Jump to content

Motor Prosjekt AQ140A

AQ140A

Recommended Posts

Ser av filmen din Vbunn at han nevner noe som skal være slark i, når han går over til det stempelet som er iorden. Hvordan vet jeg at det ikke er det? Jeg har en god sugekopp. Muligens kan jeg feste den på stempelet å prøve å få bevegelse. Her skal vel ikke være noe slark.?

Lite. Var vanskelig å høre men det virket som at det var 100% komakt uten en lyd. Stemmer det eller er det en liten pip?

Det er vel derfor jeg har en litt dårlig gange på tomgang da muligens?

Redigert av AQ140A (see edit history)

Takk til deg også, håper det ordner seg greit med de eventuelle rådeproblemene.

Har funnet ut at plastigauge er billig på ebay(ca 200kr for en pakke som måler mange forskjellige klaringer, ca 50kr for den billigste pakken, alt med frakt)

Enkel å bruke også

Bare hiv deg rundt å se hva du får til. jeg bestiller i kveld :)

Ja jeg skal starte planleggingen med å ta motoren ut. Uansett hvordan jeg vrir og vender å det så må denne slarkelyden vekk. Vist det er koblingen mellom drevet og motoren så finner jeg det ut før jeg drar ut motoren. Vist ikke det er det så vet en hvor en skal lete.

Hvordan kan desse lagerene være deffekt? Det er vel på grunn av årelang slitasje eller evt. feilmontering. Andre årsaker kan det vel ikke være?

Ja jeg skal starte planleggingen med å ta motoren ut. Uansett hvordan jeg vrir og vender å det så må denne slarkelyden vekk. Vist det er koblingen mellom drevet og motoren så finner jeg det ut før jeg drar ut motoren. Vist ikke det er det så vet en hvor en skal lete.

Hvordan kan desse lagerene være deffekt? Det er vel på grunn av årelang slitasje eller evt. feilmontering. Andre årsaker kan det vel ikke være?

Hvis vi antar at det er klaring i rådelagrene dine som er årsaken klakke lyden. Vil den være svært hørbar ved gange? Årsaken til eventuell rådbank er dårlig smøring eller overbelastning av lagerbanen dvs at lasten på råden er høyere en hva oljefilmen bære. Dette kan det være flere årsaker til dårlig oljetrykk lekkasjer underveis(interne) etc.

Se bare f.eks på bilmotorer som har gått 500 000 km. De har snurret uendelig mange ganger mer en din båtmotor. Det vil sannsynligvis være større toleranse der en ny ,men når det har utviklet seg til rådebank(stor toleranse) blir det en selvforsterkende effekt som fort fører til totalhavari.

Redigert av Vbunn (see edit history)

Hei igjen.

Etter gjennomgang av motoren idag av en bedreviter er konklusjonen klar.

Rådelagerene er helt iorden. Lyden kommer fra bak i drevet, altså knuten.

Han klarte ikke å se eller fremprovosere slark i noen av stemplene. Stemplene beveger seg hele tiden uanset hvor en vrir og styrer på. Det er nok mine kunnskaper om hva jeg skal se etter det skorter på. Beklager det.

Når det gjelder knuten eller andre ting så skal det vel ikke være denne lyden når jeg dreier frem og tilbake slik jeg gjør? eller er/kan det være akseptabelt? Han som hadde service på drevet for 2 år nevnte nå at knuten var slapp men smurte dette opp igjen og det var ikke noen hensikt å bytte så sant jeg ikke kjente unormal vibrasjon i båten.

Kan denne klunkelyden også stamme fra knuten?

Ang. gammelt oljefilter så er dette skiftet for 1 timers gange siden.

Vell, nå er det mulig jeg husker litt feil men det skal jeg undersøke senere. Uansett: det drevet som står på båten min, har (etter hukommelsen) ingen ulyder når jeg vrir på krysset.

Blandt de 2 reserve/deledrevene mine har jeg ett hvor jeg mener å huske at knuten slarker litt og det kan nok gi ulyd. På det tredje drevet, som er tatt rett ut av drift men har fungert fint, er det en liten "klunk" lyd når jeg vrir på krysset, mener å huske det var inni drevet den lyden kom fra.

Leste litt om dette i en annen tråd, tror det var på dette forumet.

Jeg har vp280sp drev.

Tror nok selgeren har rett, ut fra det jeg har fortalt tidligere, litt lyd kan man regne med.

Du bør vell bytte knutebelg hvis det er en stund siden, å det er jo raskt gjort å ta av drevet hvis det ikke har stått for lenge. Bare å¨ta en grundig titt.

Kan den "krana" til oljekjøleren koste så mye da? kan vel erstattes med "hvasomhelst" som stennger for vannet, men blir jo tungvint når man skal drenere systemet...

Hei Aq140a.

Ser du skal montere T-stykke på inntaksiden.

Det høres lurt ut med tanke på vinterkonservering.

Hvilken type deler tenkte du å bruke til denne modifiseringen?

Tror jeg skal gjøre det samme i vår Draco, med samme motor som deg.

Når jeg har satt den sammen og løftet ombord i båten.

Nå ligger den i deler. Skal lakkere den litt før jeg setter den sammen.

• 4 måneder senere...

Siste skrik i denne saken. Det går sent men fremmover. Tiden strekker ikke til så mye som en skulle ønsket.

Den gamle orginale toppen har fått seg en overhaling. Eksosporten som var tæret er sveist opp igjen og planet.

Deretter er toppen blitt overhalt av ett verksted, ventiler og seter har blitt slipt. Toppen måtte planes på grunn av sveisingen av eksosporten.

Utrolig hva 2 timer av en proff kan gjøre:))))) Toppen var i dårlig stand så om jeg hadde problemer med tomgang og køring så var ikke dette rart synest de på verkstedet, så det er ikke bare forgasser og tenning som kan få skylden:))) Gler meg til å få startet den:))

Det neste som har skjedd er at ferskvannskjøler er blitt reparert. Tappeskruen under ble ødelagt under demontering. Denne er blitt sølvloddet på igjen. Har ett stykke igjen med huset til kjøleren før at denne er komplett. Det blir endel reperasjon med kjemisk stål.

Bilder kommer senere:))

Da ser det ut for at lokket til huset på ferskvannskjøleren er fikset. Her var kragen fulstendig tæret i stykker. Jeg har brukt kjemisk metall fra locktite. Som ser ut for å være ett fantastisk middel. Huset til kjøleren koster 6000 for ett nytt så det er mange penger spart.

Neste skritt er å bygge opp igjen bunnen av kjølerhuset. Tror det er støpegods. Noen som har noen tips på hvordan jeg kan få den ren invendig? Det er vanskelig å komme till innvendig med slipeverktøy.

img_08951.jpg

Her er resultatet på reperasjonen av tæring på lokket til ferskvannskjøleren. Ble riktig så bra. :cheers_wine: Reperasjonen er utført med dremmel, planfil og kjemisk metall. Før reperasjonen så hadde jeg problemer med at det var noen dråper i timen. Resultatet av lekkasjen ser Dere på alt som er vekk og som er reparert.

Redigert av AQ140A (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...