Jump to content

ARC - Tur eller regatta. Fuske og fanteri?


fokk

Recommended Posts

Er ARC som går fra Las Palmas til St.Lucia en regatta. Om så, hvordan er klassene for forskjelige båter delt inn. Lys som i Norge?

Hvordan er det med det å bruke motor? Er det noen som sjekker bruk av motortimer?

 

Seilas hadde jo en artikkel om dette rett etter at ARC var ferdig og resultatene lå klar. Endel norske båter kom med påstander om fusk angående motortimer. Det er jo kommet frem at inndeling i klasser(tidskorreksjon)(kall det LYStall) er fullstendig tilfeldig. Ut fra dette må jo resultatlistene bli det reneste tøv.

Er dette tilfelle er jo det bare tull å skrive om ARC som om dette er en seriøs regatta(race) slik som Seilmagasinet og Seilas gjør det.

Redigert av fokk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det vel to klasser i ARC, en racingklasse der det ikke er lov å bruke motor og en turklasse der motorbruk er lovlig, i turklassen så er det vel et egenmeldingsskjema for motortimer osv, altså en turseilas der en del av greia er konkurransepreget men ikke spesielt alvorlig. Hvem i alle verden bryr seg om plasseringen i turdelen ? Om noen vil jukse for å ta seg oppover listene i turdelen så er det vel kun på deres egen samvittighet det svir eller ?

 

Det blir som 2 seilbåter samme vei på fjorden, ja det er kanskje regatta men om den ene jukser litt med motor så er det vel ikke noen krise siden det ikke er noen store premier involvert alikevel

Link to post
Share on other sites

Satte meg aldri godt inn i det, hadde ingen ambisjoner om anna enn å komme over...

 

Men det er riktig at det er flere klasser, der den desidert største er "turklassen" (Cruising). Bryggesnakket gikk heftig når vi fekk tildelt "handicap". Det hadde lite med LYS å gjøre iallefall. Eg snappa opp deler av forklaringa som vart gitt; dei såg ikkje berre på båten, men også på mannskapet. Hvor mange og om det var barn eller ikke med. Men som sagt, satte meg aldri inn i det, så dette var bare det eg snappa opp på brygga. Motortimer var basert på egenmeldingsskjema, ingen kontroll utover det bortsett fra dersom det var avvik på det man hadde rapportert inn dag for dag i forhold til det samleskjemaet man leverte inn etter målgang.

Link to post
Share on other sites

Med det samme du er her Tempest.

 

Hva er holdningen din til ARC, ville du valgt å delta eller seile utenom hvis du skulle gjort det for første gang igjen med tanke på det du vet i dag ?

 

Det koster jo fort 8-10lapper å delta og man må jo også da starte på et fast tidspunkt istedet for å kunne starte litt før eller etter om man føler for det. Man er vel også pålagt å være på plass ved brygga allerede 2uker før starten ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har tenkt å delta på langturseminarene som ARC arrangerer i forkant av rallyet, synes jeg ikke det er verdt pengene. Om du er opptatt av sikkerheten ved å seile i følge kan man jo reise over samtidig som ARC går, og også sette seg inn i hvilke frekvenser som er i bruk.

 

En ulempe med ARC er at den starter på et bestemt tidspunkt, ikke når det er et passende værvindu.

 

Jeg skriver værvindu, for så tidlig som ARC går, har ikke passaten stabilisert seg skikkelig, i alle fall ikke de siste 5-10 årene. Det at ARC starter så tidlig er en stor ulempe for den som vil ha en komfortabel seilas over. På den annen side blir det litt mer tid i Karibien.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Ja, eg ville ha seilt med ARC om eg skulle gjøre det igjen, enten det var første gang eller om det skulle bli ein neste gang...

 

Eg ser poenget med at det er ugunstig at datoen er fastlagt, og i tidlegaste laget for ein stabil passat. Sikkerheten på sjølve overfarten kan du også ivareta "gratis" ved å segle samtidig eller litt i forkant av ARCen. Når ein først har komme utfor ein episode som gjer at ein treng hjelp vil det ikkje spille nokon rolle om ein er ARC-bår eller ikkje. Vi delte også all vår informasjon fra ARC-systemet med dei båtane som segla sjølvstendig vha mail, så informasjonsbiten er heller ikkje noko vektig argument. Dei norske seglarane er eit veldig sosialt og sjødyktig folkeslag, som ikkje skiller mellom ARC-båt eller ikkje.

 

Når eg så likevel seier eg ville ha deltatt, er det fordi:

- Prisen på 8000,- (for oss) fekk eg igjen i form av gratis dekksutstyr (blokker og anna) som dei delte ut. Han kom ombord og spurte kva eg trengte, såg kva han hadde i bilen, og det han hadde fekk eg. Rekna på verdien etterpå, og det var kloss oppunder 8000,- Det skjer nok ikkje kvart år, det her trur eg var i forbindelse med at Bavariafabrikken skifta leverandør av div. utstyr...? Men det var også masse andre gratis og godt rabbaterte saker som ein "tjente" inn igjen avgifta på.

- Tilgangen på proffar for riggsjekk og anna var vanskeleg for dei som ikkje var med i ARCen. For oss som var med var det berre å sette seg på liste, så kom dei rundt for ein billeg penge.

- Det sosiale aspektet hadde eg glatt betalt 8000,- for ein gong til. I begge endar, altså både før og etter kryssinga, var det eit kjempeopplegg som eg hadde opplevd det som kjedeleg å ikkje ha tilgang til.

- Vi hadde ikkje med ungar, men blir det ein neste gang ser eg ikkje bort ifra at det kan bli med. For ungane er ARCen ein stor samanhengande "bursdagsfeiring" Masse aktiviteter og opplegg som eg ville ha prioritert at dei fekk vere med på. Dei skal tross alt snart sitte på ein seglbåt med begrensa aktivitetsnivå i nokre veker.

 

Så, konklusjon:

Sikkerhetsmessig er det ingen problem å segle utanfor ARCen. For tilgang på "proffar" til klargjering og sjekk av båt og utstyr, er det ein fordel å være med. Sosialt sett er eg ikkje i tvil om at det var verdt pengane:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...