Jump to content

Varmtvannstank


pinnebaat

Recommended Posts

Varmtvannstanken min blir varma opp av motoren sitt kjølevatn. Har no kome fram til at det hadde vore greitt med 220v kolbe i tanken også. På hausten blir det til at eg ligg ofte der det finnast landstraum. Tanken er også forholdsvis liten. Har ikkje måla, men tipper på ca 15 liter, kvaderatisk. Spesialbygd for å passe inn i eit passande rom...

Eg lurer på om det er nokon som har montert på 220v kolbe i tank? Har sett i Maritim og Watski katalogane utan å finne noko slikt.

Innspel blir mottatt med takk :cryin:

Link to post
Share on other sites

Så hvis tanken er laget med rette vegger som antydet, da kan man bare lage et hull og sveise på en NPT-mutter eller en liten bit av en muffe.

Men sitter ikke elementet normalt inni en hylse, altså at det ikke er i direkte kontakt med vannet?

Det var iallfall slik på min bereder, elementet kunne taes ut uten å tappe ned berederen.

Link to post
Share on other sites

Bare så du ikke lar deg lure av de rette veggene. Under finner du link til en tank som jeg hadde (ok, denne er noe støre enn din). Dersom den du har er av denne typen, så regn med at selve tanken likevel er rund. Mellom den runde tanken og det kantete blekket ligger en masse isolerende "skum".

 

Her har du link til et bilde.

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Der finnes også, bl.a. hos Maritim, en vannvarmer med sirkulasjonspumpe som kobles til motorens kjølekrets. Denne kan da også brukes til motorvarmer om du skulle trenge det. Kobler du på ventiler kan du velge å bare varme berederen, bare motoren eller begge deler.

 

Se her.

 

Koster 3.500.- men vil absolutt gjøre jobben.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Men sitter ikke elementet normalt inni en hylse, altså at det ikke er i direkte kontakt med vannet?

Det var iallfall slik på min bereder, elementet kunne taes ut uten å tappe ned berederen.

De berederne jeg har vært borti de siste årene har vært av den typen hvor hele elementet er i direkte kontakt med vannet. Systemet med indirekte oppvarming mener jeg bare blir brukt i områder med ekstremt høyt kalkinnhold. Jeg tror iallefall man skal lete lenge for å finne en husbereder idag som har indirekte oppvarming.

 

Ellers var jo TMe's forslag om motorvarmer for bil en ide....

 

Reservasjonen fra Ronald er også på sin plass  -   og jeg innrømmer gjerne at den muligheten ikke hadde slått meg da eieren forklarte hvordan tanken så ut.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Et lite apropos når det gjelder navnebruk ifb. med direkte og indirekte oppvarming. Har "årna-og-styrt" litt med tanker/bereder, bl.a. ifb. med borettslaget hos oss. Jeg er ikke 100% sikker, men tror det er slik:

- Tanker med direkte oppvarming kalles varmtvannstanker

- Tanker med indirekte oppvarming kalles varmvannsberedere.

 

Om du vil, så er altså "berederprinsippet" det samme prinsippet som vi kjenner bl.a. fra varmevekslerene på båtene våre. Og fra apparater for øl-tapping, for den sakens skyld (ref. de på pub'en som kjøler i samme slengen).

 

Det betyr i praksis at man ikke lenger kjøper varmtvannsberedere til hus, nå er det varmtvannstanker.

 

Som sagt - jeg er ikke 100% sikker, men nesten...

 

Kanskje noen rørleggere her ute som kan bekrefte?

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

I min verden går skille mellom bereder og beholder på om tanken er trykksatt eller ikke.

 

Det gamle systemet med varmtvannsbeholder er vel praktisk talt borte vekk.... Men du husker den sorten hvor man åpnet for kaldt vann inn i bunnen, og dermed kom det varme vannet på toppen ut av et "overflomsrør"?

 

En varmtvannsbereder har normalt samme vanntrykket som i resten av systemet og det var kun denne typen jeg mente da jeg skrev mine linjer.

 

Men som du er inne på; vi har rørleggermestere på forumet, de kommer nok snart innom og korrigerer det som vi amatører "rører" med  :fishing:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jepp, vi lar andre med mer peil avklare dette (som jeg også innrømmer var noe O.T. i forhold til opprinnelig spørsmål). Ser også at Høiax og andre produsenter snakker om beredere ifb. med dagens produkter, så da bortfaller i alle fall min teori. "Skomaker, bli ved din lest!", som det heter. Jeg får holde meg til det jeg kan.... :-)

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

God dagen godt folk !

En ny varmtvannstank til Stauden er på tegnebrettet, og i den forbindelse har jeg et par spørsmål. Vann inn/ut hva er normal dimensjon ? Vannpumpen min er vel på rundt 15-16 l/min. Rekker det med 12mm eller bør jeg ha noe større. Skal skifte ut hele vannsystemet slik at jeg åpen for forslag til andre dimensjoner.

 

Motorens kjølevann, hva er normal dimensjon fra Volvo Penta sine 41 motorer, Det er jo greit med samme dimensjon inn på tanken som ut av motoren og motsatt.

 

Regner med å sette inn el el-element på mellom 700W og 1000W, bør vel muligens ha 1000W siden jeg ser for meg en tank på rundt 70-80 liter. Noen sysnpunkter fra de lærde innenfor området ?.

 

Siden jeg nå har to motorer så blir vel kun den ene tilknyttet varmtvannstanken, mens den andre knyttes til et defroster anlegg i fremtiden.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vann inn og ut er vanligvis 12mm eller 1/2`.  Tilkobling til varmeslynge er 18mm/3/4`, noe som passer på de fleste motorer.

Varmeelement er mellom 700 og 1000W, noen marinaer har 5A sikringer på uttak til båter og 1000W blir da litt mye dersom du skal bruke f.eks. en litt stor lader i tillegg.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Siden jeg nå har to motorer så blir vel kun den ene tilknyttet varmtvannstanken, mens den andre knyttes til et defroster anlegg i fremtiden.

En bereder er ikke så avhengig av sirkulasjon, de varmes raskt opp.

Men på en så stor båt vil det kanskje være aktuellt å kjøre en defroster i serie med berederen.

(At du tar ut til defroster fra den ene motoren  og defroster/bereder fra den andre.)

Og da betyr sirkulasjon endel.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har omsider funne den rette leverandøren - Termomarin. Det ser ut til at dei kan skaffe stort sett kva det skal vere. Mi erfaring med dei er meget bra. Det riktige elementet for mitt bruk kom på ca 1300 kr.

 

Vart innkjøpt frå Frøkena til meg (julegåve). Ho ønska seg varmt vatn :lol:

Redigert av pinnebaat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har omsider funne den rette leverandøren - Termomarin. Det ser ut til at dei kan skaffe stort sett kva det skal vere. Mi erfaring med dei er meget bra. Det riktige elementet for mitt bruk kom på ca 1300 kr.

 

Vart innkjøpt frå Frøkena til meg (julegåve). Ho ønska seg varmt vatn :lol:

Heisan, har du bilde av denne, samt beskrivelse for hvordan denne er?? Tenker da på effekt, strømforbruk etc.,....

Link to post
Share on other sites

Heisan, har du bilde av denne, samt beskrivelse for hvordan denne er?? Tenker da på effekt, strømforbruk etc.,....

Har ikkje mottatt pakken enno. Skal ta eit bilete og gje nærmare data når elementet er motteke.

Får nok ikkje sendinga før i romjula, har ein del anna som eg skal bestille med termomarin også, så bestillinga kjem til å bli sendt over helga. Rekner med å bruke juleferien til litt båtarbeid :santa:

Redigert av pinnebaat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...