Jump to content

Ryggekamera ved ankring og fortøyning

Runner

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring i bruk av "ryggekamera" el (vanntett web-/videokamera) festet i baug eller hekk, til hjelp under ankring, landfeste eller avgang.

HVis båten er lang og mannskapet i fåtall, (alene) har jeg av og til behov for å få oversikt i andre enden av "skuta".

Eller har noen andre tips enn kamera?

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Vi har ryggekamera koblet til plotteren - Raymarine. Ser ikke for meg å ikke ha det - det er rett og slett flott. Jeg ser ca 3 meter fra hekken bakover.

Det finnes også løsninger med egne skjermer som er billigere - men der har jeg ikke oversikt.

Eg har et som et forsøk. Ryggekamra for bil montert ifor vindu akter. Vidvinkel ca 110 grader. Veldig greit når eg ha folk på platformen som skal kaste dregg ell. Om noe skulle gå gale så ser eg at eg ikke bakker over tau eller folk. Litt trening trengs for å avstands beregne da en meter virker som 2 på kamera. Eg ha lagt til kai og lagt meg sånn passe etter kamera og når eg går ut så er eg klin oppi .hehe.

Kjem til å montere dette permanent da eg har ac og ser ikkje ein dritt ut bak,

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Dette har jeg også hatt i noen år, særlig praktisk når man har en targabøyle som strekker seg langt. Jeg kan se badeplattformen og en halvmeter på hver side, rundt 2-3 meter bak den. Bruker dette når jeg skal bakke inn mellom utriggerene.

Hei.

Å følge med bakover, er vel ikke det dummeste? I boken "Motorbåten, Praktisk Håndbok for Motorbåteiere" fra 1955 fant jeg dette:

speil.jpgspeil_tekst.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har et trådløst kamera i mastetoppen montert akterover. Har god oversikt over alt som foregår på akterdekket og ti meter bak båten. Kan brukes på egen skjerm eller som jeg har gjort det å koble det mot min Garmin 4010.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hei.

Å følge med bakover, er vel ikke det dummeste? I boken "Motorbåten, Praktisk Håndbok for Motorbåteiere" fra 1955 fant jeg dette:

speil.jpgspeil_tekst.jpg

Lars H.

Det var da et beskjedent speil i den snekka! Hva med to skikkelige caravanspeil, et på hver side? :lol: (Har desverre ikke funnet noe bilde av dette) :giggle:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Holder på med samme tanken. Har sett et kamera med 130 grader vidvinkel. Eg tenker på å kjøpe en Garmin 720S og denne har ingen video inngang. Så eg leiter om det finnes et kamera som kan kommunisere med NMEA opplegget som 720S har. På min forrige båt med Garmin 4008 hadde dette ikkje vært et problem å få til.

Når eg manøvrerer min båt ser eg ingen av hjørnene bak, og med stor badeplatform er det ikkje lett å beregne dette.

Jeg er også på hugget til å kjøpe meg kamera. Ser at noen leverandører reklamerer med speilvendte bilder. Er dette noe poeng? Blir vel antagelig slik at babord kommer til babord selv om man ser på en skjerm som vender "den andre veien"? :rolleyes:

Tenker meg et trådløst kamera, og med visning på skjermene både oppe og nede. (Garmin 4010/4012 med videoinnganger)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg ville hatt mulighet for å speilvende bildet, da man er vant til det fra kjøretøy.

Har kamera i traktoren, og der er det ikke tema med "riktig" bilde, da jeg også har speil.

Kunne også tenke meg kamera til båten, da utsikten innenfra er nokså snever.

Noen som vet om kamera som snakker med Raymarine E-serie til en ok pris?

Kunne kanskje forsøkt med et originalt innekamera under targabøylen, da dette er noe billigere enn uteversjonen.

Mener å ha lest at uteversjonen ikke har vendbart bilde, det er enten eller.

WIRELESS_OUTDOOR_CAMERA_IR.gif

Hei Fjellbonde. Har du samme problemene som jeg med å trekke kabler fra targa og ned vil nok du også sette pris på et slikt trådløst kamera. Astor er svært fornøyd med sitt, og har koplet strømforsyninga til lanternelyset.

2 båtpenger fra Smartprodukter.no. Kjøper du en ekstra motakermodul får du mottak både oppe og nede.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Har du samme problemene som jeg med å trekke kabler fra targa og ned vil nok du også sette pris på et slikt trådløst kamera.

Hvis dette snakker sammen med Raymarine så er det absolutt av interesse. Tusen takk!

Ang kabling fra targabøyle, så har vel du også ei stor luke i bøylen på stb side rem?

Luke? Har jeg ikke sett noe til. Ute eller på innsiden?

ad. planlegging:

Ja, jeg har sett den. Så at den var plastet/lagt i Sika. Da jeg ikke fant noen skruer regnet jeg de var ment for permanent montasje/ikke avtagbar. Jeg har kommet til konektorene på innsiden ved å bore 200mm hull fra innsiden av targaen. Disse lukker jeg med Vettus-type 1/4-turn deksler. Enkelt å åpne siden for nye kabelstrekk.

ad. planlegging:

Hvorfor speilvendt?

Normalt sett ser man bakover når man bakker, med kamera på skjermen ser man derimot fremover mens man bakker. Da er det praktisk at man ser styrbord baug på og styrbord hekk på samme side. Jeg har iallefall forsøkt dette og det virker veldig naturlig å ha det slikt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...