Jump to content

Mangel på Oljevernberedskap

Marwin

Recommended Posts

Det jeg prøver å få frem, er faren for å ødelegge det største matfatet vi har.

Det sies (fra Statoil m.m.) at de har ERFARING med at fisk og olje går bra sammen i f.eks. Nordsjøen... Men hvor mye fisk er det igjen der i forhold til hva det var før oljeaktiviteten startet?

Har du noen dokumentasjon på at mengden fisk i Nordsjøen er redusert på grunn av noen oljeinstallasjoner? Kan du linke til noen forskningsdokumenter som underbygger din påstand om dette? Kunne vært greit med noe faglig dokumentasjon som utgangspunkt for videre debatt om dette..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

1981: Deifovos sank i en orkan vest for Helgeland i Nordland. 1 200 tonn bunkersolje, smøreolje og diesel lakk ut, og 2 500 km strandlinje ble oljeskadet. Kostnadene kom på 20 mill. kr.

Dette er ytterst sårbare områder, en Gresk båt haverte ved Vega ca 1981 med tilhørende oljeutslipp, noe som gjorde at man regnet med at ca 20.000 Ærfugl strøk med, selv mener jeg man godt kan doble dette antallet og plusse på en rekke andre sjøfuglarter og Oter.

2500 km strandlinje ble forurenset!

2 år før Denne Greske båten Deifos sank ved Vega kommune Nordland dvs. 1979 hadde Vega kommune dette som sitt oljevernberedskap:

Vega kommune prøvde sitt kommunale oljevernutstyr. En lense på 150 meter og en 17 fots plastbåt. Foto: Faksimile fra Brønnøysunds Avis, juni 1979

http://www.banett.no/Bildeserier/Tilbakeblikk/article361468.ece?imageIndex=77#pageTop

1 STK LENSE PÅ 150 METER OG EN STK 17 FT PLASTBÅT!

Nå hadde ikke denne Greske båt noe med norsk oljeboring å gjøre, men tilfellet viste hvor gæernt det kan gå, når det først går galt.

Denne oljeberedskap i 1979 er og var i mine øyne helt latterlig!

knapt nok til å sperre av ett lite sund i ett område med flere 1000 holmer, øyer og skjær!

Joda, jeg vet man man har mere og sikkert bedre utstyr i dag, men også i 1979 mente man at man hadde tilstrekkelig med utstyr, noe man også mente i 1981 og nå i 2011

Redigert av Auskar (see edit history)

A - Hvorfor i huleste skal man måtte begynne å hakke på Marwins utmerkete innlegg med kverulantisk tull.

B - er selv fra vestlandet , men har bodd lenge østpå - mener det er et Faktum at det er folk fra Sørlandet og opp til Grense Jakobselv

som har peiling på olje, sjø og fisk. Bøndene og advokatene østpå får holde seg til korndyrking og byråkrati.

C - har jobba med og i oljå siden 1976 - er ikke spesielt for å starte i Lofoten , men hvis det er så stor risiko , burde man ikke da ta en

vurderingen på å stenge hele Nordsjøen !!!!! - eller hva.

Hvis man er avholdsmann bør man ikke smugle brennevin. Hvis man er katolsk prest bør man som et minimum tro på Gud og hvis Norge skal ha

verdens høyeste lønninger og politikere som slipper unna med og love både og, uten å levere - ja så må inntektene hentes en plass -

og produksjonen vår er på vei ned. Dette syndromet kalles rikdommens paradoks, det er kjekt å være mot helt til konsekvensene melder seg.

A - Hvorfor i huleste skal man måtte begynne å hakke på Marwins utmerkete innlegg med kverulantisk tull.

Utmerket var det sikkert, men helt udokumentert.. og da må en selvsagt kunnespørre etter dokumentasjon på påstander...

B - er selv fra vestlandet , men har bodd lenge østpå - mener det er et Faktum at det er folk fra Sørlandet og opp til Grense Jakobselv som har peiling på olje, sjø og fisk. Bøndene og advokatene østpå får holde seg til korndyrking og byråkrati.

Vel her mener jeg selvsagt at du tar helt feil... Dette har du neppe noen dekning for å skrive annet enn at det er din subjektive mening...

C - har jobba med og i oljå siden 1976 - er ikke spesielt for å starte i Lofoten , men hvis det er så stor risiko , burde man ikke da ta en vurderingen på å stenge hele Nordsjøen !!!!! - eller hva.

Det er jeg enig i, derfor er jeg for at oljeutvinning i Lofoten sdkal utredes, og leting/utvinning settes i gang så raskt som mulig om det viser seg å sikkerhetsmessig akeptabelt og eventuelle funn er driverdige..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Sydvesten, nå må du slutte med byråkrateriet ditt. Det MÅ være anledning til å nevne hva folk som ER i fiske å fangst forteller om sine observasjoner, uten at du skal drive paragrafrytteri og KREVE dokumentasjoner. Det er ikke mulig for en stakkars elektriker å hoste opp rapporter i hytt og gevær! Jeg gjenforteller bare i min naivitet hva fagfolk, i dette tilfellet fiskere, forteller. Men dette er typiske argumentasjoner som ofte fremkommer fra enkelte her i forumet. En egen kultur liksom. Ikke rart at Nord/Sør-debatten dukker opp i tide og utide; Det vises en altfor stor grad av mangel på empati når slike kommentarer dukker opp. Trist, spør du meg!

Sydvesten viser en total mangel på kunnskap om situasjonene i nord, mener nå jeg. Skal tro om han har vært nordafor i storm? Hva med oljeberedskap da?? Han avslører her samme standpunkt som Statoil, hvilket skulle tale for seg selv (se tidl. innlegg.).

Dermed avslutter jeg denne diskusjonen for min del, med en selverkjennelse om at jeg aldri burde ha startet denne strengen.

Aber auf Shaden wird man klug.. :headbang:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Sydvesten, nå må du slutte med byråkrateriet ditt. Det MÅ være anledning til å nevne hva folk som ER i fiske å fangst forteller om sine observasjoner, uten at du skal drive paragrafrytteri og KREVE dokumentasjoner. Det er ikke mulig for en stakkars elektriker å hoste opp rapporter i hytt og gevær!

Selvsagt kan du mene hva du vil og det kan også fiskere gjøre, men da bør en ikke være bastant i sine påstander om årsaken.... men helt klart gi utrrykk for at dette er en egen "subjektive" oppfatning siden det ikke er faglig fundert på noen måte. Kan man derimot vise til at det er faglig dokumentert så er kan jeg jo være mere bastant i sin påstand.. Kan man ikke dokumentere det, så man selvsagt regner med og bli utfordert i sine påstander..

Det at en fisker som etter mitt syn "har fisket opp all fisken" gjerne vil legge skylden på andre for dette er jo ganske naturlig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...