Jump to content

Hvordan utvide hull til eksosgjennomføring fra 90-100mm?

Kodvaag

Recommended Posts

Hvordan utvide hull til eksosgjennomføring fra 90-100mm?

Jeg har demontert den originale eksosgjennomføringen i akterspeilet på min Scand 29 Baltic.

Det er byttet fra Volvo Penta TAMD 40B maskin til Yanmar 315 hester. Dem må ha nesten dobbelt så stort volum på lydpotta, og 10 mm tykkere eksosslange.

Det er nå et perfekt rundt 90mm hull i akterspeilet på Baltic'en min.

Nå har jeg kjøpt en 100mm skrogjennomføring som skal inn der.

Forslag til en fin metode å utvide hullet?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Jeg måtte gjøre det samme på en Bayliner jeg hadde tidligere, og der skrudde jeg midlertidig fast en liten finerplate på innsiden som dekket det eksisterende hullet, boret så et senterhull fra utsiden i finerplaten for å trygg på at jeg hadde funnet senter, og brukte deretter et hullbor fra innsiden igjen. Hullet jeg da fikk i finerplaten sørget for å støtte hullboret slik at boret ikke kastet på seg når det gikk inn i akterspeilet.

Finnes sikkert andre løsninger også, men denne fungerte fint for mitt vedkommende.

Hei få tak i en hullsag til 90mm hull og en til 100mm, ta og sag ut et 90mm hull i eks en finerplate med litt tykkelse. ta ut den delen du har kappet ut og fest inn i hullet du har i båten så du får et styrehull å borre det nye hullet etter( sett den nye 90mm utkappet fast på en liten plate av finer og sett mot hullet innenfra og skru den fast med tynne skruer innenfor radius du skal kappe ut) ... kjapt og enkelt.

Om du ikke har hullsag på Ø100mm, koster det fort noen kroner å kjøpe en. En liten roterende rasp til drill koster brøkdelen...

Merk opp det nye hullet med tynn tusj eller lignende, og fres på frihånd. Det er kun snakk om 5 mm "gods" som skal vekk, det går fort og blir nøyaktig nok.

på mange hullsagholdere går det å skru på to sager samtidig. Sett først 100mm saga på holderen, så trer du 90 mm saga inni 100millimetern og skrur den inn på de gjengene son stikker igjennom den store.Da bruker du 90 saga som styring! Gjort dette mange ganger når kunder har ombestemt seg ang downlights etter at hullene har vært borret allerede.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Og selv om man ikke har godt utvalg i hullsager er det enkelt å utvide et slikt hull med en buet rasp (grov fil). Er du redd for at gelcoaten skal brytes av rundt hullet kan du gjerne teipe rundt. Men som oftest har gjennomføringen så stor overdekning utvendig at denne dekker evenduelle sår i gelcoaten.

Har måttet gjøre dette på de fleste hullene jeg har tatt ut fordi det er sjelden hullsagene mine har riktig diameter.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Driver du å bygger noe artig igjen nå .-)

Som de forrige båtene mine er det forrige eier som har kjøpt og betalt alt som er dyrt.

Jeg bare ferdigstiller montasjen.

Takk for alle gode tips, skal nok få montert den gjennomføringa en av dagene.

Ønsker litt mer snøsmelting først...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Hvis du ikke har de hullsagene du trenger er forslaget til Ruby veldig bra. Selv sverger jeg imidlertid til rettsliper (ser ut som en forvokst dremel multi). Med en slipehylse på den slipper du også problemet med at gelcoaten fliser seg opp. Du har full kontroll og kan lett følge en tynn strek :thumbsup:

Her ser du typen:

fremstilling_av_rulle07.jpg

Det går også an i mange tilfeller å sage det nye hullet først i en plankebit for så å feste denne på det stedet hvor du skal ha det nye hullet. Da bruker du hullet i plankebiten som anlegg til selve hullsagen.

For at fineren ikke skal rive så mye leste jeg nylig et tips her å kjøre hullsagen i starten i revers.

Løsningen ble en annen måte...

Satt inn skruer i de 5 gamle hullene som den gamle eksosgjennomføringen var festet med.

Da passet hullsaga på 104mm akkurat i mellom skruehodene, og de virket som styring på hullsagas periferi...

Satt drillen i revers. (takk for det tipset)

Gnagde i vei til sporet var dypt.

Snudde retningen på drillen, og boret meg gjennom.

Resultat: Perfekt. :thumbsup:

på mange hullsagholdere går det å skru på to sager samtidig. Sett først 100mm saga på holderen, så trer du 90 mm saga inni 100millimetern og skrur den inn på de gjengene son stikker igjennom den store.Da bruker du 90 saga som styring!

:thumbsup:

Den har jeg ikke tenkt på, skal begynne med det da jeg ofte må utvide hull i kjøkkenbenker ved bytte av armaturer til nye med større hullkrav...

Redigert av bukt (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...