qwerty Svart 25.August.2011 Link til dette innlegget Svart 25.August.2011 Dette ser bra ut. Hadde min AQ140 ute sist vinter. Satte den i boden og demonterte den. Årsaken var at kjølevannet forsvant. Fant ut at ekosmanifoilen var sveiset tidligere og toppen så grei ut. Renset varmeveksler. Lakkerte blokka og andre detaljer. Rengjorde alle kjølerørene og pakketur disse. Pusset ren toppen og monterte sammen. Startet den før jeg satte den i båten. Fikk kjørt den varm og etterstrammet topp. Samtidig fikk jeg se at det var en liten lekasje ved silhuset. Det løste jeg med en ekstra o-ring, så var alt ok. Justerte opp tenning, og forgassere. Har virket flott i hele sommer. MEN, sist helg måtte jeg ut med startmotoren. Innslaget virket ikke. Har nå renset og smurt opp, slik at derv på starteren glir lett frem. Skal montere den på plass i helga og satser på båttur. Lykke til videre med ditt prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 25.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2011 Takk takk, ja vi for prøve å se. Da er pakninger, bolter, motorlabber etc. Kit til sjøvannspumpe. Til det som trengst bestilt. 3200,- inkl. Mva. Er kommet opp i en 7000 kroner. Inkl. Ny manifold og overhaling av topp 1500,- håper at det skulle få motoren på bena:))) Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 25.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2011 Har nå fått tak i verkstedmanualen for aq145a. Er dette samme fremgangsmåte som 140a? Tenker da på montering av toppen. Der står blant annet at flatene rengjøres godt. Hva bruker dere til slikt? Er jo mye dritt som både må skrapes å vaskes med ett eller annet. Men skraping kan jo gi riper. Skal alle flater inkl. Pakning være tørr? Ellers så virker jo fremangsmåten for montering av toppen grei den. Noen gode tips? Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 25.August.2011 Link til dette innlegget Svart 25.August.2011 fint smergelpapir Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.August.2011 Link til dette innlegget Svart 25.August.2011 (redigert) Fremgangsmåten på de to motorene er nok nogenlunde det samme, men det kan være forskjeller, men det er normalt rimelig rett frem å sette på en topp på en Volvo motor. Til rengjøring av flatene bruker jeg tynner og luftverktøy med gummirondell hvis det må slipes vekk noe gammel pakning, men det er ingenting i veien for å skrape forsiktig eller pusse med litt sandpapir, du skal være bra ivrig før du klarer å slipe en støpejernstopp skjev med håndpussing, og litt fine sliperiper gjør ingenting. Pakningen skal legges på tørr, fortrinnsvis med rette siden opp, deretter settes toppen på, og det tas litt olje på gjengepartiet og under hodene på topplokksboltene, boltene strammes i omganger fra midten og ut. Først strammes alle boltene til rundt 30nm, deretter rundt 60-70nm, og så er det vel 110nm til slutt, mener manualen sier stramming i to omganger, men det er vanlig praksis å stramme alle bolter på en motor i tre omganger, dvs. bolter til eksos, innsug, topplokk og annet som krever litt moment. Når toppen er på er det bare resten igjen Redigert 25.August.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 30.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Da har motoren kommet ut av hullet og på henger. Det var jo fort gjort. 6 større skruer og 13stk. M8 i underkant. Så var det bare å dra den litt frem og opp. Takk for hjelpen folkens. Nå starter grublingen om jeg bare skal sette den på verksted å la de ta det mekaniske eller om det er noe jeg skal begynne på selv. Noen råd? Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 30.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 3 stk. M8 ikke 13:)) Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 30.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Noen billige triks Mtp. Motorbukk her inne? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Noe hjemmesnekret i treverk er vel kanskje det billigste, men det enkleste er vel å kjøpe et slikt jalla motorstativ hos Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Jeg kjøpte på biltema for ca 5-600kr, funker finfint. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 30.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Takk for svar. Da skal jeg se på den. 500-600 på ett slikt prosjekt er da lite:))) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Jeg har brukt min til mer en bare bok til den motoren jeg bygget, med litt mods så kan man fint feste påhenger på den. Skal senere (prøve å) lage feste slik at jeg kan henge opp drev på denne. Tåler vekta av samtlige v8'ere mener jeg å huske, ihvertfall go margin for volvoen. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Jeg har et slikt motorstativ som brukes til drev. To jern med gjenger, noen muttere og litt rørisolasjon, alt fra Biltema til noen hundrelapper gjorde motorstativet om til "drevstativ", om enn ikke verdens mest solide stativ, men det virker til nød! Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Hei igjen. Bare ett par spørsmål. Kjøpte en bukk på biltema men den passer ikke. Demperplaten kommer i veien. Har dere demontert den platen før montering på bukk? Noen Av fjørene på demperplaten har fått seg litt slitasje. Noen er fast og jeg får de ikke rundt med fingrene. Har ikke vært noe problem med til og frakobling men jeg lurer på om jeg bør bytte den? Noen råd? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Dersom du skal ha det helt i fra hverandre og ta ut veivaksel osv. så er det ofte enklest og ta av svinghjulet mens du kommer til, altså før du monterer motoren i stativet. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Du kan ta av svinghjul og demperplate, da passer den. Eller gjør som meg: En bit gjengestål i passe lengde og en utmerket mutter sveises sammen: Alu-4kantprofil kappes i passe biter og brukes som spacer. Kan jo bruke hvasomhelst egentlig... Men dette virker: Uten svinghjul: Blir ofte slik at man tar hva man har, når man ikke har et komplett utstyrt motorverksted men en hobbygarasje... Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Takk for svar:)) har ikke bestemt meg enda hva jeg skal gjøre med motoren. Vurderer sterkt om jeg bare skal fokusere på å montere den komplett sammen for så å starte opp å se. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Da har motoren kommet på bukk:))) skrudde av demperplate 6 stk. M8. Der er 2 tapper som demperplate må gli ut på. Desse sat ganske fast. Måtte bruke hammer og skrujern for å skille demperplaten fra svinghjulet. For å ta av svinghjulet var der 8 stk. M10. Og vips så fant jeg ett deffekt lager bak svinghjulet. Da spørs det om jeg ikke skal skru fra bunnpannen for å se hvordan det ser ut. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Mekonomen har dette lagret, samme som brukes i bilmotor tror det var 150-200kr for et slik. Gå gjennom alt når du har motoren i bukk. Kjøp plastigauge og mål lagrene med det samme, er under en times jobb når du først har alt klart. HUSK Å DRA TIL MED MOMENT ETTERPÅ Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Ok. Det må vi da se på. Takk for info. Må bare spørre meg selv hvorfor jeg ikke har tatt ut motoren før??????? Det var jo så enkelt. Jeg brukte ca. 1 time å løse motoren og ca. 1,5 time å få den ut og på en henger. Nå har jeg full tilgang til motoren og alle muligheter. Vil anbefale alle andre å gjøre det slik. Motoren er ikke tyngre en at 2 klarer fint å bære motoren. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Den motoren er ca 200kg uten drev men ellers "fullt påkledd og fyllt"... Men ja, er ikke så ille å få den ut, kan være litt mer styr å få den inn... Lykke til videre! Ps. Nye ramme og rådelager trenger ikke koste mer en 1000kr hvis det trengs nye, så se over og bytt tetteringer hvis de er dårlige. Tror jeg brukte ca 10-12 k på min motor i nye stempelringer, alle pakninger og tettinger, honeutstyr og verktøy for fjær, plastigauge, 123 ignition tenning(ca 4k bare dær), komplett regreimsats, lager,slipesats til toppen, slipepasta + verktøy, maling,eksos, og annet smådill. Kjøpte da alt av pakninger, reimer osv på mekonomen da jeg stoler på kvaliteten hos dem. Dette forutsetter jo at kam, veiv og sylindre ellers er i grei stand. Greit å gjøre det skikkelig når man først er igang,så vet man at man har motor i en evighet såfremst man ikke er høvelig uheldig. Jeg har en til slik i atomer, aq140a, som jeg vurderer å bygge opp med nye deler, bare for å ha " i reserve" eller selge. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Hei. Det må være 200kg. Inkl. Drev. 2 mann løftet motoren inkl. En europalle men uten kjølevann, topp og manifold. Ja det blir nok noen ekstra timer med montering:))) Elektronisk tenning og ny fordeler har jeg. Også registereim. Det jeg mangler er i så tilfelle alt som ligger mellom bunnpannen og stemplene inne i blokken. Vet du hvordan jeg kan finne ut om ringer og sykindere bør tas eller la være? Sylindrene ser og virker helt fine Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Jeg bestemte meg for å ta ringer da de var gamle, hadde en erfaren mekaniker å vurdere sammens med meg, som vurderte at det holdt med honing av sylindre og nye ringer. Du kan kjøpe måleur egnet for å måle om sylindre er blitt ovale, men slitasje ses best på "vendekanten", kanten som blir hvor øverste stempelring når sitt øverste pungt. Når du har tatt av topp, innsug og eksos så har du fjernet en stor del av vekta. Tørrvekt med drev er 245kg(280drev), og drevet veier rundt 60-80 kg mener jeg å huske. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Ok. Takk for info. Der er ingen vendekant med meg. Ingenting synlig eller mulig å kjenne noe. Om en skal tro forrige eier så har motoren kjørt nå ca 200 timer etter den ble overhalt. Synst da det vart rart at lageret ved svinghjulet var deffekt, men det kan jo være mye stillstand og dårlig atmosfere som har gjort. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Hei igjen. Det går sent men det går fremmover. Bunnpannen er demontert. Alt ser forsåvidt bra ut. Ingen slark å se. Var litt dritt og metallspon i gryta. Kjenner det med fingrene pluss tykk grøt. Jeg må nå vurdere å sette vekk resten av jobben til ett verksted. Jeg ser også noe som jeg ikke har sett før og det er vertikale ørsmå spor og en ujevn kant der stempeleinger er på topp på bakerste sylinder, nærmest svinghjul. Ujevn kant mener jeg med at på en plass kan den være helt jevn og fin og en annen ikke. Lurer også på en annen ting. Vist jeg vrir på rotor frem og tilbake så kommer tannhjulet som er på register litt ut og inn ca. 1 mm. Skal dette være helt kompakt eller blir det bare slik. Den skal jo uansett gå kun 1 vei og da glir den fint. Takk for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.