Jump to content

Bensintank for utenb. i samme rom som batteriet, eksplosjonsfare?


galaxy

Recommended Posts

Tja... unngå å tømme askebeger der iallefall :smiley:

Batterier trenger ikkje avgi gass, der er mange typer batterier, og nokon er tette. Så her er det vel bensinen som er problemet. Og då er løsningen kanskje å flytte bensintanken. Vanskelig å se for seg løsningen du har. Kanskje du kan flytte allt elektrisk inn i eit anna rom?

 

Alternativt må du fikse meir lufting, evt ex vifte som suger ut.

 

Og så må du lese reglene for forum, og endre overskriften slik at den inneholder mest mulig informasjon om spørsmålet osv...ellers stenges tråden

Red: sånn ja !

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hvis man har løs tank og søler med fylle pistolen nedi båten i tillegg , så er det i mine øyne kriminelt.

 

Dette har jeg sett mange ganger - litt dårlig kontakt på batteri poler og ledninger i det man starter

så har man lagt opp til det helt store.

 

Det er nesten ikke til å tro at ikke flere påhengsbåter går i lufta med et smell.

Link to post
Share on other sites

Jeg husker at det var ikke mange literene med bensin de hadde i en jerrykanne i sola, før de ga en bitteliten gnist innvendig. Det sprang 2 campingvogner i lufta.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Hvem var det som gnistet i kanna sa du? Ei bensinkanne i sola eksploderer ikkje. Ja det skulle jaggu tatt seg ut, hadde ikkje vært en heil mann igjen i den motoriserte verden om det var slik. Den kan bule ut og sprekke i en rusten gammel skjøt slik det renne utover men that's it. Og omtalte jerrykanne kan du kaste på et bål uten det blir særlig dramatikk utav det annet enn om du står i bålet

Link to post
Share on other sites

Tiltredes. Jaggu har jerrykannene vert store på sommerdagen. Etter timevis i solsteiken når vi var ute å jobba med slåmaskin. Aldri tenkt tanken på fare. Meir skeptisk til plastkanner og statisk.

Men det var litt OT.

 

Vi skulle hatt bilder av "romm" og plass i båten?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hvem var det som gnistet i kanna sa du? Ei bensinkanne i sola eksploderer ikkje. Ja det skulle jaggu tatt seg ut, hadde ikkje vært en heil mann igjen i den motoriserte verden om det var slik. Den kan bule ut og sprekke i en rusten gammel skjøt slik det renne utover men that's it. Og omtalte jerrykanne kan du kaste på et bål uten det blir særlig dramatikk utav det annet enn om du står i bålet

 

Bensindamp+gnist=eksplosjon

 

De brukte ihvertfall en kanne som hadde stått ute i sola i mange timer, og så ga de en gnist inni kanna. (å nei. de sto ikke i nærheten av kanna. De hadde noen kabler til kanna med en gnistting inni kanna)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

En uheldig løsning etter min mening. Forslag til bedring?

Det er jeg enig med deg i..... Det du bør gjøre er å separere batteri og bensintank... Få bensintanken i et eget godt ventilert rom adskilt fra annet som kan skape gnist.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mulig det var brainiac, men ihvertfall ett TV program.

 

Med andre ord så er den teoretiske muligheten for at dette skal skje med bensinkanna til trådstarter godt i underkant av null.

 

Til TS; (den antikvariske) Nordisk båtstandard har regler for slike installasjoner. Uten at jeg har søkt opp dette vil jeg tro at denne "installasjonen" bare er i grenseland så lenge det dreier seg om en løs kanne, tank eller hva du nå måtte kalle det. Altså hverken forbudt eller livsfarlig. Batteriet kommer ikke til å gniste uten at det blir kortsluttet. Det er derfor viktig at polene er beskyttet mot at løse metallgjenstander som skiftenøkler, fastnøkler etc kan falle nedpå og skape forbindelse mellom pluss og jord. Enten ved å ha batteriet i en kasse med lokk, eller et deksel som bare dekker polene. Gjennomføringen til slangen må være av en slik art at det ikke er risiko for gnag. Mansjetter finnes i mange størrelser til dette formål.

Som nevn over. Løse tanker skal ut av båten ved fylling for å eliminere risikoen for bensinsøl og damp (som kommer ut av tanken når den fylles) inne i båten.

 

For øvrig enig med Plutonium. Faren ved bensininstallasjoner er høyst overdrevet.

Link to post
Share on other sites

Min første seilbåt hadde det på samme måte.

Etter en relativt heftig tur fra Havstenssund over til Tjøme fikk jeg nesten sjokk da jeg åpnet benken med batteri + bensintank:

Batteriet hadde løsnet fra klampen som holdt det fast og lå veltet over på siden med polene pekende mot bensintanken.

Bensintanken (metall) som hadde sklidd og slæddet rundt nedi der lå ca 2 cm fra polene til batteriet - med full strekk på tilførselsslangen.

 

Så - om den slangen fra tanken til motoren hadde vært 2cm lengre, eller om batterikablene hadde vært 2cm lengre - så hadde jeg kanskje ikke sittet her idag (jeg satt jo og styrte på den benken som huset tank + batteri).

 

Så fikk batteriet et nytt sted og bo umiddelbart - etter at jeg kom over skjælven.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Tiltredes. Jaggu har jerrykannene vert store på sommerdagen. Etter timevis i solsteiken når vi var ute å jobba med slåmaskin. Aldri tenkt tanken på fare. Meir skeptisk til plastkanner og statisk.

Men det var litt OT.

 

Vi skulle hatt bilder av "romm" og plass i båten?

 

Legger ved tre bilder som viser rommet hvor bensintanken står, samt rommet der batteriet står. På oversiktsbildet sees sittebenken til venstre der batteriet befinner seg. Bensintanken befinner seg i rommet helt akterut (i forkant av bildet). Det er ingen skillevegg, men en liten lufteventil nederst ved sittebenken der batteriet er plassert.imgp2672_1013_x_760.jpgimgp3619_528_x_396.jpgimgp3618_528_x_396.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har bygget og brukt en del båter av planende/hurigående art siste 30 år, og alle de båtene som har hatt utenbordsmotor m/ elstart har et rom bak som bensintank, batteri, reservekanne, og annet stæsj har hatt sin faste plass. Vil tro at det går en del båter i dag også med denne løsningen. Har aldri hørt at det har vært ulykker i forbindelse med dette.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Husk at batteriet i seg selv også kan avgi eksplosjonsfarlig gass. Dermed er det vel viktigere å sørge for at elektriske koblinger er skikkelige, at det ikke ligger masse løse ting og slenger og at rommet som huser batteri og evt. bensintank har utlufting. Også lurt å sjekke koblinger og slanger til bensintank med jevne mellomrom.

 

På vår GH-14 er batteri og bensintank i samme rom, og slik tror jeg det er på svært mange tilsvarende båter.

Helge O

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...