Jump to content

Koble vribart propellanlegg til motoren via fleksikobling?


Mk Trygg

Recommended Posts

Hei. Har en bra treblads vripropell på min båt og ønsker å beholde den i bytte av ny motor. Noen som vet hvilke konsekvenser jeg kan komme ut for ved å koble den til motoren via fleksikobling? Motoren som skal inne er en 30 Hk sabb laget for vripropellanlegg. Motoren som er på veg ut er en Marna Leyland BMC. Alle tips mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Sabb sine propeller har jo thrustlageret i propellen, så sånn sett burde de vel være ideelle for fleksikopling. Men det kommer litt an på propellen du har da, om du har en propell uten thrustlager kan den vel strengt tatt ikke brukes sammen med en Sabb i det hele tatt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis jeg forstår deg rett skal du inn med en 30HK Sabb, disse har som Index sier, en helt annen mekanisme mht.thrusting/vridning enn den typen du har fra BMC'en som mest sannsynlig har trekkrør for vridning av vingene.(West-mekan, Servi, eller Sleipneranlegg?)

Har du sammenlignet øvrig forhold som turtall på motorene og utveksling

etc. Kan nemlig hende den propellen du har også blir for "lett" for Sabben som er rimelig saktegående og som normalt er en stor tovinget propell?

 

Når du snakker om flexikobling tenker jeg på selve omstyringen og manøvreringen av denne. Vet at det finnes spesiell hurtigomstyring til disse Sabbene beregnet for teleflexkabler.

Link to post
Share on other sites

Dersom du skal installere en Sabb med standard mekanisk omstyring må du bruke Sabb sitt propellanlegg. Dette på grunn av at omstyringen ikke tar opp thrustkreftene fra propellen. Dersom du skal bruke et annet propellanlegg er det mulig å gjøre dette dersom et trykklager type Aquadrive eller tilsvarende monteres mellom propellaksel

og motor. Dette forutsetter at omstyringen er montert på akselen bak trykklageret f. eks. West Mekan sitt system med bakkerør. Dersom Sabben er utstyrt med HVP gear må det sjekkes at vandringen på trekkstangen passer til vandringen på reverseringen. HVP gearet kan ta opp thrustkreftene på vanlig måte.

Link to post
Share on other sites

sabb må ha thrustlageret i prop hodet ja. 3 "plastringer". hvis du får tak i brukt prop utstyr så vri på vingene og sjekk slakken. er det mye så kjøp nye ringer,skift samtidig dei 2 boltene m låseblikk som holder prophodet sammen.ryker disse så deler hodet seg,og vingene og hodet synker til havets bunn........har akk kjøpt 3ringer,2bolter og 2 låseblikk selv nå fordi slakken på vingene var blitt for stor.når jeg løste boltene i hodet på min prop så knakk den ene bolten rett under hodet uten bruk av kraft...!dette er ikke unormalt sa min forhandler,så derf skiftet jeg begge boltene nå og ved alle fremtidige ringskift ko jeg til å gjøre det samme.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...