Mk Trygg Startet 9.Mars.2011 Del på Facebook Startet 9.Mars.2011 Hei. Har en bra treblads vripropell på min båt og ønsker å beholde den i bytte av ny motor. Noen som vet hvilke konsekvenser jeg kan komme ut for ved å koble den til motoren via fleksikobling? Motoren som skal inne er en 30 Hk sabb laget for vripropellanlegg. Motoren som er på veg ut er en Marna Leyland BMC. Alle tips mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 Sabb sine propeller har jo thrustlageret i propellen, så sånn sett burde de vel være ideelle for fleksikopling. Men det kommer litt an på propellen du har da, om du har en propell uten thrustlager kan den vel strengt tatt ikke brukes sammen med en Sabb i det hele tatt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 Hvis jeg forstår deg rett skal du inn med en 30HK Sabb, disse har som Index sier, en helt annen mekanisme mht.thrusting/vridning enn den typen du har fra BMC'en som mest sannsynlig har trekkrør for vridning av vingene.(West-mekan, Servi, eller Sleipneranlegg?) Har du sammenlignet øvrig forhold som turtall på motorene og utveksling etc. Kan nemlig hende den propellen du har også blir for "lett" for Sabben som er rimelig saktegående og som normalt er en stor tovinget propell? Når du snakker om flexikobling tenker jeg på selve omstyringen og manøvreringen av denne. Vet at det finnes spesiell hurtigomstyring til disse Sabbene beregnet for teleflexkabler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fiks Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 Dersom du skal installere en Sabb med standard mekanisk omstyring må du bruke Sabb sitt propellanlegg. Dette på grunn av at omstyringen ikke tar opp thrustkreftene fra propellen. Dersom du skal bruke et annet propellanlegg er det mulig å gjøre dette dersom et trykklager type Aquadrive eller tilsvarende monteres mellom propellaksel og motor. Dette forutsetter at omstyringen er montert på akselen bak trykklageret f. eks. West Mekan sitt system med bakkerør. Dersom Sabben er utstyrt med HVP gear må det sjekkes at vandringen på trekkstangen passer til vandringen på reverseringen. HVP gearet kan ta opp thrustkreftene på vanlig måte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
salti Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 sabb må ha thrustlageret i prop hodet ja. 3 "plastringer". hvis du får tak i brukt prop utstyr så vri på vingene og sjekk slakken. er det mye så kjøp nye ringer,skift samtidig dei 2 boltene m låseblikk som holder prophodet sammen.ryker disse så deler hodet seg,og vingene og hodet synker til havets bunn........har akk kjøpt 3ringer,2bolter og 2 låseblikk selv nå fordi slakken på vingene var blitt for stor.når jeg løste boltene i hodet på min prop så knakk den ene bolten rett under hodet uten bruk av kraft...!dette er ikke unormalt sa min forhandler,så derf skiftet jeg begge boltene nå og ved alle fremtidige ringskift ko jeg til å gjøre det samme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.