Jump to content

Motor Prosjekt AQ140A


AQ140A

Recommended Posts

Dette ser bra ut.

Hadde min AQ140 ute sist vinter. Satte den i boden og demonterte den.

Årsaken var at kjølevannet forsvant.

Fant ut at ekosmanifoilen var sveiset tidligere og toppen så grei ut.

Renset varmeveksler.

Lakkerte blokka og andre detaljer.

Rengjorde alle kjølerørene og pakketur disse.

Pusset ren toppen og monterte sammen.

Startet den før jeg satte den i båten.

Fikk kjørt den varm og etterstrammet topp.

Samtidig fikk jeg se at det var en liten lekasje ved silhuset.

Det løste jeg med en ekstra o-ring, så var alt ok.

Justerte opp tenning, og forgassere.

Har virket flott i hele sommer.

MEN, sist helg måtte jeg ut med startmotoren.

Innslaget virket ikke.

Har nå renset og smurt opp, slik at derv på starteren glir lett frem.

Skal montere den på plass i helga og satser på båttur.

Lykke til videre med ditt prosjekt.

Link to post

Har nå fått tak i verkstedmanualen for aq145a. Er dette samme fremgangsmåte som 140a? Tenker da på montering av toppen. Der står blant annet at flatene rengjøres godt. Hva bruker dere til slikt? Er jo mye dritt som både må skrapes å vaskes med ett eller annet. Men skraping kan jo gi riper. Skal alle flater inkl. Pakning være tørr? Ellers så virker jo fremangsmåten for montering av toppen grei den. Noen gode tips?

Link to post

Fremgangsmåten på de to motorene er nok nogenlunde det samme, men det kan være forskjeller, men det er normalt rimelig rett frem å sette på en topp på en Volvo motor.

Til rengjøring av flatene bruker jeg tynner og luftverktøy med gummirondell hvis det må slipes vekk noe gammel pakning, men det er ingenting i veien for å skrape forsiktig eller pusse med litt sandpapir, du skal være bra ivrig før du klarer å slipe en støpejernstopp skjev med håndpussing, og litt fine sliperiper gjør ingenting.

Pakningen skal legges på tørr, fortrinnsvis med rette siden opp, deretter settes toppen på, og det tas litt olje på gjengepartiet og under hodene på topplokksboltene, boltene strammes i omganger fra midten og ut.

Først strammes alle boltene til rundt 30nm, deretter rundt 60-70nm, og så er det vel 110nm til slutt, mener manualen sier stramming i to omganger, men det er vanlig praksis å stramme alle bolter på en motor i tre omganger, dvs. bolter til eksos, innsug, topplokk og annet som krever litt moment.

Når toppen er på er det bare resten igjen thumbsup.gif

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
  • 10 måneder senere...

Da har motoren kommet ut av hullet og på henger. Det var jo fort gjort. 6 større skruer og 13stk. M8 i underkant. Så var det bare å dra den litt frem og opp.

Takk for hjelpen folkens. Nå starter grublingen om jeg bare skal sette den på verksted å la de ta det mekaniske eller om det er noe jeg skal begynne på selv. Noen råd?

Link to post

Hei igjen. Bare ett par spørsmål.

Kjøpte en bukk på biltema men den passer ikke. Demperplaten kommer i veien. Har dere demontert den platen før montering på bukk?

 

Noen Av fjørene på demperplaten har fått seg litt slitasje. Noen er fast og jeg får de ikke rundt med fingrene. Har ikke vært noe problem med til og frakobling men jeg lurer på om jeg bør bytte den? Noen råd?

Link to post

Du kan ta av svinghjul og demperplate, da passer den. Eller gjør som meg:

 

En bit gjengestål i passe lengde og en utmerket mutter sveises sammen:

1275130534_resized.jpg?width=640&height=480

 

Alu-4kantprofil kappes i passe biter og brukes som spacer. Kan jo bruke hvasomhelst egentlig... Men dette virker:

1275130572_resized.jpg?width=640&height=480

 

Uten svinghjul:

1309713288_resized.jpg?width=640&height=480

 

 

Blir ofte slik at man tar hva man har, når man ikke har et komplett utstyrt motorverksted men en hobbygarasje...

Link to post

Da har motoren kommet på bukk:))) skrudde av demperplate 6 stk. M8. Der er 2 tapper som demperplate må gli ut på. Desse sat ganske fast. Måtte bruke hammer og skrujern for å skille demperplaten fra svinghjulet. For å ta av svinghjulet var der 8 stk. M10. Og vips så fant jeg ett deffekt lager bak svinghjulet.

 

Da spørs det om jeg ikke skal skru fra bunnpannen for å se hvordan det ser ut.

Link to post

Ok. Det må vi da se på. Takk for info.

Må bare spørre meg selv hvorfor jeg ikke har tatt ut motoren før???????

Det var jo så enkelt. Jeg brukte ca. 1 time å løse motoren og ca. 1,5 time å få den ut og på en henger. Nå har jeg full tilgang til motoren og alle muligheter.

Vil anbefale alle andre å gjøre det slik. Motoren er ikke tyngre en at 2 klarer fint å bære motoren.

Link to post

Den motoren er ca 200kg uten drev men ellers "fullt påkledd og fyllt"... Men ja, er ikke så ille å få den ut, kan være litt mer styr å få den inn...

 

Lykke til videre!

 

Ps. Nye ramme og rådelager trenger ikke koste mer en 1000kr hvis det trengs nye, så se over og bytt tetteringer hvis de er dårlige.

 

Tror jeg brukte ca 10-12 k på min motor i nye stempelringer, alle pakninger og tettinger, honeutstyr og verktøy for fjær, plastigauge, 123 ignition tenning(ca 4k bare dær), komplett regreimsats, lager,slipesats til toppen, slipepasta + verktøy, maling,eksos, og annet smådill. Kjøpte da alt av pakninger, reimer osv på mekonomen da jeg stoler på kvaliteten hos dem.

Dette forutsetter jo at kam, veiv og sylindre ellers er i grei stand.

 

Greit å gjøre det skikkelig når man først er igang,så vet man at man har motor i en evighet såfremst man ikke er høvelig uheldig.

 

Jeg har en til slik i atomer, aq140a, som jeg vurderer å bygge opp med nye deler, bare for å ha " i reserve" eller selge.

Link to post

Hei. Det må være 200kg. Inkl. Drev. 2 mann løftet motoren inkl. En europalle men uten kjølevann, topp og manifold.

 

Ja det blir nok noen ekstra timer med montering:)))

 

Elektronisk tenning og ny fordeler har jeg. Også registereim.

Det jeg mangler er i så tilfelle alt som ligger mellom bunnpannen og stemplene inne i blokken.

 

Vet du hvordan jeg kan finne ut om ringer og sykindere bør tas eller la være? Sylindrene ser og virker helt fine

Link to post

Jeg bestemte meg for å ta ringer da de var gamle, hadde en erfaren mekaniker å vurdere sammens med meg, som vurderte at det holdt med honing av sylindre og nye ringer. Du kan kjøpe måleur egnet for å måle om sylindre er blitt ovale, men slitasje ses best på "vendekanten", kanten som blir hvor øverste stempelring når sitt øverste pungt.

 

Når du har tatt av topp, innsug og eksos så har du fjernet en stor del av vekta. Tørrvekt med drev er 245kg(280drev), og drevet veier rundt 60-80 kg mener jeg å huske.

Link to post

Ok. Takk for info.

Der er ingen vendekant med meg. Ingenting synlig eller mulig å kjenne noe. Om en skal tro forrige eier så har motoren kjørt nå ca 200 timer etter den ble overhalt. Synst da det vart rart at lageret ved svinghjulet var deffekt, men det kan jo være mye stillstand og dårlig atmosfere som har gjort.

Link to post

Hei igjen. Det går sent men det går fremmover.

Bunnpannen er demontert. Alt ser forsåvidt bra ut. Ingen slark å se. Var litt dritt og metallspon i gryta. Kjenner det med fingrene pluss tykk grøt. Jeg må nå vurdere å sette vekk resten av jobben til ett verksted. Jeg ser også noe som jeg ikke har sett før og det er vertikale ørsmå spor og en ujevn kant der stempeleinger er på topp på bakerste sylinder, nærmest svinghjul. Ujevn kant mener jeg med at på en plass kan den være helt jevn og fin og en annen ikke.

 

Lurer også på en annen ting. Vist jeg vrir på rotor frem og tilbake så kommer tannhjulet som er på register litt ut og inn ca. 1 mm. Skal dette være helt kompakt eller blir det bare slik. Den skal jo uansett gå kun 1 vei og da glir den fint.

 

Takk for alle svar.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...