Jump to content

Dårlig kvalitet på zinkanoder


haugi

Recommended Posts

Det er jeg fullstendig klar over. Men stoffet kadmium er fortsatt et stoff som absolutt ikke er nødvendig for at en sink skal fungere bra.

 

Derfor mener jeg at båtmagasinet legger fram saken på en bemerkelsesverdig måte hvor kun 1 av 8 sinkanoder blir godkjent og da hvor samtlige kun mangler stoffet kadmium.

 

Hadde vært gøy å hørt om noen som har brukt flak sine sinkanoder og gitt en tilbakemelding om den faktisk tæres på, for i følge testen så skal flak sin sink tæres seint (holder i år etter år). Flak har tross alt solgt denne sinken i over 25år.

Link to post
Share on other sites

Generelt vil en anode som 'varer lenge' gi fra seg færre elektroner, dermed synker effekten. Hvilket element er det som erstatter kadimum? Her er anodene til Skarpenord, sakset fra hjemmesiden deres:

 

"

CORAL® Z

Zinc is particularly useful in sea-water applications, e.g. for the protection of ships`hulls, where its low driving potential against steel is insufficient to cause damage to most paints and enables the current output to vary with demand; thus, it is to some extent self-controlling. Zinc anodes do not normally evolve hydrogen nor is there a risk of thermite sparking.

 

CORAL Z anodes are made to US Mil Spec. MIL-A-18001.

 

NORANODE®

NORANODE (High Temperature Zinc Alloy) is a special zinc alloy developed to meet the demand of a sacrificial anode for use at elevated temperatures. NORANODE is practically cadmium free, and should be recommended for enviromental reasons."

 

Høy temperatur vil gi høyere reaksjonshastighet.

Link to post
Share on other sites

Interessant! Hva som erstatter kadmium tør jeg ikke svare på. Tror jeg må ta å teste en sink fra Maritim og en fra Flak for å se om det i hele tatt er noen forskjell når det gjelder tæring. Men man blir jo skeptisk til stoffet når man blir advart mot at det er kreftfremkallende. Kan ikke være særlig bra for kroppen og svømme rundt båten når man har en sink med stoffer som kan føre til kreft tærende under seg. Ikke vet jeg...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror slett ikke der er slik fare. Men kadmium er et stoff som vil bli tatt opp i næringskjeden. Korrosjonslæreren min ble forbauset da jeg sa et eller annet om kadimerte bolter som en form for rustbeskyttelse. Hun trodde kadmium i så store mengder for lengst var forbudt.

 

Ellers så er en probat testmetode å ta to like store rustfrie platestykker. Veie de to anodene som skal testes og så skru dem fast på hver sin plate. Senk dem i sjøen et halvår, slik at de ikke er i kontakt med hverandre. Tørk dem, børst av korrosjonsstøvet (eller spyl eller hva som helst). Vei de tørre anodene. Den som prosentvis har mistet mest vekt, er den som er mest effektiv.

Link to post
Share on other sites

Sa gjerne feil ang termostat hus. Det må eg se etter. Hadde faktisk tæring i husa ser du. Men det er vel på fersk siden ja. Eg har 2 stk i hoved kjøler og 1 i luftkjøler. Mine motorer er Ford men Mercraft mariniserte. Kanskje en forskjell

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Jeg er kanskje delvis skyldig i at MIL grade standarden nevnes / brukes i Båtmagasinet, for jeg nevnte MIL grade i forbindelse med at jeg ble spurt om å bidra til denne artikkelen. (Jeg har ikke tid til slike ting for jeg vet hvor mye arbeid dette er hvis man skal kunne fremskaffe noen fullverdige svar).

 

Det finnes utrolig mye dårlige anoder på markedet, men dette har mer med markedskreftene å gjøre da billige ineffektive anoder er mye lettere å omsette. Hvis man er opptatt av miljøet burde man ikke være så opptatt av hylleprisen men heller være mer opptatt av levetiden på anoden for da oppnår man også bedre økonomi på sikt.

 

Det virker slik at en god anodelegering skaper en veldig fin og jevn korrosjon på anodens våte areal, og så er den elektriske kapasiteten i anoden stabil fordi man har oppnådd den effektfaktoren man ønsker for anoden i forskjellige miljøer. (Hulda har allerede nevnt temperatur som er en av disse faktorene).

Det er også her Kadmium kommer inn i bildetnår det gjelder anoder konstruert på sink, for til tross for at Kadmium er et tungmetall (som ganske riktig opptas i nøringskjeden) så viser det seg å være utfordrende å lage sinkanoder uten og som samtidig har høy stabil effektfaktor.

Det er gjort undersøkelser på dette i Europa som viser at opptaket av Kadmium er stabilt lavt, og jeg mener opptaket hos mennesker er en tyvedel av det som er akseptert. Dette opptaket kommer dessuten ikke utelukkende fra anoder, og hvis vi vil senke opptaket bør man i følge denne undersøkelsen heller være skeptisk til boksemat.

Hvis man ønsker anoder uten Kadmium så kan man gå over på aluminium, men da bør man sette seg litt inn i hvordan sette opp en båt med aluminiumanoder, og så er det slik at aluminiumanoder kan være så mangt. (Jeg har brukt aluminium i 15 år på en god del båter).

Det er verdt å merke seg at en sinkanode kan ha en elektrisk kapasitet på 7-800 aH pr. kg og at en aluminiumsanode kan ha en elektrisk kapasitet fra 1600 til 2700 aH pr. kilo. Man bør gå inn å gjøre en mer grundig vurdering hvis man velger aluminium, men når dette er gjort så virker det også utrolig bra, og uten Kadmium i legeringen.

 

Her er forøvrig en side av en ti siders anodekvantifiseringstest som jeg la ut på Båtplassen rett etter at vi hadde utført en test over fire år. Når denne testen kom i internasjonal båtpresse så ble anoden latterliggjort på Båtplassen, og det forteller litt om hvor meningsløst det er å arbeide med katodisk beskyttelse i fritidsmarkedet. :thumbsup:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8387/maddox_page_2.jpg

Link to post
Share on other sites

Finnes det alternativ teknologi til anoder? Jeg mener å erindre at jeg leste noe om det.

Påtrykt spenning, men man bruker da samtidig anoder. På bildet under kan du se to anoder som brukes sammen med påtrykt spenning, men da for priming av rørene inne i skipet. Anoden til venstre er aluminium (Alumunsa) og benyttes til generell korrosjonsbeskyttelse og anoden til høyre er Kobber (Cuprolite) og for beskyttelse mot groe i rørene.

Jernanoder kan også benyttes og egner seg bra til for eks. CuNi 7030 og 9010 legeringer.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8387/stavanode.jpg

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hvor fort anodene spises opp avhenger veldig mye av hvor båten ligger. Elektriske strømmer i vannet, saltholdighet, andre båters el anlegg i nærheten, andre båters skrogmateriale, egen båts el anlegg mm. Jeg bytter anoder på flapsene mine midt i sesongen. På motor/drev har jeg installert et elektronisk galvanisk beskyttelses system fra VP der vi ikke har tadisjonelle anoder.

 

Drev/motor er det viktigste å beskytte. Koster mye penger om det tæres her.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er litt overrasket over at derer kun snakker om tæring. Jeg har flere ganger opplevd

at anodene ikke tærer jevnt og fint, men at det løsner store stykker/biter fra dem, og da reduseres

selvfølgelig levetiden raskt. Dette må jo være et viktig kvalitetskriterium for anoder. Kanskje noen

av tilsetningsmetallene bidrar til bedre holdfasthet?

Jeg har tatt opp dette på båtplassen før, uten respons, men det kan da ikke bare være meg

som har kjøpt slike?

Istedenfor å få blanke, jevne tæringsflater, får de et slags hvitt pulver og smuldrer.

Jeg er ikke sikker på hvike som har vært kjøpt hvor. Tror faktisk at samme merke har gitt begge

resultater. kanskje produksjonsprosessen eller fabrikanten varierer på samme merke?

Link to post
Share on other sites

Hva du beskriver er nok en ganske utbredt oppfatning av 'kvaliteten' på anoder. De anodene du her beskriver som annenrangs, er egentilig dem som beskytter båten din best. Og det pulveret du beskriver er sannsynligvis, men ikke nødvendigvis, sinkoksid. Dette oksidet er overskuddsoksid som forteller at elektronene som skal beskytte båten din har forlatt sinken og gjort jobben.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...