Jump to content

Motor Prosjekt AQ140A

AQ140A

Recommended Posts

Takk for det. Skal sjekke opp.

Har ellers syret olje og ferskvannskjøler 1del saltsyre og 3 deler vann. Har skylt og lagt i bløt delene for å vaske ut syren. Har ellers startet å bygge opp igjen lokket til ferskvannskjøler med kjemisk stål. som var godt tæret. Jeg har hatt en liten lekkasj mellom filter og kjøler. Kameræt mitt har tatt helg så det ble dårlig

Nå ble jeg nyskjerrig, hvordan kan man si om denne er utslitt?

Er jo "bare" en plate som er dempet med noen fjærer ut fra hva jeg husker, så hva slites?

Må se litt på disse når jeg går i garasjen senere, har 2-3 liggende i reserve å ble ekstremt gla for det nå som dere forteller gullsmedprisen :)

Når det gjelder demperplaten, så kan jeg opplyse om at jeg en engang hadde en AQ140 som fikk problemer med nettopp denne. Det hele hadde seg slik at at en av fjørene på demperplaten knakk, med det som resultat at den knekte fjøra ble dratt med svinghjulet for så å kile seg mellom tannkrans og startmotor. Motoren stod da som i sju steiner. Jeg plukket egentlig motoren i fra front og bakover og hadde av både topp, stempler og det meste før jeg tok av svinghjulskåpen og så hva som egentlig var problemet.

Så dersom du fremdeles plukker på denne maskinen og kan inspisere demperplaten ville jeg tatt en kjapp inspeksjon på disse fjørene for å se om de ser greie ut. Det fordrer da såvidt jeg husker at motoren er tatt ut av båten.

Hei å takk for link. Denne var nyttig. Adeno. Toppen jeg har kikket på har a kam. Vet ikke om den trenger å byttes Oljefyllingen har lengre hals og der er noen ekstra små hull under eksosportene. Ser ut for at det skal være noen rør inn på. Ellers så så den ikke bra ut. Oljen var blitt til svart tjærelignende greie. Motoren toppen står på har ikke vært brukt på ingen vet når. Er i tvil om en skal bare vente til rette toppen dukker opp.

Når det gjelder demperplaten, så kan jeg opplyse om at jeg en engang hadde en AQ140 som fikk problemer med nettopp denne. Det hele hadde seg slik at at en av fjørene på demperplaten knakk, med det som resultat at den knekte fjøra ble dratt med svinghjulet for så å kile seg mellom tannkrans og startmotor. Motoren stod da som i sju steiner. Jeg plukket egentlig motoren i fra front og bakover og hadde av både topp, stempler og det meste før jeg tok av svinghjulskåpen og så hva som egentlig var problemet.

Så dersom du fremdeles plukker på denne maskinen og kan inspisere demperplaten ville jeg tatt en kjapp inspeksjon på disse fjørene for å se om de ser greie ut. Det fordrer da såvidt jeg husker at motoren er tatt ut av båten.

Så på de platene jeg hadde liggende, å fant ut at det ikke kunne være noe annet som kunne ryke. Bortsett fra litt overflaterust så er jeg berget for en stund fremover, skal nok ta å bevare disse bedre med tanke på hva en ny koster :)

Hei å takk for link. Denne var nyttig. Adeno. Toppen jeg har kikket på har a kam. Vet ikke om den trenger å byttes Oljefyllingen har lengre hals og der er noen ekstra små hull under eksosportene. Ser ut for at det skal være noen rør inn på. Ellers så så den ikke bra ut. Oljen var blitt til svart tjærelignende greie. Motoren toppen står på har ikke vært brukt på ingen vet når. Er i tvil om en skal bare vente til rette toppen dukker opp.

Skulle du trenge ny kam kan du se hær

Har også sett kammer ned i 1200kr for enten h eller k kam. Husker ikke helt,men mener aq145 kommer med H kam(eller k).

Du kan lese mere om kammer hær http://www.volvo240.dk/main.asp?f=86 , ellers kan du også ta en titt på forum.vccn.no

Teknisk info om kam finner du på denne siden http://www.volvo240.dk/main.asp?f=85

Spennende å følge med videre. Godt mulig den toppen du har fått er kjempe bra, bare gi den en service :)

Da er jeg igang med å bygge opp igjen lokket til ferskvannskjøler. Dette gjøres med kjemisk stål. Ringen her er helt tæret på grunn av en lekkasje mest trolig. Det så ut til at massen kom til å feste seg dårlig men er helt utrolig bra nå når jeg holder på å slipe så dette blir bra til slutt. Alt er syret. Selve kjøleren må bunnskruen loddes på igjen da jeg vridde av hele dritten ved demontering. En ny komplett kjøler inkl. Hus koster 12000kr inkl. Mva. Så her er det bare å fortsette overhaling. ellers så har jeg begynt å planlegge hvordan jeg skal klare å kvitte meg med alle rørene på sjøvanskretsen å bruke slanger istedenfor siden både rørene og enden på rørene er i meget dårlig forfatning. Det er jo ikke rare trykket på denne kretsen så det burde ikke være noe problem men tips mottas med takk.

Ett lite spørsmål. Når jeg vrir rundt frem og tilbake veivaksling på motoren ved topp av. Så er det litt slark og lyd akkurat i vendingsøyeblikket. Er det normalt eller skal det være kompakt?

Skal se om jeg får dette på lyd. Det du sier er at med toppen av og alle reimer etc. så er det helt kompakt når du dreier frem og tilbake? skal se om jeg får til en video imorgen.

Da er eksosmanifolden fra Mekonomen ankommet. 2400,- inkl. mva. inkl. nye eksospakninger og bolter

img_0119.jpg

Noen som vet hvorfor dette hullet er plugget på den gamle manifolden og ikke den nye? Hvor fører denne? Må jeg plugge den?

img_0118.jpg

Når jeg nå bygger opp kanten på lokket til kjøleren så kan det se ut som at innerdiameter er konet. Kan dette stemme eller skal den være helt rett? Kan virke som den skal være konet siden alt blir presset sammen med sjøvannsfilteret etc.

img_0106.jpg

Ellers så er den nye toppen kommet inn på ett bilverksted, så det skal bli spennende å se hva som kommer ut igjen.

Kan ikke minnes den lyden på 145blokka mi ihvertfall, men skal undersøke en gang til. Høres for meg ut som noe "vandrer/slarker" men jeg er jo ikke kvalifisert på noen måte til å bedømme dette.

Er det slik med 1&4 på TDC også?

Når stemplene står helt på topp, og du bare vir litt på hjulet så skal du se en liten bevegelse i stemplet. Hvis du ser at stemplet "står igjen" så er det dårlig sort etter hva jeg har lært.

Redigert av lite (see edit history)

Jeg klarer å bevege veivaksling en 3-4mm. Før stempel 1 som er på topp beveger seg tilbake. Dette er samme aviket der det kunne se ut som på bildene først i tråden at overettmerkene på veiven sakser men jeg tenkte at siden stempel 1 er på topp både når de sakser litt og når de er overens så er det ok. Skal dette være helt kompakt kan jeg vel konkludere med at motor må ut. Kanskje dette er klonkelyden jeg hører også.

Har laget en video til deg, men den tar en drøss med tid å overføre. Blir å legge denne privat ut til deg på youtube(dvs at du må logge på for å se denne), sender deg link på melding når jeg har overført alt.

Dær ser du først aq140 blokka mi som ligger i garasjen og samler støv, denne virker å dreie fint rundt(har sprayet på smøremiddel så det er det du kommer til å se på toppen av stemplene).

Ettersom det ikke er reimhjul på motoren turner jeg den på festene til svinghjulet(som heller ikke er montert). Har forsøkt å filme hvor mye jeg turner for å få den vandringe du blir å se på filmen. Mot slutten av filmen ser du at jeg turner ekstremt sakte, du ser da vandringen på stemplet over TDC.

I del 2 av filmen har jeg tatt med en rotax 477(2takt), denne har vært varmskjært og sannsynligvis fått knust rådelager. Du vil se hvordan jeg kan turne veiva mye før stemplet får vandring. Det er også godt synlig at når veiva har passert TDC så kan jeg trykke stemplet litt ned og du hører en "klunk" lyd.

Du må nok ut med blokka, håper du lipper å bli stående fast med denne delen. Et rimelig alternativ kan være å besøke nærmeste mekaniske skole, for mange av disse har elevbedrifter og det kan være mulig å få byttet råde og rammelager billig. Disse bør du nok ikke bytte selv da klareringene er minimale...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...