Jump to content

Prosjekt Glen-L Rebel

Rebel

Recommended Posts

Hei!

Etter å ha lest til øynene ble store og våte om diverse Glen-L prosjekter og barrelback prosjektet til Amalie 36 på forumet her, tok jeg mot til meg i november måned for å prøve jeg også. Bestilte tegninger ifra Glen-L, valget falt på en 15 fots Rebel. Tenkte lenge på å bygge en Squirt, men har lyst til å kunne ha med fler enn en passasjer. Synes ikke dekksløsningen var så fin på tegningen, så dekket har jeg bygd ifra eget hode. Har ikke tatt så mye bilder under byggingen, men bildene som jeg legger ved nå er hvordan båten ser ut i dag.

Noen som har noen bra forslag til vindskjerm?

cimg3510.jpg

cimg3516.jpg

cimg3517.jpg

Ronny

Fint prosjket det der :sailing:

Har du internettadresse til der du har bestilt Glen-L ....

Synes det ser interessant ut, har en gutt som ønsker å resturere eller bygge seg båt.

Jeg har ikke noen råd ang skjerm, men det er jeg sikker på at du får tips om her på forumet :thumbsup:

Hvilken motor tenker du å benytte?

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

www.glen-l.com er der man bestiller tegninger. Er ett eget forum også inne på den siden, mye bra tips der.

Har ikke tellinga på antall timer, men dette er en hobby så da telles ikke timer..... ;-)

Jeg er vel ikke av den fryktelige tålmodige typen, så finishen på båten blir nok ikke helt som diverse andre prosjekter inne på forumet her.....

Håper å kunne få tak i en 60 - 80 hk motor.

Det ser veldig bra ut.

Tenker du delt vindskjerm eller wraparound?

Det ligger av og til noen "riva"-beslag på ebay for delte vindskjermer av plexiglass (eller herdet for den del om man trenger den ekstra vekten).

Jeg synes båten innbyr til en lav skrå vindskjerm som ikke går særlig på utsiden av carlingen. De eneste rette linjene på langs ser ut til å være nettop carlingene.

Har du sett på Glen-Ls Customer Photos? Evt frekventert forumet deres hvor det ofte er mye flere bilder enn i fotoarkivet?

Nydelig båt :thumbsup:

Om du ikke har tatt så mange bilder til nå, så må du love å legge ut tette oppfølginger framover.

2,8mm finer fra Oslo Finerfabrikk du har brukt ytterst?

Når det gjelder braketter finner du noen fine hos Tender Craft. Klikk på katalogen for Harware & Fittings. De har også noen spreke Torpedo kryssholt osv. Mye lekkert når feriepengene kommer... :cool:

ALternativt kan det på denne båten også passe med en hel buet vindskjerm ala Riva båtene. Litt mer 60-tall. Jeg har sett en produsent som lager dette, men husker ikke hvor. Sikkert noen andre som vet mer.

Takker for hyggelige tilbakemeldinger!! :thumbsup:

Tror nok kanskje selv at en Riva inspirert vindskjerm er hva som passer best, men i og med at dette er ett prosjekt som går litt på sparebluss så hadde det vært greit å ikke invistere så mange båtpenger i det. Har en kompis som er dyktig på å sveise rustfritt, så det kan hende at han blir satt på oppgaven.

Båten er kledd med 2,8 mm mahogny i fra Oslo Finerfabrikk, jobber i nabolokalene deres så prisen ble hyggelig. Har planer om å beise skroget og dollbordene, og holde dekkene i naturlig mahognyfarge. Utenpå beisen blir det epoxy og lakk.

Hadde vært morro å hatt en gammel mercury på hekken, men er ikke så glad i å skru påhengsmotor så det blir forhåpentligvis noe litt nyere. Helt ny motor blir nok heller ikke aktuelt pga hindsides priser....

Får jeg muligheten så blir det vel tilbrakt litt tid i "furte-bua" i helga, så da blir det vel gjort noe på båten.

:sailing:

Har planer om å beise skroget og dollbordene, og holde dekkene i naturlig mahognyfarge.

Vær klar over at den "naturliger mahognyfargen" du får når du lakkerer, forvinner i løpet av noen sesonger i solen. Da blir mahognyen gul(ere). Hvis du beiser vil den holde seg mørk mye lenger. Jeg skal etterhvert beise dekksbekledning når jeg har fått limt den på, og da blir alt beiset med mahognybeis, og så vil jeg kjøre ett strøk eller to ekstra på dollbord og midtfisk for at de skal fremstå som mørkere. Alt er snakk om smak og egne preferanser selvsagt, men du bør ihvertfall være klar over at fargen forandrer seg mye i solen på ubeiset mahogny.

Hadde vært morro å hatt en gammel mercury på hekken, men er ikke så glad i å skru påhengsmotor så det blir forhåpentligvis noe litt nyere. Helt ny motor blir nok heller ikke aktuelt pga hindsides priser....

Mercury er OK, men hvis vi snakker motorer fra 50-60-tallet er Evinrude/Johnson minst like gode om ikke bedre (synes de er jevnt over mindre rustne og tæret, bedre metalkvalitet). En 40Hk BigTwin fra ca 1960, eller eventuelt en LarkII som kom ett par år senere er veldig slitesterke motorer som ser ganske tøffe ut på den rette båten. Deler er greit tilgjengelig. Drivstoff-forbruket er nok noe høyere enn en modere 4T, men utseendet kompanserer for drivstoffutgiftene :cool:

Til mitt prosjekt har jeg nå fire motorer som er "tidsriktige", så at jeg skal ha en eller to "ready-to-run" til enhver tid tror jeg skal gå.. :cool:

Hvis du virkelig skal trå til en jo en Mercury 90/115 "Tower-of-power" rekkesekser det tøffeste du kan finne. Ligger noen på Finn en gang i mellom. Eller du kan sende en IM til Droll, som er BPs egen Mercury-guru :thumbsup:

Redigert av Honduras (see edit history)
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hei!

joda, har da blitt gjort litt her siden sist, men har vært dårlig til å oppdagtere dere.

Båten har blitt beiset, natet, fått på seg epoxy, blitt glasset på skroget og har ikveld begynt å lakkere. Morro å se at det blir blankt :smiley:

Har også snudd båten en gang for å legge topcoat under vannlinjen.

Fortsettelsen blir de nærmeste dagene å lakkere, lakkere, lakkere, pusse litt, lakkere, lakkere osv..... Ikke det mest spennende :rolleyes:

Har også prøvd å lage noen stoler, er ikke helt sikker på om jeg er fornøyd med de, men skal prøve å trekke de i skai og se hvordan de blir før jeg evt. kaster dem. :headbang:

Skal prøve å få lagt ut noen bilder etterhvert, men pc`n min har gått til midlertidig streik og jeg har ingen bilder på denne pc`n.

• 1 måned senere...

Hei!

Har vært litt i sløveste laget med oppdateringer her, men her kommer ihvertfall ett bilde av hvordan båten ser ut i dag,

Har fått tak i motor, blir spennende å se hvordan det kommer til å gå, er redd den ganskje blir litt stor og tung. (En eldre v4 90hk Johnson).

Holder på å kople sammen styring og kontrollkabler, neste punkt blir tank og elektrisk til lanterner og lensepumpe osv.

Har også begynt min karriere som syerske :sweat:, har laget 2 seter til å ha foran og en sofa bak. Har bare såvidt prøvemontert disse.

Noen som har noen formening om hva jeg kan forvente av fart på denne båten? Er redd den kommer til å "suge" seg fast til vannet pga bredden den har samt at den er paddeflat i bunnen.

https://baatplassen.no/bildearkiv/38/38346/30052011045.jpg

Ronny

Tror ikke du skal være så redd for at den suger seg fast. Flatbunnede båter er en prøvelse i litt sjøgang, men i smult farvann planer de raskt og flyter fint på toppen. Med 90Hk tror jeg den skal klare seg bra :cool:

Dette er lette båter, så du må nok sette på en propell med ganske høy stigning. Da blir det fart.

Redigert av Honduras (see edit history)

Hei!

Klarte ikke å vente til båten var helt ferdig, så idag har jeg vært på fjorden og prøvekjørt litt. :yesnod:

Båten sank ikke, så da må det vel være vellykket. Problemet jeg har er at det hopper veldig, er litt usikker på hvilken høyde motoren skal stå. Sånn som den står nå, så er kavitasjonsplaten i flukt med bunnen på båten. Trimmet motoren helt inn, men det hjalp ikke det heller, virker som om jeg ikke får trimmet langt nok inn. Noen som har gode forslag? Fikk ikke sjekket turtallet, så jeg vet ikke om propellen er helt egnet heller. Propellen som sitter på er en stålpropell med 21 tommers stigning.

Kjennes veldig godt i kroppen at båten er flatbunnet ihvertfall :smash:

Bilder ifra turen

cimg3574.jpg

baatcopy.jpg

Ronny.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...