Whistler Svart 5.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2011 Gratulerer. Den ble d**t stilig. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
andersb Svart 5.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2011 ett ord... FANTASTISK!!! :) har en propell du kan få låne, skal få sjekket stigningen, den gav meg 54knop på 18 foter, med 70hk johnson + nosecone, bør passe bra til din 90. jeg hadde prøvd å heve motoren ytterligere, du har montert den 1 tomme off center? pass på kjøling når du hever. Sitér dette innlegget Link to post
Rebel Svart 6.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 Veit ikke om jeg har så lyst til å heve motoren ytterligere, skulle ikke så krappe svingen til før propellen sugde luft. Kan det være en løsning å sette på flaps? Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 med litt trimming av motoren (tilt) hjalp mye på min Squirt. Hadde samme problemet med at den sugde luft i en liten sving og da hun skulle ta igjen baubølgen Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Rebel Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Har tatt ett bilde av motoren helt nedtrimmet, hva synes dere om høyden? Har begynt å bygge vindskjerm også, har ikke satt inn ruta ennå, men rammen blir omtrent sånn. Ronny. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 (redigert) I boka "boatbuilding with plywood" står det om skeg, såvidt jeg husker, at den må avsluttes 15" -18" foran transom (og være skrånende på enden) for at den ikke skal skape "turbulens" for propellen. Om det er skeg'en som vises på det nederste bildet er det kanskje der noe av problematikken ligger. Vindskjermen ser ut til å bli pen. Redigert 9.Juni.2011 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Rebel Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Hei igjen folkens! Har vært ute å fått kjørt litt, men hoppinga har desverre ikke gitt seg. Monterte på Smart Tabs, dette hjalp litt, men når jeg passerer 25 knop så begynner hoppinga igjen. Begynner å tro at båten rett og slett er for tung bak, men jeg har alltid trodd at i en planende båt så skal vekta være bak, noen som vet noe om dette? Har ikke så veldig lyst til å kjøre rundt med masse døvekt foran heller.... Er heller ikke så veldig imponert over toppfarten, tror neppe at båten veier mye over 300 kg, men får ikke høyere fart en 38 knop. Nå er vel det strengt talt kanskje fort nok i en "plankehaug", men hadde jo vært artig å rundet 40 Til dere som har planer om å bygge noe lignende, så vil jeg sterkt anbefalle å bygge noe med mere v-bunn, denne er håpløs å kjøre med i bølger! Nyrebelte er bedre å ha med seg enn redningsvest! Sitér dette innlegget Link to post
dastunt Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 ville vel ikkje lagt ut ein filmsnutt av hærligheiten? korleis går det med vindskjermen? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot Link to post
Whistler Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Hei igjen folkens! Har vært ute å fått kjørt litt, men hoppinga har desverre ikke gitt seg. Monterte på Smart Tabs, dette hjalp litt, men når jeg passerer 25 knop så begynner hoppinga igjen. Begynner å tro at båten rett og slett er for tung bak, men jeg har alltid trodd at i en planende båt så skal vekta være bak, noen som vet noe om dette? Har ikke så veldig lyst til å kjøre rundt med masse døvekt foran heller.... .... Det trenger ikke nødvendigvis være dødvekt. Batteri og bensintank kan flyttes forover for å kontre noe av hoppingen. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Honduras Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 (redigert) Angående hopping, er båten helt plan den siste meteren? Det skal ikke mer enn 2-3mm "hook" i bunnplatene før du kan oppleve hopping. Dessuten er det avhengig av hvor mye du trimmer ut motor. Trimmer du ut for mye kan den starte med hopping selv på flatt vann. Redigert 6.Juli.2011 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Rebel Svart 8.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Hei igjen! På tide med en oppdatering. Orket ikke lenger å ha en båt som var umulig å oppholde seg i så lenge det ikke var helt flatt vann, så for ett par uker siden tok jeg båten hjem igjen for ombygging. Skrudde av motor og vindskjerm før båten ble snudd opp/ned. Lagde deretter ny kjøl og spanter som ble festet på det eksisterende skroget. Bygde opp skroget i baugen til 24 graders v-bunn, og slik at det blir flatere jo lenger bakover man kommer på skroget, tror der er ca 13 grader V-bunn ved akterspeilet. Har fått kjørt litt de siste dagene, og båten er ikke til å kjenne igjen! Den har blitt myk og fin i sjøen, og hoppingen jeg slet med på flatt vann er borte. Eneste minuset er at den har kansje mistet noe toppfart, men så lenge den cruiser fint i 25 knop så sier jeg meg fornøyd. Har tatt noen nye bilder også. Ronny. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Stilig Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Jeg lar meg stadig imponere over hvor flotte disse Glen-L båtene blir, samt hvor mange dyktige båtbyggere det er her på forumet... Rett og slett atter en flott Glen_L båt dette Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Whistler Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Stilig vindskjerm. Kan du si litt om hvordan du gikk frem og hva du brukte for å modifisere undervansskroget? Plywood, glassfiber etc? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Rebel Svart 8.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Bygde spanter i 18mm finer, i "kjølstokken" brukte jeg 1 1/2 x 8 toms gran plank. Til å kle utvendig brukte jeg 9mm finer plater. Alt godt sauset inn i epoxy. La også ett lag med glassfiberduk utenpå finerplatene til slutt og to lag duk i skjøter og overganger. Ronny. Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Tok du bilder av den jobben? Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Rebel Svart 9.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Ble desverre ikke tatt noen bilder når jeg holdt på nå, var bare å få jobben unnagjort..... Men syns jeg får lite fart ut av denne båten, gjør vel knapt 35 knop. Er ikke det i minste laget for en så liten båt med 90 hk? er jo ikke tunge båten. Mulig jeg må få på en annen propell, tror kanskje jeg har litt lavt turtall. Noen som vet hva turtall en gammel 90hk V4 Johnson skal ha på maks turtall? Ronny Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 23.August.2011 Link til dette innlegget Svart 23.August.2011 Laget du step på V bunnen? kan hjelpe det for å løfte henne litt. Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Rebel Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Som noen skrev tidlig i denne tråden så er båtbygging noe man blir avhengig av...... Så de siste vintrene har mesteparten av det lille jeg har av fritid gått med på å bygge en båt til. Har denne gangen ikke gått utifra noen tegninger, men designet er sterkt inspirert ifra Riva. Båten er 26 fot og skroget er bygget med 24 graders vbunn, motoren som sitter der foreløpig er en 305 mercruiser med drev. Båten er sjøsatt og fungerer meget bra i sjøen. Motoren blir nok antakelig byttet ut etterhvert, da den er nokså sliten. Har foreløpig ikke laget noe innredning under dekk, men må jo ha noe å gjøre til vinteren også Legger ved ett par bilder. Hilsen Ronny! https://baatplassen.no/bildearkiv/38/38346/20160718_200020.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/38/38346/20160709_165406.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/38/38346/20160718_200036.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Dahlen Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Absolutt båtkunst! Sitér dette innlegget Link to post
Rebel Svart 20.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Absolutt båtkunst! Takk for det! ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.