Jump to content

Motor Prosjekt AQ140A


AQ140A

Recommended Posts

angående den klunke lyden som du snakker om på tomgang

 

Det er forsåvidt tøft gjort å mene at man hadde "den samme lyden" på sin motor, ettersom slike lyder kan være løse eller slitte ting, slik som for eksempel demperplate, men slik "klonkelyd" kan vel for eksempel også være begynnende råde- eller skjørtebank og en hel del andre ting?

 

Uansett imponerende diagnostikk, blir enda mer imponert hvis det er riktig!

 

PS: delenummeret er vel #855389, og koster 2791,- hos nærmeste gullsmed!

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Begynte på kjøleren. Her var det mye tull å griseri. topplokket er tæret på toppen. Kan prøve med kjemisk metall, men burde sikkert hatt ett nytt.

 

Da jeg tok ut kjøleren dukket noe rart opp. Her var lekkasje mellom salt og ferskvannskretsen se det grønne i ferskvannskretsen. ,Her lå en stor akning ned i bunn som kjøler skal presses mot så her var det tett på. Ellers så fant jeg noe som jeg har etterlyst å desse motorene. Jeg tror det er en zinklugg i bunn som går inn i sjøvannet å kjeleren. Merkelig patent. Ikke annet vente at det lekker.

 

Siden filterhuset til kjøleren også er noe deffekt så lurer jeg fælt å om jeg skal bevare orginalen eller om jeg skal finne meg en kjøler som henger løst.

 

 

img_00841.jpg

 

 

img_00831.jpg

 

 

img_00821.jpg

 

 

img_00811.jpg

 

 

img_00801.jpg

 

 

 

 

Her kom jeg over noe rust på opplagringen til kammen fremme. Lurer på om ikke denne må byttes.

https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21829/img_00791.jpg

 

Her er eksosporten slipt frem. Som Dere ser så er det mye tæring. ca. 5mm. dyp er denne. hmm. noen som vet om en topp som jeg kan overføre delene? Begynner å se mørkt å denne sveisingen og det er dumt vist det kjemiske metallet ikke virker.

https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21829/img_00771.jpg

Link to post

Vet ikke når det kommer til den eksosen, om det blir for varmt for å kunne bruke hts2000, aladdin og liknende. Denne på føres jo med mye mindre varme, å i verste fall blåses den jo "ut"...

 

Den kjøleren så jo "spennende ut" men er den tett? har sett flere hvor det er tettet mellom kretsee med blå silikon, det har funket fint ser det ut til.

 

 

Når det kommer til den kammen så ser det ut til at det er fjæra fra tetteringen som har rustet? det skulle vell ikke by på noe problem da jeg regner med du bytter det meste av tetteringer uansett? Tror disse følger med i slipesatsen til toppen...

Link to post

Det er forsåvidt tøft gjort å mene at man hadde "den samme lyden" på sin motor, ettersom slike lyder kan være løse eller slitte ting, slik som for eksempel demperplate, men slik "klonkelyd" kan vel for eksempel også være begynnende råde- eller skjørtebank og en hel del andre ting?

 

Uansett imponerende diagnostikk, blir enda mer imponert hvis det er riktig!

 

PS: delenummeret er vel #855389, og koster 2791,- hos nærmeste gullsmed!

 

Ok, unskyld att eg sa eg hadde samme lyden, men eg hadde en klonke lyd når motoren gikk på tomgang, og det var demperplaten som ga denne lyden på min motor...

Link to post

Ok, unskyld att eg sa eg hadde samme lyden, men eg hadde en klonke lyd når motoren gikk på tomgang, og det var demperplaten som ga denne lyden på min motor...

 

Trenger ikke unnskylde til meg, alle innspill er sikkert velkomne av trådstarter, jeg bare synes det var tøft å konkludere med at man hadde samme lyden ut fra beskrivelsen "klonkelyd" jeg thumbsup.gif

 

 

Her kom jeg over noe rust på opplagringen til kammen fremme. Lurer på om ikke denne må byttes.

Rust på fremsiden der er ikke noe problem, men du må ta ut kammen og se hvordan det ser ut der kammen ligger i lageret.

Her er eksosporten slipt frem. Som Dere ser så er det mye tæring. ca. 5mm. dyp er denne. hmm. noen som vet om en topp som jeg kan overføre delene? Begynner å se mørkt å denne sveisingen og det er dumt vist det kjemiske metallet ikke virker.

 

Det aller billigste må vel være å gå på et bilopphuggeri å skru av en topp på en gammel Volvo 240.

B21 og B23 går fint om hverandre.Se på den toppen du har, det er støpt noen tall i den, sannsynligvis 1000160 eller 1000398, prøv å finn en ny topp med samme merkene, eller så kan du også bruke 1000405 eller 1000530, som er den vanlige B23(0) toppen, men fordeleren er sannsynligvis montert litt annerledes, men dette er ikke noe stort problem.

Det finnes også 1000531 og 1000631 topper, men det er lite sannsynlig at du finner noen av de!

Ventiler og annet er stort sett likt, og kompresjon er også såpass i nærheten at det ikke er noe problem, men du bør finne ut hvilken kamaksel du har, og enten bruke den du har eller finne en tilsvarende.

D-kam er ofte brukt på båtmotorer (og B21E bilmotor), og denne har noe mer løft enn standard kammen som brukes i biler (A-kam), men jeg tror egentlig ikke du vil merke noe særlig forskjell på de 125 ponniene du har med litt mindre løft på kammen?

Link to post

Der fant du jo ferskvannslekkasjen din, hadde selv i frahverandre kjøleren min i fjor vinter for sjekk og vedlikehold, den så ikke like stygg ut som din, men jeg hadde også diverse tæreskader, hvis ikke det er tært hull, kan du gjøre rent og bruke aralditt eller lingnende for og fylle porene,

Norske båter er best!

Link to post

Tja. Muligens har jeg hatt en lekkasje som bildene klart viser men det har ikke vært merkbart. Noen som vet hvor jeg kan henvende meg for en slik topp? Har prøvd den lokale høggern uten resultat. Tror jeg prøver å få tak i en ny topp før jeg begynner. Var lite gods igjen til å sveise på.

 

Når det gjelder toppen på kjøleren så kan jeg sikkert bruke blå silikon evt. Støpe opp igjen kanten å slipe til. Må Sjekke om det lar seg gjøre å kjøpe kun ett nytt lokk. Men denne pluggen oppunder der skal vel være zink? Merkelig innretning med kun en o ring som holder pluggen oppi.

 

Ellers så sliter jeg med å få tak i rødfarge med ruststopper. Svart og grått er i handelen. Noen forslag her?

 

Ett annet spørsmål. Si at jeg vil ta overhaling eller utsjekk på Stempler veiver etc senere. Da kan jeg vel plAnlegge uttak av motoren Og ta alt fra undersiden slik at jeg slipper å demontere toppen Og kjølesystemer etc?

 

Ellers så er alle bidrag velkomne her i denne posten

Link to post

Jeg innså nå at dette med å få ut stempelene var et dumt spørsmål :rolleyes: Nei stempelringene er jeg trygge på så da skal resten gå bra så lenge motoren er ute.

 

Siden det blir en stund til montering igjen har jeg oljet inn sylinderene og flatene. Har lagt en tynn plastduk over for bevare oljedampen. Jeg har også en frostvakt som står på for å få litt temp. i motorrommet.

 

Da er det på tide å pakke å komme seg til båten for litt avfetting og klargjøring for maling. Tar både motoren og motorrommet i samme slengen-

 

Lydmatter til motorrom tenkt jeg å kjøpe på clas eller biltema.

 

Ha en strålende helg.

Link to post

530 er vel en av de mest ettertraktede toppene på markedet, mange som bruker disse ved tubobygg osv.

Hvilken kam har du tenkt å kjøre i denne?

 

Denne passer fysisk over, men har vist annet kompresjonsforhold men da også annen porting eller ventiler da denne skal øke ytelsen i rette sammenhenger.

 

Husk at noen topper kom med toppdeksel UTEN ventilasjon for veivhus, så hvis du ikke ventilerer i topp så må du montere ventilasjon nede på blokka...

Link to post

lite tenker nok på 531 toppen, 530 står på alle Volvo'er herfra til Sverige og litt til, og er ikke særlig ettertraktet, og alle toppene har samme ventilene så vidt jeg vet, kompresjonsforskjellen er vel ubetydelig liten, så det går nok bra.

 

Kammen som står i toppen nå vil fungere, men ettersom det er en bil kam vil du få effekten på litt for høyt turtall, det er bedre å sette over den kammen som står i den toppen du tok av båtmotoren.

Link to post

UPS, bomma vist litt dær ja :blush:

 

Jeg vet ikke om jeg ville brukt D-kammen hvis det står en H eller K kam i den andre toppen, etter hva jeg forstår mister man litt helt i bunnen med disse kammene, men får det godt igjen når man kommer mot topp.

 

Håper du har rett i at komp forskjellen ikke er så stor, for jeg går "bakover" til 160 topp på min :)

 

Hvis du ikke bytter kam så slipper du kanskje også å shimse om :)

Link to post

Finn ut hva du har først, det står et nummer i enden av kammen, nummeret betyr følgende:

 

S733 = A

S758 = C

S760 = D

S764 = F (accessory/R-sport)

S772 = K

S759 = R (accessory/R-sport)

S761 = S (accessory/R-sport)

Noen ganger står bokstaven der i stedet, men det pleier å være disse numrene som brukes!

Står i den enden som ikke har tannhjul for regreim, altså bakover.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...