Jump to content

Problemer med Eberspacher\ Konstant full varme


Akoya 1

Recommended Posts

imag0049.jpg

 

Hei!

 

Varmen står på fult hele tiden, den går ikke ned i effekt. Ca 65 grader på luften som kommer ut.

Har byttet termostat. Tidsuret EasyStart T er av nyere dato i forhold til resten av systemet. Og denne er parallelkoblet med den gamle termostaten. Grunnen til dette vet jeg ikke, var sånn koblet når jeg kjøpte båten.

Kan tyde på at forige eier av båten har hatt samme problem.

 

Jeg har prøvd og ta av og på sikringen som kommer fra batteriet.

 

Noen som har svar? Takker for svar!

Maxi 95 Bavaria 36

Link to post
Share on other sites

Høres ut som feilkobling, dårlig kontakt e.l.

Gå over alle ledningser/kontaktpunkter og se at de er riktig koblet og har god kontakt.

Temp føler kan man jo måle om er ok. Mener du kan bare ohme den og se at verdien synker og øker hvis du varmer eller kjøler føleren.

Link to post
Share on other sites

Temp føler kan man jo måle om er ok. Mener du kan bare ohme den og se at verdien synker og øker hvis du varmer eller kjøler føleren.

Stemmer! Her er skala'n:

 

0 gr - 1600-1660 Ohm

5 gr - 1670-1730

10 gr - 1745-1800

15 gr - 1820-1870

20 gr - 1895-1950

25 gr - 1970-2030

30 gr - 2050-2110

35 gr - 2130-2190

40 gr - 2210-2280

45 gr - 2295-2370

 

MVH Tom-ass

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Kan høres ut som en koblingsfeil. Har en fornemmelse av at jeg koblet feil på en eber-installasjon for et par år siden og da oppførte varmeren seg helt likt. Mener å huske den gikk på full guffe hele tiden uavhengig av hva termostaten var satt til. Er mange tynne ledninger der så fort gjort å bomme :headbang::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke panelet ditt, men jeg byttet orignal panel som har ekstern temp sensor med det nye, såkalte digital modulator. Det har innebygget temp sensor, men man kan benytte ekstern temp sensor.

det er viktig at man kobler riktig hvis man bytter panel. Den nye panelet benytter flere ledere enn det gamle. Er en stund siden jeg gjorde jobben, men følger man skjema så blir det riktig. Skal man benytte ekstern sensor og det er temp senor i panelet må man også se at det kobles riktig slik at bare en senor er koblet inn (av gangen).

Link to post
Share on other sites

Tveksam till att EasyStart T kan parallellkopplas med äldre typ av termostat.

 

Har numera en Airtronic D5 ombord som styrs av tre EasyStart T.

En i salongen, en vid förarplatsen och en i förkabinen.

 

Det verkar som att EasyStart T skickar information till /och hämtar info från/ ngn microprocessor kanske i själva värmaren.

 

Dvs, när man ställt in någon parameter med en av EasyStart T ombord så daterar övriga upp sig med dessa värden.

Fungerar bra t ex pss att man kan sätta på värmen i t ex salongen och sedan reglera (eller till och med stänga av) den i sovkabinen.

 

Känns som att detta var ngn form av digital kommunikation, och inte riktigt som att detta kan samarbeta med tidigare typer av /analog/ termostat???

 

EasyStart T fordrar två externa temperatursensorer.

 

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...