Jump to content

Pusse opp sliten Alo 28 seilbåt


MatsT

Recommended Posts

Min første post her.....

 

Kjøpte en 75 modell Alo 28 i fjor sommer og skal igang med å pusse den opp utvending denne våren. Dette er mitt første båt-oppussingsprosjekt, så håper å få noen gode tips her.

 

I skroget er det ganske mye dype riper/småskader rundt om, samt den har blitt veldig missfarget med årene.

 

Tenkte å gjøre følgende med skroget:

1. Sparkle opp det som er riper og skader med Biltema epoksysparkel(30-625)

2. Pusse ned det meste å få det jevnt og fint

3. Legge på 2-3 lag Biltema epoksyprimer med sprøyte (30-623)

4. Legge på 2-3 lag Biltema 2-komp polyuretanlakk med spøyte(30-553)

 

Og følgende med dekket:

1. Vaske over med en eller annen sterk kjemikalie

2. Legge på X lag Biltema epoksyprimer med sprøyte (30-623)

3. Legge på X lag Biltema 2-komp polyuretanlakk med sprøyte(30-553)

 

 

Virker dette fornuftig? Hvor mange lag bør det legges på av det forskjellige tinga ?

Link to post
Share on other sites

Bruk heller polyestersparkel, epoxysparkelen er håpløs å slipe. Ellers ville jeg brukt 1-2 lag primer, våtslipt det slett og fint, og mange tynne lag med lakk vått i vått. Gjerne 5-6, godt tynnet. Husk å vaske skroget med siliconfjerner før du begynner å slipe, ellers får du fort krater i lakken når du kommer så langt. Og det ser ikke bra ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

sorry...32 fot ble vell litt langt ja

 

Index,

Takk for tips

 

Hva bør jeg gjøre med kjølen? Har forstått den er av jern og sikkert endel rust. Tenkte å pusse/sandblåse den ned til metallet. Bruker jeg bare epoksyprimer og 2-komp polyuretanlakk på den også ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...