FjordHT Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Tegnene du har på 4. syl er typisk når eksosen har tatt kveld og skulle vært byttet for lengs. Sjøvann kommer inn i sylinder pga dette og resten sier seg selv. Hvis du er heldig, holder det å hone sylinderen litt og bytte stempelringer. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 (redigert) Ps, Tror mange slurver ved overhaling og glemer det lageret. Husk, det går ikke rundt men "frem og tilbake"(tar ikke hele omdreininger altså)... Redigert 13.Juli.2012 av lite (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Litt usikker på om vi mener det samme. Når tannhjulet dreies dreier rotor også. Det er litt slark frem og tilbake på tannhjulet altså ut og inn, samtidig som det er litt slark om jeg snurrer rotor andre veien og en klakkelyd. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Ok. Takk for info. Der er ingen vendekant med meg. Ingenting synlig eller mulig å kjenne noe. Om en skal tro forrige eier så har motoren kjørt nå ca 200 timer etter den ble overhalt. Synst da det vart rart at lageret ved svinghjulet var deffekt, men det kan jo være mye stillstand og dårlig atmosfere som har gjort. Litt usikker på om vi mener det samme. Når tannhjulet dreies dreier rotor også. Det er litt slark frem og tilbake på tannhjulet altså ut og inn, samtidig som det er litt slark om jeg snurrer rotor andre veien og en klakkelyd. Ps, Tror mange slurver ved overhaling og glemer det lageret. Husk, det går ikke rundt men "frem og tilbake"(tar ikke hele omdreininger altså)... Jeg snakket om lagret i veiva, bak svinghjulet. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Hehe. Da er jeg med. Beklager:))) Når jeg heller olje på stemplene for konservering så synes jeg at det er rart at oljen bare forsvinner ned i motoren etter en stund. Trodde at ringene skulle holde tettere men mulig det skal være slik. De må jo ha smøring de og:)) Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Det stemmer ganske godt med det du sier da manifold var deffekt og jeg har måttet sveise porten på toppen som du ser tidligere i tråden. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Bare en teori. Når manifold er deffekt og det ligger vann på eksossiden og det. Blandes på en måte før det skal. Kan det gjøre at en får ujevn gange på tomgang slik jeg har hatt problemer med? Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 14.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 Hehe. Da er jeg med. Beklager:))) Når jeg heller olje på stemplene for konservering så synes jeg at det er rart at oljen bare forsvinner ned i motoren etter en stund. Trodde at ringene skulle holde tettere men mulig det skal være slik. De må jo ha smøring de og:)) Bra :) Du skal uansett bytte disse ringene nå, så ikke noe å tenke mere på :) Det stemmer ganske godt med det du sier da manifold var deffekt og jeg har måttet sveise porten på toppen som du ser tidligere i tråden. Kjøp ny manifold, kjøpes på mekonomen "billig" men må bestilles. 2-2500kr. Tviler den sveisen ble bra nok. Bare en teori. Når manifold er deffekt og det ligger vann på eksossiden og det. Blandes på en måte før det skal. Kan det gjøre at en får ujevn gange på tomgang slik jeg har hatt problemer med? Tror syl 4 har mest med problemene å gjøre, men kanskje, vet faktisk ikke... Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 14.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 Det er porten på toppen jeg har sveiset og planet. Aluminium. Ny manifold kjøpte jeg ifjor hos mekonomen etter gode tips her inne så den er i boks. :)) Jeg kommer til å begynne demonteringen av stempel og veiv ganske snart. Tror jeg vil forsøke selv siden det er så vanskelig å få verksteder til å se på dette. Går det til himmels så har jeg mange nye gode deler og selge:))) Jeg håper at en lett honing og stempelringer gjør susen. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 14.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 For å spare oss en del spørsmål som jeg allerede har besvart, kan du lese prosjekttråden min. Står mye "prøv og feil", hvor jeg har gått fra ukjent på slike motorer til å ha blitt kjent med mange utfordringer. Du finner den med å bruke søkefunksjonen :) kalte den vel aq 142.5 :) Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 14.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 :)))) takk takk Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 20.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Det nærmer seg oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 20.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 14.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2014 Hei. Noen som kan se om dette er riktig koblet? Forstår det slik av skjema at minus fra batteri skal på blokken. Plussen skal på starteren. Jeg setter spenning på den røde før sikring og den hvite som går inn på starteren for å starte. Stemmer det? Takk for alle innspill. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 20.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Ahhhh!! Der røk tennplugg gjengen i fremste sylinder i forsøket på å finne ut hvorfor motoren ikke starter:((( Da er det biltema next med gjenger, grease og støvsuger for å få på plass nye gjenger. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Ergerlig! Men heldigvis fort gjort å fikse... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AQ140A Svart 21.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Ja har lest tipsene her inne så jeg prøver det. Må ha meg en gnist tester også. Tror jeg har koblet feil det elektriske siden jeg ikke får start. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 24.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Da fikk jeg borret og gjenget opp plugghullet og satt inn ny gjengesats. Det var enkelt og fort gjort. Kjøpte et kit fra biltema for 89 kroner. Og det uten å ta av toppen:)) Så har jeg fått startet opp. Manglet Plussen til coil. Trodde at all styrestrøm gikk gjennom sikringen men det stemte ikke:)) en gledens dag med andre ord:)) Har også fått varmkjørt og etterteitet toppen. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 25.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2014 Lurer på en ting. Veivhusventilasjon puffer litt klar luft ved tomgang. Dette forsvinner ved gasspådrag og går over i litt oljedamp. Kan en lese noe ut av det? Ellers så lurer jeg på om noen har ett sjøvannsfilter å selge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.