Jump to content

Bytte doble solex mot singel weber, noen spørsmål.


Erik K

Recommended Posts

Som overskriften sier, lurer jeg på å bytte fra doble solex, til singel weber på en VP B20 som sitter i en Draco 17 som jeg har kjøpt. I den forbindelse har jeg et par spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med :) Er ikke ute etter noe annet enn å gjøre driften av motoren litt mere pålitelig. Har hørt så mangt om doble solex :P

 

-Hvilken Weber bør jeg gå for

-Hva gjør jeg med luftinntaket? Må jeg tilpasse det gamle eller Kan man bruke vanlig luftfilter til weber?

-Vil jeg miste mye effekt ved å gå fra doble til singel forgasser?

 

Erik

Link to post
Share on other sites

Har bygd om en aq130 fra to enkle til en dobbel Weber. Brukte en 32-36mm fra en Ford Granada 2.0, flyttet over komplett forgasser med luftfilterboks. Efekten var lik, men den er enklere å justere og har automatisk choke. Kjøpte innsug fra et firma som driver med trimming av B20, husker ikke hva det heter.

Link to post
Share on other sites

Weber er langt bedre forgassere enn både solex og stromberg - som ofte sitter på volvoer. En ny toport, totrinns Weber 32/36 dgv, som er den samme som sitter på f.eks gamle ford taunus, granada og sierra 2,0, kan kjøpes hos f.eks www.pedersenracing.no for ca kr 2 000,- de kan også sørge for at du får forgasseren satt opp med rette dyser etc. Tror de gutta kan skaffe innsug også, men jeg er ikke sikker på om volvo b18/20 weber innsugene beregnet for bil kan brukes på båtmotorene pga mulig plass konflikt med marine eksos manifolden.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Holder selv på med et lite prosjekt med å konvertere en injektormotor til trippel Weber.

Som et tips så er det mye å hente på å ha riktige deler montert på gasseren. F.eks. en 40 dcoe Weber er ikke bare en type. Den kan sikker settes opp mekanisk på nærmere 50 forskjellige måter.

Den kan ha mye forskjellige idlejets, chocks, venturis, air jets, emulsjon jets, main jets, og pumpvalves med matchende pump jets.

Så ikke vær sikker på at om en kjøper en brukt, så er det bare å putte det på ens egen motor. Og regne med å få optimal preforma ut av den.

Hvis du ikke har lyst til å lese deg opp på emnet selv, vil jeg anbefale å få hjelp av en ekspert.

 

Hvis en får en som har stått på samme volum motor, og har samme max turtall. Så er en langt på vei. Da vil sikkert motoren gå ganske så bra i utgangspunktet.

 

Jeg bestilte tilslutt alt av deler til forgasserne mine fra USA. prisen der borte er brøkdelen av her i Norge.

Mye større utvalg er det også. Å få tak i deler fra Forgasser-service ga jeg opp etter en del mails og telefoner.

 

 

Forøverig tror jeg mye forgasserproblemer kan slippes om en kjøper seg en synkrometer. Og justerer gasserne en gang i året. Forbruket blir bedre også.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Jeg har kommet over en Weber 36 DCD med innsug til Volvo B20. Synes dere jg bør kjøpe denne? Har sett litt på filter også. Orginalt er det jo montert noe stort greie oppå de doble forgasserne. Monterer jeg bare et vanlig luftfilter til weber hvis jeg bytter? Er det også slik at det bare er et spesielt filter som passer til 36DCD? Finner ikke mye å velge mellom...

Link to post
Share on other sites

Vanligvis er det en flammedemper med netting på mindre innenbordsmotorer og du må ikke ha vanlig filter, det går jo an å bruke et universalfilter/sportsfilter fra biltema men da må

det lages et rør fra forgasseren til filteret..sørg uansett for at filteret/motoren får friskluft utenfor motorrommet.

Ville no renset og justert solexene hvis jeg var deg og som nevnt tidligere få disse synkronisert også tenning er veldig viktig å få optimal

Link to post
Share on other sites

Tror dere ikke det er noe å hente på et bytte altså? Grunnen til at jeg vurderer det er fordi jeg har hørt at en forgasser er mye mer driftssikkert, og er det en weber, er det bare enda bedre og mer økonomisk... Korriger meg gjerne, da jeg ikke gidder gjennomføre dette hvis det ikke er noen vits. Men et sportsfilter gjør susen som flammedemper da, forstår jeg deg rett?

Link to post
Share on other sites

Holdt litt på med Ritmo Abarth for lenge siden. De ble levert med både Solex og Weber. De med Solex hadde oftere ujevn tomgang, og hosting ved akselerasjon. De måtte også oftere inn til synkronisering en de med Weber. Men prestanda når begge var tunet var lik.

Med bakgrunn i at Solex harket litt oftere. Så er muligens forbruket i snitt litt bedre på Weber. Siden de ser ut til å holde riktig innstillinger over lengre tid.

Men dette var med DCOE forgassere. Oppbygningen på stående typer har jeg ikke peil på.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Weber 36 DCD er vel noe av det tryggeste du kan sette på en Volvo motor. Stødige, gode forgassere, og lette å justere inn. Jeg tipper du vil oppnå penere gange, lavere forbruk, men også noe lavere effekt enn du har fra før. Et slikt innsug og forgasser kunne gjort seg i den gamle Amasonen min, hmmmm...

 

Jan E: Er det virkelig plass til DCOE forgassere i en Ritmo Abarth? Jeg hadde en 125TC, dvs den første modellen. Denne hadde en vertikal dobbel Weber DCD, men med DCOE som jo bygger ganske mye ut fra blokka må det jo ha vært rimelig trangt nedi der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kr 1000,- for gasser, innsug og luftfilter er en god deal. 36/36 DCD åpner første det ene og så begge med mer enn 3/4 pådrag. Gode forgassere. Sprint filteret benytter en eller annen std luftfilterinnsats som du greit får tak i hos hvilken som helst bildele forhandler. på www.misab.se er det mulig å finne bestykningstabeller for forskjellig bruk av forskjellige Webere - finnes kanskje noe for båtmotorer også...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...