Jump to content

bygge motorbrønn seilbåt 22 fot


Sailor82

Recommended Posts

Jeg har hatt en IF med motorbrønn. Det har sine fordeler, men også klare ulemper. Fordelene har du nok tenkt på. Ulempen er i første rekke lufttilførsel til motor, og det å unngå sjøvann inn i båten. Jeg opplevde at motoren kvelte seg selv, fordi avgassen steg rett opp i luftinntaket. Løsningen ble da å plugge igjen eksosutløpet på stammen, men ulempen da ble stor motstand i eksosen, da alt måtte ut over propellen, nede i vannet. Resultatet ble at motoren ikke gikk like pent og godt som den burde. I tillegg sketter det alltid opp en del sjøvann gjennom brønnen. Jeg pakket rundt med skumgummimatter, noe som hjalp en del. Jeg endte med det motsatte av det du vurderer, nemlig å droppe brønnen og montere brakett på hekken. Det har også langt de fleste andre IF-eiere gjort også.

Redigert av Baywatch (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har bygd motorbrønner i diverse store og små trerobåter. Siden dette er lave, åpne båter, har jeg hatt lite problemer med lufttilførselen, men dette kan bli et problem hvis man lukker mer til rundt brønn og motor. Én gang har vi hatt luftproblemer, med en liten Zusuki-motor; dette løste vi delvis med å skjære et lite hull på baksiden øverst på kappen over motoren. Men fullgodt blir det antagelig bare med en luftslange inn til motoren - men som sagt har vi ikke hatt særlig problemer med dette.

 

Vann inn over kanten på brønnen har heller ikke vært noe problem; i sjøgang har det hent at det er kommet en liten skvett nå og da, men helt ubetydelig.

 

Siden alle mine brønner har vært av tre i trebåter, har jeg ikke mye å tilføre om å lage brønn i plastbåt.

 

kopi_av_cimg1951_hele_oa__2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...