Jump to content

På nett i grisgrendte strøk, via satellitt telefon eller alternat.


Enzo

Recommended Posts

Hva finnes av løsninger for tiden.

 

Om man kjøper en satellitt telefon, trenger man da et modem i tillegg ?

Hva med andre løsninger, finnes det noe overkommelig for å få en mailløsning til å fungere greit utenom teefonløsningen.

 

Tenker på alternativer til SSB radio og slikt pactormodem eller hva det nå heter

Link to post
Share on other sites

Det er vel bare to løsninger, satelitt eller SSB radio.

 

Fordelene med SSB er prisen på datatrafikken, samt at radioen også kan brukes til å snakke i, skulle det bli aktuelt. Ulempene er omfattende installasjon, mye høyere brukerterskel.

 

En satelitttelefon, som f.eks. iridium, er mye enklere i bruk. Du kobler til PC via kabel, trenger altså ikke noe eget modem. Prisene på Iridiumutstyr og trafikk er ikke lave, men jeg vil heller ikke si de er grusomme. Det kan være lurt å montere en ekstern utvendig antenne på båten. I enkelte områder, f.eks. Cuba, virker ikke Iridium.

 

Thuraya er også et alternativ, men gir ikke worldwide dekning om du trenger det. Etter det jeg husker noe rimeligere enn Iridium i bruk, og brukbart i nesten hele Europa.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Ja jeg er klar over dette GeirKS men tenkte på de forskjellige løsningene som dekkes sattelitt, fleet broadband lignende saker er det jo nå haugevis av ned i størrelser som ser humane ut også ,men de koster vel det hvite ut av øyet og kan vel i realiteten ikke brukes til noe mer fornuftig enn sattelefon sålenge man ikke skal surfe på internett

Det er selve hardwaren men prisen er litt uklar for meg når jeg ikke vet hvor mange KB en mail f.eks er, og med noen av abbonementene kan man ikke sende SMS til vanlige Norske netcom/telenor mobiler.

 

 

Jeg ser for meg at jeg gjerne vil motta et par tekstmailer pr uke og så svare på disse, og så tenker jeg at vi sikkert ryker på en 5min telefonsamtale til gamlelandet 5-10ggr i mnd.

 

Og hva med å bli oppringt, vil det koste meg noe om noen ringer til meg ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forstår ikke helt hva du spør om innledningsvis, men noen svar har jeg til deg.

 

Å ringe til satelittelefon fra norske telefoner er svindyrt, omkring 30 kr i minuttet. Det er billige å ringe fra mobil enn fastnett i mange tilfeller. Å ringe ut med Iridium koster ca 1USD i minuttet avhengig av ringeplan/skrapekort.

 

At man ikke kunne sendes SMS til norske abbonenter var nytt for meg, men jeg tror jeg har lest at noen av de eldste satelittelefonene ikke kan sende sms.

 

E-post er normalt ganske små, det er vedleggene som tar plass. I tillegg er vedlegg s.k. Base64 kodet og blir i praksis ca 33% større å overføre.

 

En e-post på 1000 tegn er litt over en 1kB, det blir 1000 tegn innhold og noen hundre tegn i mail-headere, si 1.2kB.

 

Det er altså ikke lurt å sende dokumenter frem og tilbale, men ren tekst.

 

Mailprogrammet ditt vil sikkert også generere litt ekstra trafikk når det startet opp, sjekker mail, lagrer kopier osv, særlig hvis det ikke er satt opp riktig for bruk med satelittelefon.

 

Det er mulig at satelittelefonleverandøres programvareløsning gjør dette på en mer elegant måte med komprimering o.l. Slik at faktisk sendt datamengde blir en del mindre i praksis. Antar de kanskje ikke bruker SMTP/POP eller IMAP (mailprotokoller) direkte over satelittlinken, men pakker inn dataene på en mer hensiktsmessig måte.

 

Ellers så kommer det jo noen "bredbåndsløsninger" som ser interessante ut, men de har jeg ikke satt meg inn i, så der får noen annen utfylle. Ser dog at de har reltivt store retningsbestemte antenner, som kan være en utfordring underveis.

 

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De forskjellige satelitt-systemene har forskjellig dekningsområder. Noen er f.eks gode i Atlanteren, andre har f.eks sin styrke rundt kysten i USA (det vel kanskje i akkurat grisgrendt strøk, men allikevel).

Det var en artikkel i et av de siste numrene av Passagemaker om satelitt-systemer og hva som skjer i dette markedet.

 

I båten min er det montert en Inmarsat (mini) M terminal. Med en max datahastighet på 2.4 kbps har jeg ikke lagt ned særlig kraft i å utforske denne. Regner med at den fyker over bord i løpet av sommeren.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Planlegger å seile til varmere strøk, saken er den at jeg trenger å være mulig å få tak i pågrunn av jobben og da ser jeg for meg at jeg må kunne motta en mail eller to i uka med diverse spørsmål osv som jeg da kan svare på og så er det jo også kjekt å ha som sikkerhet og for å kunne berolige familie om at jada vi lever i beste velgående innimellom

Link to post
Share on other sites

Isatphone Pro til inmarsat virker veldig lovende. Koster rundt 500 dollar i innkjøp og skal etter planen få støtte for internett før sommeren. 2.4Kbit/s, samme hastighet som Iridium har på sine små handsett.

 

De har også 2 års varighet på tellerskrittene du kjøper til telefonen.

Link to post
Share on other sites

...for å kunne berolige familie om at jada vi lever i beste velgående innimellom

Har du tenkt over hva som skjer den dagen de der hjemme ikke får kontakt med dere når de forventer kontakt.

 

Teknologien vi har tilgang til på vår ferd er et gode for oss som ferdes der ute, men kan bli en voldsom påkjenning for de som venter på livstegn...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

når jeg ikke vet hvor mange KB en mail f.eks er, Og hva med å bli oppringt, vil det koste meg noe om noen ringer til meg ?

En A4 side text er 2Kb.

Dette sendes i løpet av 1 sek til 1 min beroende av hvor gode forhold du har på SSB. Dette gjelder text. Bilder og grafikk tar lengre tid, og engner seg ikke så godt. Men teknikken blir bedre og bedre.

HF-Radio er kostbart å installere, men gratis i bruk. Da kan du sende mail til jobben, bestille reservedeler, proviant, diesel etc. til havner du ankommer.

Amatørgruppen i Follo er i gang med mail over HF. Uten pactormodem, og bare PC!!

Rogaland Radio har sluttet med Telefoni på HF for lenge siden, men opererer telefoni på MF.

Lyngby Radio i Danmark, og Stockholm Radio sluttet med HF-telefoni i 2009. Bare MF

Men du rekker langt med MF også. Du kan rekke kyststasjoner på MF når du er flere døgns seiling unna.

Ellers blir det Inmarsat!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Thuraya til bruk i huttiheita. Virker riktignok ikke i USA, men dit har jeg ikke tenkt meg.

Svært god talekvalitet.

Det trenges ikke noe abonnement. Den kjører på et tvillingkort fra Telenor.

Så er det bare å registrere den i systemet. Det gjøres med en funksjon i telefonen.

Jeg kan velge kun GSM, kun sat, prioriter GSM eller prioriter sat.

 

Jeg ville satt ombord en Inmarsat Mini-C. Koster €1400.-.

Ikke tale, men enkel mail. Du får også sikkerhetsmeldinger.

Har "Emergency" knapp som på VHF. Innebygget GPS gjør at posisjonen også sendes.

De du gir tilgang kan spørre om hvor du er, eller du kan programmere den til å sende posisjonsmeldinger i intervaller.

Den kan også programmeres til å sende advarsel dersom båten går ut av eller inn i et definert område.

Har 5 I/O pinner som du selv velger hva skal brukes til.

Link to post
Share on other sites

Planlegger å seile til varmere strøk, saken er den at jeg trenger å være mulig å få tak i pågrunn av jobben og da ser jeg for meg at jeg må kunne motta en mail eller to i uka med diverse spørsmål.......

 

Har inntrykk at de fleste som seiler til varmere strøk benytter SailMail til slikt, og gjerne i kombinasjon med SSB og et pactor modem, en løsning som vistnok skal være den rimeligste, og samtidig ha forholdsvis god dekning!

 

GRIB filer med værdata og annet kan også mottas på et slikt system, og det finnes mange systemer for dette for seilere som er ute på tur, Winlink er for eksempel et alternativ til SailMail?.

Link to post
Share on other sites

En A4 side text er 2Kb.Dette sendes i løpet av 1 sek til 1 min beroende av hvor gode forhold du har på SSB. Dette gjelder text. Bilder og grafikk tar lengre tid, og engner seg ikke så godt. Men teknikken blir bedre og bedre.HF-Radio er kostbart å installere, men gratis i bruk.

 

Winlink er gratis, men Sailmail er ikke gratis. Winlink forutsetter amatørradiolisens. Sailmail forutsetter LRC eller GOC sertifikat og lisens for båten. Begge disse systemene har begrensning på trafikkmengden du kan sende/motta. Det er ofte kø for å få kontakt med de mest populære Winlinkstasjonene, f.eks. den på Puerto Rico som jeg brukte mye da vi seilte østover over Atlanteren.

 

 

Jeg ville satt ombord en Inmarsat Mini-C. Koster €1400.-.Ikke tale, men enkel mail. Du får også sikkerhetsmeldinger.Har "Emergency" knapp som på VHF. Innebygget GPS gjør at posisjonen også sendes.De du gir tilgang kan spørre om hvor du er, eller du kan programmere den til å sende posisjonsmeldinger i intervaller.Den kan også programmeres til å sende advarsel dersom båten går ut av eller inn i et definert område.Har 5 I/O pinner som du selv velger hva skal brukes til.

 

Da slipper du også å stadig snakke med folk når du er på tur...

 

Har inntrykk at de fleste som seiler til varmere strøk benytter SailMail til slikt, og gjerne i kombinasjon med SSB og et pactor modem, en løsning som vistnok skal være den rimeligste, og samtidig ha forholdsvis god dekning!GRIB filer med værdata og annet kan også mottas på et slikt system, og det finnes mange systemer for dette for seilere som er ute på tur, Winlink er for eksempel et alternativ til SailMail?.

 

Har selv brukt Winlink et år og det er en brukerterskel der... I tillegg er det en del jobb å installere en SSB-radio skikkelig. Selv da kan den på enkelte bånd krangle med resten av elektronikken, eller omvendt. Siden Enzo har bra med kr og firma som tar telefonregningen vil jeg ikke nøle med å anbefale ham satelittelefoni.

 

Forøvrig er han naturligvis velkommen i radioamatørenes rekker!

 

73

 

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik SSB radio det høres ut som masse mekk å montere og dyrt osv , i tillegg må man vel bore hull i skroget til diverse jordingsplater og slikt, i hate it så i første omgang så utgår det med høye kneløft.

 

Har du tenkt over hva som skjer den dagen de der hjemme ikke får kontakt med dere når de forventer kontakt.

Bare man ikke lover noe så venter de heller ikke på telefon, er det ikke slik ?

 

Jeg ville satt ombord en Inmarsat Mini-C. Koster €1400.-.

Ikke tale, men enkel mail. Du får også sikkerhetsmeldinger.

Og denne kobler man opp mot en PC og koster det noe å bruke den ? (tellerskritt og slikt) ?

 

 

Siden Enzo har bra med kr og firma som tar telefonregningen vil jeg ikke nøle med å anbefale ham satelittelefoni.

Nånå nånå :smiley: firmaet er mitt eget så det er jeg som betaler regningen uansett og jeg har ikke mer kroner enn jeg trenger, hadde jeg hatt masse penger så hadde jeg ikke spurt her da hadde jeg bare kjøpt en slik bolle fra Sailor og vært online overalt. Hadde håpet å komme billigst mulig ut av dette.

 

Laste ned værkart er også fint når man eventuelt er uti der

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøp en heilt vanleg handholdt Iridium med datakit. Monter i båten med ekstern antenne. Da får du eit enkelt og greit system som holder fint til mail, og folk kan ringe deg (de betaler). Fordelen er at om du eventuelt måtte forlate skuta og gå i flåte, kan du røske med deg telefonen sammen med Grabbaggen på vei ut. Treng ikkje kjøpe forhandsbetalte minutt som går ut på dato, vanleg abonnement basert på faktisk forbruk er ikkje uoverkommelig dyrt.

Link to post
Share on other sites

Og denne kobler man opp mot en PC og koster det noe å bruke den ?

Jepp. Det følger et email program med Sailor sin.

Husker ikke helt takstene, men den er relativt billig i bruk.

Det koster ikke noe å eie den.

Den mmå kommisjoneres før bruk. Det gjør firmaet du kjøpte den av.

For å bruke mail må du ha konto hos Eik LES.

Jeg synes den gir mye økt sikkerhet da den sender posisjonen hver gang du bruker den.

Eik LES kan spørre hvor du er.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare man ikke lover noe så venter de heller ikke på telefon, er det ikke slik ?

Det trodde vi også inntil vi opplevde at noen forventet telefonkiosk på hver en holme. Merkelig med oss mennesker hvordan noen kan gå i dagevis å uroe seg dersom de ikke får livstegn fra en. Men som du selv nevner, for all del vokt dere for å oppgi tidspunkt for neste ETA og håp at de som forventer livstegn har styrke nok til å akseptere dette. Det blir de der hjemme som kan få det verst når media forteller om hendelser ute i verden. Dagens media formidler mye raskere en vi kan klare å holde følge med disse. For eksempel Japan idag og de som idag seiler ute i Stillehavet. Kan enkelt forestille meg uroen som oppstår hos pårørende.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Slik SSB radio det høres ut som masse mekk å montere og dyrt osv , i tillegg må man vel bore hull i skroget til diverse jordingsplater og slikt, i hate it så i første omgang så utgår det med høye kneløft.

 

Det er klart det er litt mekk også.

Men nå leverer dem maling innsatt med metallspon som fungerer som jordingsplan!

Du maler 2-3 kvm under dørkplatene, og der har du jordingsplan!!

http://yachtfunk.com/en/products.html

 

Jeg vil ha SSB-radio ombord den dagen jeg drar, men kanskje en satelittelefon i skuffen også :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tatt en telefon til Radio Holland i Oslo, de fører alle disse produktene og kan helt sikkert svare på priser for bruken av de forskjellige. Inmarsat C er den enkleste utgaven, du kan sende sms og epost, mottar bare epost. Etterhvert som du tygger på denne saken vil du nok bestemme deg for noe som har telfonimulighet og da er flere allerede foreslått tidligere. Fleet 33, iridium osv. Priser har jeg aldri tenkt så mye over da regningen aldri har kommet i min postkasse. En epirb med gps er også en anbefalling (fremfor en uten gps) men det er jo en annen diskusjon...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...