Jump to content

Jernsaum i trebåt, hindre rustangrep


L D

Recommended Posts

Har anskaffet meg en pent brukt 17,5 fots klinkbygd robåt av strandebarmtypen bygget på 1960-tallet.

Tidligere eier drog båten på land når den ikke var i bruk mens jeg vil ha den liggende i sjøen i sommerhalvåret.

Båten har aldri blitt påført bunnstoff, men er primet og lakkert under vannlinjen. Primeren er sprukket opp i partier slik at jernsaumen kommer fram. Jeg er takknemlig for tips om hva jeg bør gjøre for å unngå at saumen ruster.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe poeng å bruke anoder i dette tilfellet. Det at sømmen ruster, er noe du bare må leve med. Den eneste muligheten er å olje/lakke slik at vannet ikke kommer til. Nå skal du også være klar over at treverket skal kunne puste slik at det ikke råtner. Det meste her i verden er nok forgjengeligl.

Link to post
Share on other sites

En anode hjelper ikke stort her. Den alvorlige rusten oppstår inni trevirket, og det eneste du egentlig kan gjøre er å vedlikeholde trevirket godt og skifte ut søm ved behov. Jernsøm har vel en beregnet levetid på 20-30 år, og sikkert noe lenger om båten ligger på land store deler av året.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hadde en sån da jeg var liten, med 4 hk. Dersom vi hadde beina på toftene så behøvde vi ikke å øse på en kvarters tid.

Kalte båten "tesila" :-) Den var god å ro. Men ak disse båtene ble bygget for å vare et par sesonger som lettbåter i fiske. Skal du ta vare på noe slikt så må du være forberedt på klinke om litt, og gjøre som forige eier.

Lykke til!

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

En anode hjelper ikke stort her. Den alvorlige rusten oppstår inni trevirket, og det eneste du egentlig kan gjøre er å vedlikeholde trevirket godt og skifte ut søm ved behov. Jernsøm har vel en beregnet levetid på 20-30 år, og sikkert noe lenger om båten ligger på land store deler av året.

 

Da vet jeg det:)

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lurt å blande inn kobbersaum mellom jernsaumen, for det aksellerer nedbrytningen av jernsaumen sterkt. Skal du gå over til kobbersaum, må alle saum i de tre nederste suene (fire hvis det er en fembordsbåt) skiftes.

 

Rådet med rustfrie skruer, skiver og mutre, er bra; bruk i så fall store skiver.

 

Jeg pleier å male saumen med Black Varnish (primer), og det sinker rustingen en god del. Men rusting mellom bordene, inni suene, unngår du ikke, slik index skriver. Men å klinke om er ikke særlig vanskelig, og å bruke skruer og mutre, er enda enklere.

 

En sånn båt kan godt være pottetett; det er ikke nødvendig å leve med lekk båt. Likevel har jeg el.-pumpe og nivåbryter i alle mine robåter; det regner jo innimellom!

 

Har du rigg og ror til båten? Den kan bli en god og lettvint seiler.

Link to post
Share on other sites

riktig at man ikke bør mikse for mange metaller i båten. flere av snekkene jeg har hatt med kobbersøm har hatt kjølspiker og nagler i jern under motor og fundament. begrunnelsen til dette er jeg blitt fortalt er at jern har større styrke enn kobber,samt at kjølspiker i jern setter seg bedre i treet enn kobber selvom kobberkjølspikeren er vikket i leggen. tror ikke man skal være veldig redd for å blande jern og kobber. når jeg har skiftet søm så dypper jeg leggen i vanl bil tectyl. riktig klissejobb,men det går mange år til neste skift.

Link to post
Share on other sites

har også lest og hørt at overdreven bruk av sink på trebåter også kan føre til problemer, sink ligger lavt i spenningsrekka (derfor det funker sp bra som offeranode) , så strømmen som da går kan svekke treverket

 

https://baatplassen.no/i/topic/10302-galvanisk-korrosjon-og-krypstroem-i-trebaat/

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...