Sailor82 Startet 10.Mars.2011 Del på Facebook Startet 10.Mars.2011 Er det noen som har erfaring og eventuelt ideer for å bygge motorbrønn til en påhengsmotor. Ser for meg en del fordeler med dette fremfor motorbrakett på hekken. Båttypen jeg tenker på er en Junker 22. Eksempel på brønn: bilde1 bilde2 Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 10.Mars.2011 Del på Facebook Svart 10.Mars.2011 (redigert) Jeg har hatt en IF med motorbrønn. Det har sine fordeler, men også klare ulemper. Fordelene har du nok tenkt på. Ulempen er i første rekke lufttilførsel til motor, og det å unngå sjøvann inn i båten. Jeg opplevde at motoren kvelte seg selv, fordi avgassen steg rett opp i luftinntaket. Løsningen ble da å plugge igjen eksosutløpet på stammen, men ulempen da ble stor motstand i eksosen, da alt måtte ut over propellen, nede i vannet. Resultatet ble at motoren ikke gikk like pent og godt som den burde. I tillegg sketter det alltid opp en del sjøvann gjennom brønnen. Jeg pakket rundt med skumgummimatter, noe som hjalp en del. Jeg endte med det motsatte av det du vurderer, nemlig å droppe brønnen og montere brakett på hekken. Det har også langt de fleste andre IF-eiere gjort også. Redigert 10.Mars.2011 av Baywatch (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 10.Mars.2011 Del på Facebook Svart 10.Mars.2011 Jeg har bygd motorbrønner i diverse store og små trerobåter. Siden dette er lave, åpne båter, har jeg hatt lite problemer med lufttilførselen, men dette kan bli et problem hvis man lukker mer til rundt brønn og motor. Én gang har vi hatt luftproblemer, med en liten Zusuki-motor; dette løste vi delvis med å skjære et lite hull på baksiden øverst på kappen over motoren. Men fullgodt blir det antagelig bare med en luftslange inn til motoren - men som sagt har vi ikke hatt særlig problemer med dette. Vann inn over kanten på brønnen har heller ikke vært noe problem; i sjøgang har det hent at det er kommet en liten skvett nå og da, men helt ubetydelig. Siden alle mine brønner har vært av tre i trebåter, har jeg ikke mye å tilføre om å lage brønn i plastbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Sailor82 Svart 10.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2011 Jeg vil tro at det må kunne finnes løsninger for å sikre lufting til motoren f.eks eventuelt med slange/snorkel fra luftinntaket til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.