Jump to content

hva slags vårpuss skal du gjøre med båten din?


harry92

Recommended Posts

heisann.

 

lurer egentlig hva du skal gjøre med båten din for og få den klar til sommer sesongen?

 

jeg hvet i hvertfall at det jeg trenger og gjøre er og skrape skroget helt ned til bunn og olje å lakke på nytt. lage noen nye tiljer og male de på ny maling (grønn). lage noe ny inredning og bytte fenderlits.

 

neste år har jeg tenkt og bytte taket på kahytta.

 

 

mathias

Link to post
Share on other sites

skrape ned under for å legge på primer og bunnstoff på nytt!

Hvorfor slite med skrape, når man kan gjøre det enkelt (og billig)?

 

Bruk kausisk soda, tapetklister og vann. Bare og koste på, ta noen kaffekopper, så høytrykksspyle det av.

 

Oppskriften er omtalt flere steder her på BP

 

Faxen

 

PS! Ellers skal jeg polere overbygg, pusse propellere, stoffe der det trenges, samt male taket til forpiggen med et eller annet jeg prøver å finne ut hva heter og hvor få kjøpt.DS! :flag_bp:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til det vanlige med vask og polering skal jeg: Montere ferdig ankervinsjen, bytte alle skroggjenomføringer under vannlinjen (har alt tatt ut de gamle), monter nytt skrogtrekk ved babord stikkøye (etter at det kom utrolig mye kondens bak denne), montere tilbake propell og roret, og til slutt bunnsmøre.

Med tanke på det møkka været vi har her på østlandet om dagen ser det ut til å være en stund til jeg får gjort noe mer.

Link to post
Share on other sites

Holder på med rengjøring av kjølesystem på begge motorer. Skal vaske og lakke girkasser og motorer div plasser. Stb hylse lekker fortsatt litt skal etter strammes eller pakkes om. Skifte av alle zinker under båten. Bunnsmøre. Flytte septik tank. Knytte motorer og gjennomføringer opp mot sinker igjen(originalt slik) Trekke om styrhustak. Reparere badeleider innfestning på plattform.

Skifte olje på motorer samt oljefilter og diesel filter.

Kaste ut gamledassen akter og lage til ny. Tette en del vinduer som har lekket litt i vinter.

BB motors tempgiver virker ikke. Fikses.

Skifte olje på dieselpumper.

Montere el bryter på gass systemet så eg slipper springe heilt akter kvar gang det skal slåes av.

Sikkert en haug meir også. Blir eg ferdig.. Neppe i år heller.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

-Skifte olje, filter og impeller på begge motorene,samt ventil justering.

-Skifte olje,zink og belger på dreva.

-Spraye dreva med drev spray.

-Skifte zink på baug thruster.

-Vask og polering av hele båten.

-Impregnere kalesja.

-Smøre opp glidelåsa på kalesja.

-Flekke over men bunnsmurning der det trengs.

-Skifte to batteri.

-Muligens montere ny kartplotter.

 

Jaja blir ikke arbeidsledig med det første :giggle:

 

Mvh

BB

Link to post
Share on other sites

I år skal det stoffes bare i beltet.

Vaskes og poleres.

Så skal jeg montere ekkoloddmodul til plotteren, skal ha innvendig svinger.

Utebord skal pusses helt ned og lakkes opp på nytt igjen.

Nytt batteri til baugpropell, muligens splitte strømforsyningnen mellom baugpropell og hekkthruster.

Justere snapdaviter slik at de passer til gummibåten.

Montere påhengsmotor brakett på rekka akterut.

Link to post
Share on other sites

Vårpussen begrenser seg til å fylle ferskvann og å bære ombord fødevarer. Og så ut på tur.

 

Vasking og polering tas i løpet av sesongen når været måtte tillate det. Og så blir det sikker et par dager på land sånn omkring st.hans for bytte av sink og flekking av bunnstoff.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Bytte: Wc,cd spiller, høytalere, girvaijer, motokobling, zink. Vaske å impregnere kalesjen. Vaske, polere å vokse. Slipe, olje å lakke treverk. Rydde litt i det eletriske. Oljebytte på drev/motor samt filter. Montere dieselvarmer. Byttet badeplattform...Blir jeg ferdig :confused: .............Tror faktisk det :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Har 3 stk småbåter alle omkring 16ft.

 

En ny Hansvik som skal bunnsmøres og montere fester på rekka for giver til ekkolodd.

 

En eldre plastbåt av Kavaler 444 type, som kun skal bunnsmøres, og muligens jeg monterer nye tofter.

 

Denne skal selges.

 

En Rana speilbåt ( tre ) skal bunnsmøres og oljes, kanskje litt maling på rekker, denne skal også selges.

 

Siden disse to båter skal selges blir 2 stk 9,9hk Suzuki 1997 også solgt, en ene med lang stamme, den andre med kort stamme og 15hk forgasser, denne har også likeretter / spenningsregulator montert slik at man får ladet batterier.

 

Håper derfor på bra vær, med noe varme uten for mye vind, da skal det vel gå greit, er ok å holde på med slikt når været er bra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...