Jump to content

Hvilket ekkolodd er best i prisklassen kr 6000,- til kr 1200,- ?


fiskebaat

Recommended Posts

Koden CVS-126 er en tilnærmet kopi av Furuno FCV-620. Den digitale filtreringen er også veldig lik. Har en japansk test av disse to loddene hvor de kommer ut rimelig likt. Finnes også i en modell med 8,4" skjerm som heter CVS-128, denne modellen tilsvarer FCV-585.

 

Skipper kjenner jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar , det blir nok et Lowerance men er usikker på om det blir HDS 5 -7 eller 8 med svinger til saltvann der den blir mest brukt på dybden 50 - 100 m og lurer litt på hvilken er det beste valget.

Har hatt mange lodd før , i forige båt brukte jeg Raymarine C80 med en 25 eller 30 modul og mener svingeren het B260.

Var godt fornøyd med det men behøver nå ikke så dyrt lodd og er imponert over hvor bra di nye rimelige loddene er ,det kommer stadig nye så det er flott å kunne spørre de som klarer å holde seg helt oppdatert , det beste loddet jeg har hatt var faktisk et Skipper lodd med papirrull.

Tror nok jeg går for Abbor sit forslag med HDS 7 i stedet for HDS 5 det er vel bare skjermen som er større der.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en HDS-8. Den har 8,4" skjerm med 800x600 oppløsning og funkjsonstaster under skjermen som på Raymarine som bytter funksjon avhengig av hva en har på skjermen og hvor en er i menysystemet.

 

Synes HDS-8 er mye raskere å betjene enn HDS-5 som har samme betjening som HDS-7. Vær klar over at skjermen på HDS-7 ikke er 7", men 6,4".

 

Antar du hadde en DSM-250 modul til din C80, selvsagt er B260 en veldig mye bedre svingere enn 600W svingeren, men prisen er jo også en helt annen. For ditt bruk vil en 600W airmarsvinger gjøre jobben, anbefaler B60 for planende båter og B744V for andre.

 

Hvis budsjettet ditt er litt fleksibelt er jo også Furuno FCV-585 et suverent valg, dette er et 1kW ekklodd med 8,4" skjerm med 640x480 oppløsning. Bortsett fra dette er loddet likt som FCV-620.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en liten trykleif i starten , det ska vere 12000 , ikke 1200, noe dere nok har forstått.

Var innpå ei nettside der jeg har kjøpt en del før og så litt på prisene , ca kr 3300 for Hds 5 ,6300 for HSD7 og 11200,- for HSD8 + B744 ca kr 2000,-

Blir nok en HSD 7 + B744 svinger , takk for hjelpa !

Link to post
Share on other sites

Prisene du omtaler tyder på USA handling, dette er ingen god ide når det gjelder HDS. Når GPSen får lås øst for datolinja vil HDS miste alle andre språk enn engelsk og metriske måleenheter forsvinner også slik at du sitter igjen med Farenheit og fot, en irriterende blinkende advarsel om at en er utenfor området instrumentet er beregnet for kommer også opp.

 

Det er tilnærmet håpløst å få utført garantireperasjoner på Lowrance utstyr kjøpt i USA når en bor i Europa, det beste alternativet er å handle i fra UK. Kan anbefale Cactusnav.

 

Cactusnav

Link to post
Share on other sites

Liker nok best å handle i Norge , og har nok gjort det selv om det har blitt noe dyrere , men etter å ha kjøpt en AP 35 autopilot fra USA , produsert på Konsperg til ca 1/3 av hva Norske forhandlere forlangte så har jeg en flau smak om munnen når jeg ser de uforklarlige prisforskjellene og nå der jeg ser at de har klart å gjøre den vanlige Lowerance ubrukelig i Norge så øker ikke min symati for Norske inportører og selgere og heller ikke produktene som prøver å påtvinge meg en unaturlig høy pris basta. Takk for tippset.

Link to post
Share on other sites

øker ikke min symati for Norske inportører og selgere og heller ikke produktene som prøver å påtvinge meg en unaturlig høy pris basta.

 

Det gjelder hele bransjen.

Simrad har en liten snutt liggende inne slik at f.eks en vindmåler vil ikke gi sann vind og hastighet dersom ikke data kommer fra et annet Simrad instrument.

Raymarine kjørte sin lukkede Seatalk protokoll slik at ikke annet enn Raymarine kan tilkobles.

 

Jeg prøver å holde meg til utstyr som også proffbrukes. Da skal det være åpen standard.

Link to post
Share on other sites

Humminbird er mye verre enn Lowrance, de har ikke metriske enheter og skandinaviske språk i det hele tatt på sin US modeller, men toppen var denne informasjonen jeg fant på et Humminbird forum i går:

 

Humminbird GPS not for cruisers?

I just got an email from Humminbird support with a reply to a question. This text was in it:

Quote:

If you purchase a product in the US we do not convert this product for you in our factory nor at the local distributor. Products with GPS functions do not allow for time zones to be set outside of the US time zones. This will affect your ability to acquire satellites.

 

In other words, it seems that what they are saying is that if you are equipping your boat with a GPS for navigation, and you plan to sail abroad, then do NOT get a Humminbird. That seems to be implied from the reply. Do I read it correctly?

 

BTW, the same would apply for anyone who has the habit of bringing the GPS on vacation or other international travel, such as myself.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Limt fra Skipper sin prisliste

(Setningrekkefølgen ble helt feil men kan leses hvis man legger godviljen til :smiley: )

 

SKIPPER ES675

Dual frequency 50 and 200 kHz

EF675BF

Frequency

Power supply

Display

Input

Dimensions H/W/D

Weight

Output

Retail price (NOK)

50 and 200 kHz

10.5-30 VDC

6.5” colour LCD

Temp*, NMEA 0183*

220/200/145 mm

7.5 kg inc. tranceiver

NMEA 0183

9 038,-

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...