Vbunn Svart 27.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2011 Ja det ser ut som at du har rådebank. Se denne videoen Å bytte lagre klarer du fint selv, veiva må sjekkes(slipes). Et tips er å kjøpe noe som heter plasticgauge for sjekke lagerklaringen oppgitt av volvo. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 27.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2011 (redigert) Ser av filmen din Vbunn at han nevner noe som skal være slark i, når han går over til det stempelet som er iorden. Hvordan vet jeg at det ikke er det? Jeg har en god sugekopp. Muligens kan jeg feste den på stempelet å prøve å få bevegelse. Her skal vel ikke være noe slark.? Lite. Var vanskelig å høre men det virket som at det var 100% komakt uten en lyd. Stemmer det eller er det en liten pip? Det er vel derfor jeg har en litt dårlig gange på tomgang da muligens? Redigert 27.Mars.2011 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 27.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2011 Det er horisontal toleranse i kryssboltlageret. sylinderveggene vil ta seg av dette, men i filmen er stemplet løst derav bevegelse i horisontalplanet for stempel. Det er lageret i bunn rådelageret som skal være tight selvom det også har noe horisontal bevegelse. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 27.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2011 (redigert) Ok, Tusen takk for svar så langt, meget takknemmelig. Jeg legger ned arbeidet til jeg finner noen kyndige som kan ta en kikk å dette, for å vurdere videre hva som må gjøres. NB. Motoren står i båten med drevet på. Det er ikke noe der som kan skape denne lyden? Ja den står i fri. Redigert 27.Mars.2011 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 27.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2011 En slitt knute(eller kryss) kan vell lage lyd også... Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 28.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 Da er plastdeksel til forgassere og sprutelist til toppdeksel mottatt. Takk så mye for handelen Lite. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 28.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 Takk til deg også, håper det ordner seg greit med de eventuelle rådeproblemene. Har funnet ut at plastigauge er billig på ebay(ca 200kr for en pakke som måler mange forskjellige klaringer, ca 50kr for den billigste pakken, alt med frakt) Enkel å bruke også Bare hiv deg rundt å se hva du får til. jeg bestiller i kveld :) Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 28.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 Ja jeg skal starte planleggingen med å ta motoren ut. Uansett hvordan jeg vrir og vender å det så må denne slarkelyden vekk. Vist det er koblingen mellom drevet og motoren så finner jeg det ut før jeg drar ut motoren. Vist ikke det er det så vet en hvor en skal lete. Hvordan kan desse lagerene være deffekt? Det er vel på grunn av årelang slitasje eller evt. feilmontering. Andre årsaker kan det vel ikke være? Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 28.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 (redigert) Ja jeg skal starte planleggingen med å ta motoren ut. Uansett hvordan jeg vrir og vender å det så må denne slarkelyden vekk. Vist det er koblingen mellom drevet og motoren så finner jeg det ut før jeg drar ut motoren. Vist ikke det er det så vet en hvor en skal lete. Hvordan kan desse lagerene være deffekt? Det er vel på grunn av årelang slitasje eller evt. feilmontering. Andre årsaker kan det vel ikke være? Hvis vi antar at det er klaring i rådelagrene dine som er årsaken klakke lyden. Vil den være svært hørbar ved gange? Årsaken til eventuell rådbank er dårlig smøring eller overbelastning av lagerbanen dvs at lasten på råden er høyere en hva oljefilmen bære. Dette kan det være flere årsaker til dårlig oljetrykk lekkasjer underveis(interne) etc. Se bare f.eks på bilmotorer som har gått 500 000 km. De har snurret uendelig mange ganger mer en din båtmotor. Det vil sannsynligvis være større toleranse der en ny ,men når det har utviklet seg til rådebank(stor toleranse) blir det en selvforsterkende effekt som fort fører til totalhavari. Redigert 28.Mars.2011 av Vbunn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 28.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 (redigert) Når det gjelder lyd av motoren så høres kun en svak klunkelyd som jeg ikke klarer å lokalisere. Dette er på tomgang og uten belastning. Så straks jeg øker turtall i fri så er den vekk. Motoren høres helt flott ut ved belastning. Redigert 28.Mars.2011 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 28.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 (redigert) Kan det være skjørtebank? er vell ikke helt umulig det heller... Men siden stemplet ditt kanskje ikke vandrer som det skal, høres rådelager mer fornuftig ut. Redigert 28.Mars.2011 av lite (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
retro 32 Svart 28.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 Det går an å demontere det gamle oljefilteret/vaske med bensin og sjekke dette for metallspon, tøm over en hvit duk Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 28.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 Hei igjen. Etter gjennomgang av motoren idag av en bedreviter er konklusjonen klar. Rådelagerene er helt iorden. Lyden kommer fra bak i drevet, altså knuten. Han klarte ikke å se eller fremprovosere slark i noen av stemplene. Stemplene beveger seg hele tiden uanset hvor en vrir og styrer på. Det er nok mine kunnskaper om hva jeg skal se etter det skorter på. Beklager det. Når det gjelder knuten eller andre ting så skal det vel ikke være denne lyden når jeg dreier frem og tilbake slik jeg gjør? eller er/kan det være akseptabelt? Han som hadde service på drevet for 2 år nevnte nå at knuten var slapp men smurte dette opp igjen og det var ikke noen hensikt å bytte så sant jeg ikke kjente unormal vibrasjon i båten. Kan denne klunkelyden også stamme fra knuten? Ang. gammelt oljefilter så er dette skiftet for 1 timers gange siden. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Vell, nå er det mulig jeg husker litt feil men det skal jeg undersøke senere. Uansett: det drevet som står på båten min, har (etter hukommelsen) ingen ulyder når jeg vrir på krysset. Blandt de 2 reserve/deledrevene mine har jeg ett hvor jeg mener å huske at knuten slarker litt og det kan nok gi ulyd. På det tredje drevet, som er tatt rett ut av drift men har fungert fint, er det en liten "klunk" lyd når jeg vrir på krysset, mener å huske det var inni drevet den lyden kom fra. Leste litt om dette i en annen tråd, tror det var på dette forumet. Jeg har vp280sp drev. Tror nok selgeren har rett, ut fra det jeg har fortalt tidligere, litt lyd kan man regne med. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 31.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Ok. Vi for se langs med om jeg bytter dette også. Skal ta opp båten nå i nærmeste fremtid. Regner med jeg gjør som sist å tar av drevet for skikkelig tilkomst for rengjøring. Holder på med oljekjøleren nå og kranen ser ut for å være ferdig. Er så mye slark. Må jeg ha ny eller kan den repareres? Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 31.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Du bør vell bytte knutebelg hvis det er en stund siden, å det er jo raskt gjort å ta av drevet hvis det ikke har stått for lenge. Bare å¨ta en grundig titt. Kan den "krana" til oljekjøleren koste så mye da? kan vel erstattes med "hvasomhelst" som stennger for vannet, men blir jo tungvint når man skal drenere systemet... Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 1.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Ja det er sant. Jeg skal finne en kran som er både ny og sikrere. I tilegg så kommer jeg til å montere en T på sugesiden av sjøvanspumpe slik at jeg kan flushe med ferskvann og glykol. Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 2.April.2011 Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 Hei Aq140a. Ser du skal montere T-stykke på inntaksiden. Det høres lurt ut med tanke på vinterkonservering. Hvilken type deler tenkte du å bruke til denne modifiseringen? Tror jeg skal gjøre det samme i vår Draco, med samme motor som deg. Når jeg har satt den sammen og løftet ombord i båten. Nå ligger den i deler. Skal lakkere den litt før jeg setter den sammen. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 2.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 Hei. Jeg tenker å bruke kobberdeler. Jeg har tanker om å skru slangenipler inn i sjøvannspumpe for så å bruke slanger. Da er det 2stk. Slangenipler, 2 stk. Kraner og en T. Vist en velger å bruke rørene som er orginalt kan en jo bruke knipedeler i kobber, rørleggere har slikt. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 18.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Siste skrik i denne saken. Det går sent men fremmover. Tiden strekker ikke til så mye som en skulle ønsket. Den gamle orginale toppen har fått seg en overhaling. Eksosporten som var tæret er sveist opp igjen og planet. Deretter er toppen blitt overhalt av ett verksted, ventiler og seter har blitt slipt. Toppen måtte planes på grunn av sveisingen av eksosporten. Utrolig hva 2 timer av en proff kan gjøre:))))) Toppen var i dårlig stand så om jeg hadde problemer med tomgang og køring så var ikke dette rart synest de på verkstedet, så det er ikke bare forgasser og tenning som kan få skylden:))) Gler meg til å få startet den:)) Det neste som har skjedd er at ferskvannskjøler er blitt reparert. Tappeskruen under ble ødelagt under demontering. Denne er blitt sølvloddet på igjen. Har ett stykke igjen med huset til kjøleren før at denne er komplett. Det blir endel reperasjon med kjemisk stål. Bilder kommer senere:)) Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 21.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Da ser det ut for at lokket til huset på ferskvannskjøleren er fikset. Her var kragen fulstendig tæret i stykker. Jeg har brukt kjemisk metall fra locktite. Som ser ut for å være ett fantastisk middel. Huset til kjøleren koster 6000 for ett nytt så det er mange penger spart. Neste skritt er å bygge opp igjen bunnen av kjølerhuset. Tror det er støpegods. Noen som har noen tips på hvordan jeg kan få den ren invendig? Det er vanskelig å komme till innvendig med slipeverktøy. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 24.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2011 Har prøvd å søke litt her på forumet, men jeg prøver her. Noen som har en god oppskrift på montering av topp til AQ140A? Helt fra rengjøring av flater til ferdig teitet topp med moment? Håper å få pakningsettet om noen dager så da må jeg prøve meg:)))) Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 24.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2011 (redigert) Her er kompresjonstest som er foretatt. Som Dere ser ligger 2 stk. på ca. 9 og 2 andre litt under. Noen kommentarer? Vet at de bør være like med vet ikke hva de skal ligge på og om dette er akseptabelt for en gammel motor. Redigert 24.August.2011 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 25.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2011 (redigert) Her er resultatet på reperasjonen av tæring på lokket til ferskvannskjøleren. Ble riktig så bra. Reperasjonen er utført med dremmel, planfil og kjemisk metall. Før reperasjonen så hadde jeg problemer med at det var noen dråper i timen. Resultatet av lekkasjen ser Dere på alt som er vekk og som er reparert. Redigert 25.August.2011 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.August.2011 Link til dette innlegget Svart 25.August.2011 Så bra! Da gjenstår det å se om det tåler kombinasjonen varme og trykk etter oppstart. Men som du sier, til den prisen må man nesten bare prøve! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.