. Der er det en fin sil som kankje er tett. Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
torh Svart 13.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2011 Hei Takk for gode råd. Løsningen ble å tette ventilen med epoxy. Ventilen ble først blåst ren med trykkluft (forsiktig), renset med rødsprit og limt. Ulempen er at det nå ikke er en sikkerhet mot overtrykk i pumpen, det kan muligens føre til litt mer røyk fra varmeapparatet. På den annen side så dusjer ikke varmekolben i forstøvet diesel. Før [Vis alfabetisk] Etter http:// Sitér dette innlegget Link to post
Vegardlw Svart 23.Mars.2011 Del på Facebook Svart 23.Mars.2011 (redigert) Har vært i kontakt med Per angående dieselpumpen på min Ardic 041-D og som jeg tidligere har mistenkt så er det ikke så enkelt som bare å tette den ventilen som noen her påstår, dette pga at det sitter en membran innenfor, ventilen er bare for å utjevne trykket når membranen beveger seg. Per hadde repsett til pumpen, og da får vi håpe at alt fungerer som det skal etterpå. Venter i spenning på at dette skal komme i posten, og fungerer det er dieselvarmeren god som ny for under 1 båtpenge Takk igjen til baatplassen for gode tips og kontakter Redigert 23.Mars.2011 av Vegardlw (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vegardlw Svart 4.April.2011 Del på Facebook Svart 4.April.2011 Ja nå er ventilen byttet og pumpen går uten lekkasje, men brenneren tenner ikke. Rengjort brennkammeret og det ser ut til at dieselen blir forstøvet som den skal, men fortsatt ikke fyr. Så da gjenstår glødeplugg, som jeg nå har byttet, men med den nye glødepluggen kjører bare brenneren oppvarming av glødeplugg før den kutter helt ut. Med den gamle glødepluggen kjører den hele oppvarmingsprosessen samt start av pumpe og hele hopprennet, men når jeg nå har byttet glødeplugg vil den ikke gå lenger enn til oppvarming av glødeplugg. Forslag før varmeren ender som fastfortøyning??? Sitér dette innlegget Link to post
Vegardlw Svart 9.April.2011 Del på Facebook Svart 9.April.2011 Hva er feil når jeg har 13V inn til brenneren men bare 8-9V ut på glødepluggen? Er det feil i "hjernen" på brenneren eller er det mer sannsynlig at dette er en kontaktfeil noen steder? (Ardic 041-D) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Hvis du måler på begge steder under oppstart og du har en spenningsforskjell på 4-5 volt, ja da har nok en kontakt feil. Sitér dette innlegget Link to post
Vegardlw Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Antakelig er det et spenningstap på 4-5 volt inne i "hjernen". Så er spørsmålet om ny hjerne må kjøpes eller om dette er reparerbart. Har forøvrig bestilt webasto nå. Tenker å bruke fritiden min på andre ting enn å skru på en gammel varmer :p Men det hadde jo vært kjekt å få den i orden, så kunne jeg hatt den i reserve, eventuelt solgt den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.